Užaugęs Šilutės rajone ir pradėjęs šaltkalvio karjerą, A.Kalinauskas vėliau įgijo techniko-elektromechaniko specialybę ir kiek pakeitė veiklos sritį. Persikėlęs į Alytų ir čia sukūręs šeimą, vyras norėjo didelio automobilio kelionėms su artimaisiais. Ką daryti, jeigu sovietinėje sistemoje paskyrimą mikroautobusui RAF 2203, arba „Latvijai“, galėjo gauti toli gražu ne kiekvienas šalies pilietis? Automobilį susikonstruoti pačiam.
Konstravimas truko 6 metus
A.Kalinauskas ėmėsi darbo. Projektavimas ir elektros schemų braižymas jam nebuvo svetimos sritys, turėjo jis patirties ir atliekant kitus inžinerinius darbus. Ilgą laiką kaupęs medžiagas, 1989-aisiais jis pradėjo transporto priemonės konstravimą. Darbams skirtą 20 kv. metrų ploto garažą vyras įsigijo būtent dėl šio tikslo.
Vyras pasižymėjo ypatingu kruopštumu. Smulkiausia „AlReKo“ detalė buvo nubraižyta, kiekvienos detalės ilgis, kampai tarp jų sujungimų aprašyti ir išmatuoti.
Automobilio rėmo dalys buvo parenkamos pagal RAF mikroautobusą. Pačiam rėmui ir kai kurioms kėbulo detalėms naudoto metalo tipas, jo profilis ir storis buvo kaip populiariosios „Latvijos“.
Skirtumas tas, kad „AlReKas“ buvo konstruojamas garaže, naudojantis eiliniam piliečiui prieinamais įrankiais ir gaunamomis detalėmis. Pavyzdžiui, visos detalės tarpusavyje suvirintos ne tam skirtu aparatu, o naudojantis elektrodais, metalo pjaustymui naudotas paprasčiausias metalo pjūklas, o kėbulo detalių lankstymui – domkratas. Kai kurios detalės pagamintos ne paties konstruktoriaus – pavyzdžiui, priekinis stiklas ar žibintai, kurie „pasiskolinti“ iš RAF 2203, variklis (konstravimo metu – GAZ-24, po to – „Mercedes-Benz“), priekinės sėdynės iš „Audi 100“, tačiau didžioji dalis detalių yra suprojektuotos, sukurtos ir sumontuotos tame pačiame garaže.
Vyresni Alytaus policininkai dar pamena transporto priemonės konstruktorių, dažnai išvažiuodavusį į savo kiemo gatvę „AlReKo“ bandymams. Stabdymo kelias, posūkių įveikimas ir kiti važiuoklės testai buvo atliekami tarsi automobilių gamykloje. Alytiškio automobilis tik pasipuošdavo numeriais „Bandymas“, o policininkai gaudavo prašymą kuriam laikui uždaryti gatvę.
Dieną iš dienos dirbdamas prie unikalaus automobilio, A.Kalinauskas užtruko 6 metus – 1995-aisiais „AlReKas“ buvo įregistruotas ir gavo valstybinius numerius BAD999. Šių atsiradimo istorija taip pat neeilinė – juos specialiai progai buvo atsidėjęs „Regitros“ darbuotojas. Galbūt nuosavam, galbūt kokio draugo automobiliui, kuriam gali tikti unikalūs numeriai. Tačiau išvydęs „AlReKą“, darbuotojas nesudvejojo, kam perleisti savo saugotą turtą.
Visada paruoštas važiavimui
„AlReKas“ šiuo metu eksponuojamas Istorinės ir karinės technikos muziejuje Kaune – istorinės technikos asociacijos „Retromobile“ patalpose. Automobilis vis dar priklauso Kalinauskų šeimai, tačiau akis paganyti į jį viešose patalpose gali visi norintys.
Kaip pasakojo „Retromobile“ narys Vytautas Prekevičius, šeimos moterys ypač gerbė daugybę metų trukusį vyro darbą: „AlReKas“, nors ir stovėjo nejudinamas septynerius metus, neliko apleistas ir namų kieme būdavo reguliariai plaunamas, jo degalų bakas – pilnas, o akumuliatorius – įkrautas. Nors imk ir važiuok.
8 sėdimas vietas turintis automobilis turi du degalų bakus, vandens talpą, o trečia jo sėdynių eilė išsilanksto į lovą. Automobilyje iš pradžių buvo sumontuotas GAZ-24 variklis, kuris vėliau pakeistas į dyzelinį „Mercedes-Benz“ agregatą – šeima automobiliu daug keliavo, tad vokiškas motoras papirko ekonomiškumu ir patikimumu.
„AlReKas“ iš pradžių turėjo tapti „Dzūkija“, tačiau kūrėjas paskutiniu metu apsigalvojo ir pavadino automobilį šeimos garbei – čia sudėti vyro, žmonos ir jų pavardės pirmosios raidės.
„AlReKas“ techniniai duomenys | |
---|---|
Ilgis | 4 400 mm |
Plotis | 1 800 mm |
Aukštis | 1 900 mm |
Masė | 1 630 kg |
Variklis | „Mercedes-Benz“, dyzelinis, 2 399 cm3 |
Benzino filtras, siurblys, karbiuratorius ir variniai vamzdeliai | Standartiniai GAZ-24 |
Galia | 72 AG |
Sėdimos vietos | 8 |
Degalų bako talpa | Du bakai po 30 ir 45 l |
Vandens talpyklos talpa | 30 l |
Registracijos metai | 1995 |
Pagaminta vienetų | 1 |