„Keliauk Lietuvoje“ vadovas Dalius Morkvėnas įsitikinęs, jog ekologiškas keliavimas, įskaitant ir judėjimą elektromobiliais, yra ateities turizmas, kuriam reikia ruoštis. Tačiau, pasak jo, šiuo metu atliktas infrastruktūros vertinimas rodo, kad šalies žalinimo periodui dar esame nepasiruošę.
„Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina. Pagrindiniuose keliuose įkrovimo stotelės įrengtos, visgi kalbant apie turizmą ilgalaikis tikslas yra suteikti laisvę keliautojams patogiai judėti po visą Lietuvą, o ne tik iš taško A į tašką B. Be to, dabar šalyje susiduriame su nemažos atskirties tarp didelių miestų ir mažiau žinomų rajonų problema. Tad galimybė įsikrauti elektromobilius tik minėtuose pagrindiniuose keliuose šios problemos tuo labiau nesprendžia, o tik ją pagilina“, – dėsto D. Morkvėnas.
Du kurortai rodo pavyzdį kitiems miestams
Remiantis atliktu tyrimu, daugiausia elektromobilių įkrovimo stotelių galima rasti pagrindinėse miestų aikštelėse, gatvėse, alėjose, taip pat prie turizmo informacijos centrų. Mažiausiai – prie paminklų ir architektūrinio paveldo objektų bei paplūdimių.
Druskininkų, Jonavos rajonai, Alytaus miestas – savivaldybės, kurios, pasak šalies lankytinų vietų patrauklumo vertintojų, geriausiai pasiruošusios jau dabar priimti turistus su elektromobiliais. Po jų seka Utenos, Anykščių, Kaišiadorių, Švenčionių, Birštono rajonai, kuriuose įvertinimas taip pat buvo geras.
Birštonas – vienas iš miestų, kuriuos galima laikyti pavyzdiniais. Čia įrengtos 2 viešos greito įkrovimo stotelės elektromobiliams: šalia lankomų objektų (Nemuno kilpų regioninio parko lankytojų centro ir Vytauto Jurgio Meškos parko) ir automobilių stovėjimo aikštelėje tik įvažiavus į kurortą. Savivaldybė pagal patvirtintą planą numačiusi įrengti dar 6 stoteles.
Į elektromobiliais atvykusiųjų komfortą investuoja ir šio miesto komercinės paskirties objektai. Prie restorano „Seklytėlė“ įrengta stotelė patogi vykstant į Birštono apžvalgos bokštą ir Škėvonių atodangą. Jas turi ir „Eglės“ sanatorija bei viešbutis „Vytautas Mineral SPA“.
Druskininkuose veikia 4 viešos elektromobilių įkrovimo stotelės, kuriose vienu metu galima įkrauti 8 automobilius. Jų lokacijos – šalia pagrindinių traukos objektų: netoli Vandens parko, šalia Turizmo ir verslo informacijos centro bei Karolio Dineikos sveikatingumo parko, prie pirminės sveikatos priežiūros centro, pačiame kurorto centre šalia bažnyčios. Penkerius metus šiame kurorte numatyta įkrovimo paslaugas teikti nemokamai ir stotelių tinklą plėsti.
Įkrovimo stotelės kilsteli viešbučių reitingą
Apgyvendinimo įstaigos taip pat pamažu ruošiasi svečiams su elektromobiliais. „Keliauk Lietuvoje“ žiniomis, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija, klasifikuodama viešbučius, už įrengtas elektromobilių stoteles skiria 10 balų – taip viešbučiai turi šansą patekti į aukštesnę klasę.
Įsikrauti elektromobilius, kol mėgaujasi SPA malonumais ar ilsisi, kviečiami populiariųjų kurortų svečiai – apsistoję „Grand SPA Lietuva“ Druskininkuose, „Grand Baltic Dunes“ Palangoje ir „SPA Vilnius“ Anykščiuose.
Infrastruktūrą elektromobiliams turinčių ir intensyviai atsinaujinančių pavienių miestų yra ir daugiau – įkrovimo stotelėmis savo klientų patogumui pasirūpinę verslai Klaipėdoje, Panevėžyje, Trakuose, Ignalinoje.
Elektromobilis nebėra prabangos prekė
Pasak įmonės „Elinta Charge“ vadovo, Lietuvos elektromobilių asociacijos nario Igno Mikučio, visai neseniai perkopėme 4000 elektromobilių šalyje skaičių ir per ateinančius metus jų drastiškai daugės. Pašnekovas pastebi, kad jei anksčiau juos vairuodavo tik entuziastai, dabar prie elektromobilių vairo persėda vis daugiau tvarumo ieškančių žmonių, kuriems rūpi, koks rytojus mūsų visų laukia.
„Nepavadinčiau elektromobilio prabangos preke. Net jei mėnesinė įmoka jį įsigijus yra didesnė, vairuotojai supranta vien tai, kad šios transporto priemonės eksploatacijos išlaidos keliskart mažesnės nei varomos iškastiniu kuru. O juk yra ir kitų pliusų, pradedant elektromobiliams įsigyti taikomų finansinių subsidijų ir baigiant tokia lengvata kaip nemokamas parkavimas“, – elektromobilių pasirinkimą nulemiančius aspektus vardija I. Mikutis.
Elektromobilių smarkiai padaugėjus, greitai ir kokybiškai išplėsti jiems reikalingą infrastruktūrą jau gali būti sunku, tad tam tikri veiksmai turėtų būti atlikti šiandien.
„Pavyzdžiui, statant komercinės paskirties pastatą 20 proc. parkavimo vietų turi būti paruoštos elektromobilių įkrovimo stotelėms instaliuoti. Manau, jog netolimoje ateityje tų procentų netgi neužteks, o elektromobilių skaičiui išaugus esamas stovėjimo aikšteles gali tekti perkonstruoti. Tad būtų išmintinga bei finansiškai labiau apsimokėtų jau dabar apgalvoti ir suplanuoti kelis žingsnius į priekį“ – dėsto I. Mikutis.