„Nenustebinsiu pasakydamas, kad įperkamo automobilio lizingu vertė padidėjo nuo 10,9 iki 12,2 tūkstančių eurų. Kalbama apie vieną asmenį, gaunantį vidutinį darbo užmokestį Lietuvoje. Kodėl padidėjo? Gyventojų pajamos į rankas po mokesčių šiemet sparčiai ūgtelėjo. Atlyginimo augimas siekė beveik 12 procentų“, – sako SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas.
Tačiau vertėtų nepamiršti ir pensijų reformos, jei skaičiavimuose nebūtų atsižvelgta ir į ją – gyventojų įperkamų automobilių vertė būtų šoktelėjusi dar labiau.
Vilniečiai gyvena geriau
Pasak specialisto, labiausiai ūgtelėjo Vilniuje įperkamo automobilio vertė, nes sostinėje vidutinis darbo užmokestis, atskaičius mokesčius, auga sparčiau nei kituose Lietuvos miestuose.
„Vilnius lekia į priekį greičiau nei visa Lietuva, todėl lizingu įperkamo automobilio vertė yra didesnė“, – sako T.Povilauskas.
Įperkame daugiau nei latviai
SEB banko duomenimis, įperkamo automobilio lizingu verte šiemet aplenkėme Latviją, tačiau iki estų dar teks pasistiebti.
Palyginti su praėjusių metų duomenimis, SEB banko apskaičiuoto vieno gyventojo, gaunančio vidutinę algą, įperkamo lizingu automobilio vertė Lietuvoje padidėjo 12 proc., Latvijoje – 7 proc., Estijoje – 6 procentais. Lizingu įsigydamas automobilį Latvijos gyventojas šiemet gali rinktis pirkinį už 11,9 tūkst. eurų, o Estijos gyventojas – už 17,4 tūkst. eurų. Jei automobilį pirktų dviejų asmenų šeima, lietuviai galėtų skirti 24,3 tūkst. eurų, latviai – 23,9 tūkst. eurų, estai – 34,8 tūkst. eurų.
„Lietuvoje įperkamo automobilio vertė yra 400 eurų didesnė nei Latvijoje. To priežastis – paprasta: vidutinis darbo užmokestis, atskaičiavus mokesčius, šiemet Lietuvoje jau yra didesnis nei Latvijoje. Kitas tikslas – Estija – yra sunkiai pasiekiamas. Nors vidutinis darbo užmokestis ten augo lėčiau nei Lietuvoje, tačiau įperkamo automobilio vertė vis dar yra trečdaliu didesnė nei Lietuvoje“, – sako T.Povilauskas.
Kiek lietuviai gali sumokėti už automobilį
„Remiantis statistika, vidutinė kaina automobilių, kuriuos šiemet pirko lietuviai, buvo apie 4,3 tūkstančio eurų. Per ketverius metus ši suma padidėjo beveik 600 eurų. Tačiau tai gerokai mažesnė kaina nei mūsų skaičiuojamo indekso vertė“, – sako T.Povilauskas.
Vidutinė perkamo naujo automobilio vertė – 19,4 tūkst. Eur (skaičiuojant ir reeksportą).
Skaičiuojama, kad šeima gali leisti įpirkti naudotą automobilį už 24,3 tūkst. eurų, o vienas asmuo už 12,2 tūkst. eurų.
Pirmą šių metų pusmetį Lietuvoje buvo registruota 15,9 tūkst. naujų automobilių
„Pasak ekonomisto, žmonių pajamos didėja, todėl naujų automobilių yra įsigyjama daugiau. „Turimais duomenimis, naujų automobilių registracijų didėjo 39 proc., bet, žinoma, reikia eliminuoti reeksportą. Tuomet pastebimas kiek kuklesnis 8 procentų pardavimo augimas naujų automobilių rinkoje“, – teigia T.Povilauskas.
Perka vis naujesnius automobilius
Pasak ekonomisto, didžiausi pokyčiai matomi naudotų automobilių registracijoje. Juos lemia keli pagrindiniai faktoriai.
„Tai susiję su pokyčiais Ukrainoje, dėl padidėjusio muitų, dėl užsivėrusios galimybės Ukrainoje važinėti automobiliais, kurie registruoti Lietuvoje. Sumažėjo ukrainiečių pirkėjų Lietuvoje ir tai atsispindi įvežamų ne naujų automobilių skaičiaus ir amžiaus statistikoje“, – sako T.Povilauskas.
Pasak jo, dėl to per metus pagerėjo situacija, kuomet stebime į Lietuvą įvežtų automobilių amžių – registruojami vis naujesni automobiliai. Pirmą šių metų pusmetį Lietuvoje buvo registruota 15,9 tūkst. naujų automobilių ir 65,9 tūkst. naudotų, o tuo pat metu pernai – 14,7 tūkst. naujų ir 77,8 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių.
Automobiliai brangsta, todėl esame priversti mokėti daugiau
Reikia atkreipti dėmesį, kad nauji automobiliai brangsta. Viena priežasčių – vis turtingesnė bazinė komplektacija, kurioje vis daugiau pagal ES standartus privalomų saugumo sistemų. Taip pat – vis didėjantys ekologiniai reikalavimai.
„Įsigyjamų automobilių skaičiai yra tikrai nemaži ir didėjantys tiek naujų, tiek naudotų automobilių segmentuose. Natūralu, kad pasaulyje automobiliai šiek tiek brangsta keliais procentais kiekvienais metais: brangimas dėl infliacijos, komplektacijų ir kitų techninių dalykų. Tai ir lizingu įsigyjamo naujo automobilio vertė šiek tiek auga, bet matoma, kad auga ir naudotų automobilių, įsigyjamų lizingo būdu, vertė.
Naudotų automobilių lizingo vertė auga net ir sparčiau nei naujų automobilių. Tai reiškia, kad gyventojai linkę daugiau investuoti į automobilį, nori turėti naujesnį, patogesnį, naudojantį mažiau degalų ir turintį daugiau technologijų – visi šie faktoriai lemia sumų didėjimą“, – sako SEB banko Lizingo departamento vadovas Saulius Mickus.
Didesnės vertės automobilį įperkančios šeimos dažniau gali rinktis visiškai naujas transporto priemones, vieno asmens – tuos pačius, bet 3–5 metus naudotų automobilių modelius: „VW Passat“, „VW Golf“, BMW, „Opel Zafira“, „Toyota RAV4“, „VW Tiguan“.
Populiariausi parduodami nauji automobiliai
- „Toyota RAV4“,
- „Toyota Corolla“,
- „Škoda Octavia“,
- „VW Golf“,
- „VW Tiguan“.
Daugiausiai parduodama naudotų automobilių:
- „VW Passat“,
- „VW Golf“,
- BMW,
- „Opel Zafira“.