„Dinaminio maršruto planavimo sistemos poreikis kilo natūraliai. AB „Kelių priežiūra“ nuolat ieško naujų ir modernių sprendimų, kurie padėtų Lietuvos kelius prižiūrėti tvariau bei efektyviau: užtikrintų kokybišką priežiūrą tuomet, kai jos keliuose reikia labiausiai, mažintų kuro sąnaudas, druskos kiekius bei CO2 emisijas“, – teigia Kokybės ir technologijų departamento vadovas Ruslanas Prokofjevas.
Pasak R.Prokofjevo, šiuo metu bendrovė naudoja KBIS, kuri prognozuoja, kokia situacija bus Lietuvos keliuose, duomenys joje atnaujinami kas valandą. Papildžius KBIS dinaminio maršruto planavimo funkcija iš karto būtų gaunamas suplanuotas maršrutas pagal kelio būklę: kur reikia valyti sniegą, barstyti/purkšti kelius, kad nesusidarytų ledas. Transportas į kelius išvyktų pagal aiškiai suplanuotus maršrutus, o tai padėtų Lietuvos kelius prižiūrėti dar efektyviau.
Bendrovės pranešime spaudai cituojaman Technologijų vystymo projektų vadovė dr. Lauryna Šidlauskaitė: „šiuo metu barstytuvams maršrutai yra sudaromi tik kartą per metus arba tik esant specialiam poreikiui, pavyzdžiui, pasikeitus kliento reikalavimams ar taikomai metodikai. Tai reiškia, kad tokius maršrutus galima pritaikyti tik esant labai specifinėms orų sąlygoms, kuomet reikia barstyti visus kelius ir turi išvažiuoti visi barstytuvai vienu metu. Turint pažangią ir šiuolaikišką kelio būklės prognozę iškilo poreikis šiuos maršrutus sudaryti nuolatos ir automatiškai.“
Pasak dr. L.Šidlauskaitės, tokie automatiškai sugeneruoti dinaminiai maršrutai nėra naujovė logistikos ar pašto paslaugų rinkose, tačiau kelių priežiūroje atsiranda papildomų dedamųjų – svarbu ne tik nuvažiuoti maršrutą išeikvojant kuo mažiau resursų, bet ir užtikrinti, kad kiekvienas pavojingas kelio ruožas būtų prižiūrėtas tinkamai.
Puikus startas jauniems kūrėjams
AB „Kelių priežiūra“, išbandžiusi įvairius tiekėjų siūlomus variantus, rinkoje pasigedo bendrovės lūkesčius atitinkančios paslaugos, todėl kartu su partneriais „Mobility Innovation Center” buvo priimtas sprendimas skelbti išskirtinį projekto pirkimą-konkursą. Jo metu įmonės, startuoliai ir jauni talentai kviečiami sukurti bendrovės poreikius atitinkančią dinaminio maršruto planavimo algoritmą ir sistemos viziją. Projektų konkurso laimėtojas gaus teisę derėtis dėl 10 tūkst. Eur vertės sutarties. Naujos sistemos teisės priklausys kūrėjams, o tai suteikia konkurso laimėtojams galimybę produktą pritaikyti ir parduoti kitoms aktualioms rinkoms.
Toks pirkimo būdas Lietuvoje nėra dažnai taikomas, tačiau skatinamas, nes suteikiamos puikios galimybės pasireikšti tiek įmonėms, tiek jauniems kūrėjams. Dinaminio maršruto planavimo konkurso metu įmonė suteikia infrastruktūrą, finansuoja produkto sukūrimą ir, tikėtina, sulauks aukštos kokybės rezultatų, kurie atitiks bendrovės poreikius, o kūrėjai toliau galės vystyti produktą – taip užtikrinama abipusė nauda.
„Tikimės, kad šis pirkimas taps pavyzdžiu visam viešajam sektoriui, kaip atlikti inovatyvius viešuosius pirkimus bei tuo pačiu pritraukti daugiau startuolių, kurie galėtų dalyvauti juose. Tokios praktikos labai trūksta Lietuvoje, nors Europos Komisija būtent skatiną tai", – pabrėžia „Mobility Innovation Center” vadovas Julius Norkūnas.
Konkurso eiga
Konkurso metu dalyviai turės pasiūlyti pagal AB „Kelių priežiūra“ pateiktus pavyzdinius duomenis sudarytus maršrutus ir sistemos vizijos aprašymą. Pasiūlymai yra pateikiami anonimiškai. Sudaryta ir iš anksto paskelbta komisija įvertins gautus pasiūlymus bei išrinks 1-3 geriausius. Po konkurso bus vedamos derybos dėl sutarties. 10 tūkst. Eur vertės sutartis bus pasirašoma tik su vienu paslaugos tiekėju sistemos bandomajam laikotarpiui.
Informaciją apie konkurso sąlygas galima rasti ČIA. Planuojantiems dalyvauti konkurse balandžio 8 d. organizuojamas nuotolinis seminaras, siekiant suteikti visą aktualią informaciją bei atsakyti į kylančius klausimus. Registruokitės paspaudę ČIA.