„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Lietuviška „Svajonė“ restauratorių rankose atgijo naujam gyvenimui

Sekmadienį istorinės technikos gerbėjai rinkosi į Kaune esančios asociacijos „Retromobile“ įkurtą Istorinės technikos muziejų. Čia vyko „Retro mugė“, buvo pristatytas savadarbis lietuviškas automobilis ir įvyko susitikimas su jo kūrėju Juozu Tamkvaičiu.
Juozas Tamkvaitis
Juozas Tamkvaitis / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

„Retro mugė“ – tai specializuota, išskirtinai istorinių automobilių bei motociklų, taip pat jų dalių, aksesuarų prekyvietė. Joje susirenka istorinės technikos entuziastai bei restauratoriai iš visos Lietuvos bei kaimyninių šalių atstovai.

Sekmadienį vykusios „Retro mugės“ metu buvo pristatytas 1970 metų lietuvių meistro Juozo Juliaus Tamkvaičio savadarbis automobilis „Svajonė“. Šis automobilis, 1972 metais, tuometinėje SSRS buvo apdovanotas aukso medaliu už konstrukcinius bei techninius sprendimus. Apleistą, apardytą automobilį 2014 metais surado „Retromobile“ narys Valdas Gansauskas. Valdas taip pat surado automobilio kūrėją, Kauno rajone gyvenantį Juozą ir jo konsultuojamas automobilį per 2 metus visiškai restauravo.

VIDEO: Lietuviška „Svajonė“ atgijo antram gyvenimui

Kaip pasakoja automobilio kūrėjas Juozas Tamkvaitis, automobilio kūrimas truko 4 metus. Buvo dirbama vakarais po darbo, savaitgaliais bei atostogų metu. Tuo metu Juozas gyveno bei dirbo Elektrėnuose, ten, garažuose, ir buvo kuriama „Svajonė“. Pirmus metus Juozas komplektavo reikiamas automobilio dalis, tiltus, kitus mazgus. Pirkti ZAZ variklio buvo nuvykęs į Zaporožę (Ukraina), tačiau ten jo negavo. Variklį visgi surado Lietuvoje. Siekdamas padaryti išgaubtus automobilio paviršius, Juozas tam tikslui darėsi specialias metalo valcavimo stakles.

Automobilyje „Svajonė“ begalės tiems laikams naujovių, įdomių techninių sprendimų. Automobilio mazgai, jų veikimo principai apgalvoti iki smulkmenų. Vien ką reiškia tais laikais automatiškai, mygtuko paspaudimu, atsidarinėjantys durų langai. Automobilio aerodinamika apgalvota taip kruopščiai, kad net gali konkuruoti su šiuolaikiniais automobiliais. Stogo vidurinė dalis išpjauta ir įmontuotas lengvesnis metalas – aliuminis. Taip Juozas kovojo su svorio pertekliumi.

„Dirbau Elektrėn elektrinėje. Turėjau šildomą garažą, tai man buvo labai patogu, – kuklumu spindintis auksarankis pradeda savo automobilio istorijos pasakojimą. – Viskas daryta rankomis, viską plakiau, pyliau kiek galėjau rankutėmis.“

Gaminant automobilį, reikėjo laikytis tam tikrų reikalavimų, kuriuos nurodydavo Valstybinė automobilių inspekcija. J.Tamkvaitis norėjo gaminti kur kas ilgesnį automobilį, tačiau reikalavimuose buvo nurodoma, kad automobilis negali būti ilgesnis nei trys su puse metro.

„Padėjėjų neturėjau, viską dariau pats vienas“, – sako automobilio autorius.

Apie J.Tamkvaičio kruopštumą kalbos netruko pasklisti. Be abejingų nepaliekančio dizaino „Svajonė“ turi dar vieną išskirtinį bruožą – nikeliuotas detales. Pagaminti šias detales užtruko ilgiau negu patį kėbulą.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Savadarbis automobilis „Svajonė“
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Savadarbis automobilis „Svajonė“

Ilgiausia kelionė, kurią automobilis atlaikė, buvo kelionė į Maskvą. Savadarbiais automobiliais vykę auksarankiai turėjo automobilius pristatyti komisijai, kuri skirdavo prizus. Lietuvio kurtas automobilis „Svajonė“ buvo pripažintas geriausiu, skirta pirma vieta ir aukso medalis.

„Man toks vaikiškas protas buvo – kam tas medalis reikalingas. O dabar pagalvoju, kad tai buvo labai svarbu. Dabar pačiam neįtikėtina, kiek buvau įdėjęs darbo. Aukojęs laisvalaikį, visus pinigus“, – paklaustas apie pripažinimą sakė J.Tamkvaitis.

Automobiliu apkeliauta Tarybų Sąjunga, įveikta per 7 000 kilometrų. Pasak Juozo, mašina atlaikė visą kelionę be gedimų.

Rygoje vienas žmogus norėjo pirkti „Svajonę“. Pirkėjas siūlė 8 000 rublių. Tiems laikams tokia suma buvo kur kas vertesnė nei dabar analogiška suma eurų. Tačiau parduoti savadarbį automobilį draudė tuometiniai įstatymai.

Pradžioje automobilis turėjo būti pavadintas „Elektra“, elektrinės, kurioje Juozas dirbo, garbei. Tačiau vienas kolega išgirdęs, kad Juozas dvejoja dėl pavadinimo pasiūlė mašiną pavadinti „Svajone“. Taip šis pavadinimas ir prigijo.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Savadarbis automobilis „Svajonė“
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Savadarbis automobilis „Svajonė“

Paklaustas ką mano apie antrąjį automobilio gyvenimą po restauracijos, Juozas sunkiai rinko padėkos žodžius automobilį atkūrusiems meistrams. Vyras sakė, kad automobilis atkurtas taip gerai, kad net pavadinimas atitinka tą būseną, kurią jis jaučia matydamas tokį kruopštų, dvejus metus trukusios restauracijos rezultatą.

„Buvau pagaminęs ir pavadinimo raides, bet nubyrėjo ir neradau jų. Dar liko jas pagaminti ir automobilis atrodys taip, kaip aš ir svajojau“, – restauravimo darbus apibendrino J.Tamkvaitis.

Retromobile nuotr./Automobilio kūrėjas Juozas Julius Tamkvaitis, su restauratoriais Valdu bei Dainiumi Gansauskais
Retromobile nuotr./Automobilio kūrėjas Juozas Julius Tamkvaitis, su restauratoriais Valdu bei Dainiumi Gansauskais
VIDEO: Lietuviška „Svajonė“ atgijo antram gyvenimui

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs