Sportas ir arena
Lietuvoje motociklizmas taip sparčiai populiarėja, kad sunku viską ir sugaudyti. Kita vertus, ir nereikia. Bet galbūt galima pasvajoti, jog ateityje bus įmanoma ir žurnalistų specializacija: tarkime, enduro ar sportinių motociklų žurnalisto profesija. Kai Tarptautinė motociklų federacija (FIM) man suteikė žiniasklaidos atstovės pažymėjimą, šis klausimas buvo įdomus ir aktualus.
Tad jeigu pradėjau nuo FIM… Lietuvoje prie šios organizacijos priklauso Lietuvos motociklų sporto federacija (LMSF). Neseniai įvykęs metų susirinkimas pasitvirtino ir naujas enduro, motobolo, motokroso, mototurizmo, plento žiedinių lenktynių, retro, supermoto, trial komisijas. Turbūt nereikia nė minėti, kad kiekviena sritis turi pakankamai arba krūva renginių – belieka sekti informaciją. Ir dalyvauti, kad pajustum pulsą.
Džiugu, kad Arūnas Gelažninkas, daugkartinis Lietuvos enduro ir motokroso čempionas, mąsto apie Dakaro ralį (Arūnai, kai reikės žurnalistės – žinai į ką kreiptis!). O Šarūnas Pladas, daugkartinis Lietuvos plento žiedo čempionas ketina pakartosi WSBK (Pasaulio plento žiedo lenktynes) ir pagerinti savo asmeninį rekordą. Tiesa, ir apskritai visų Baltijos šalių. Taip pat šaunu, kad į jubliejinį, 20-ąjį, „Ladoga Trophy” išvyko net keturi tautiečių motociklininkų ekipažai – galėsime mėgautis jų įpūdžiais. O kas šįmet dalyvaus „Red Bull Romaniacs“?
Tiesa, bus labai įdomu stebėti ir Tado Gelžinio kelionę aplink pasaulį, kuri prasidės visai netrukus.
Gatvė ir saugus eismas
Visu pajėgumu savo tradicijas tęsia ir Lietuvos baikerių kongresas: sezono atidarymai didžiuosiuose miestuose, savaitgalio šventės prie ežerų ar miestų aikštėse… Kur pasirodo motoakrobatai ir renkamos „Miss Biker“… Šios struktūros nariams neretai būtina vykti ir į kitų klubų, su kuriais bičiuliaujama, šventes, nes toks yra garbės kodeksas.
Dar žiemą Baikerių kongresas sudarė darbo grupę, kuri ėmėsi iniciatyvos neleisti įsigalėti įstatymams, diskriminuojančiams motociklininkus. Pavasarį į grupę „pasijungė“ daugiau narių – tad, tikėkimės, pavyks.
Tiesa, žurnalas „Biker Baltics LT” taip pat propaguoja mąstymą apie kultūrą gatvėse – net jeigu kiek sarkastiškai. Nuo šiol žurnalas bus leidžiamas tik 4 kartus per metus, tačiau savo auditoriją jis turi (labiau baikerių ir gatvinių važiuotojų).
Lietuvos motociklistų klubas (LMK), vienijantis apie 80 narių, taip pat laikosi savo idėjų. Jiems rūpi saugus eismas ir labdaros projektai. Paskutinė pastanga – tai kartu su merginų bendruomene „Motociklininkės Lietuva“ sukurta akcija „Saugokime vieni kitus kelyje“. Degalinėse ir parduotuvėse galime rasti lipdukų, vaizduojančių merginas ant motociklų automobilių veidrodėliuose.
Mada ir kokybės kartelė
Panašią akciją, tik internete, pernai kartu su 15min parengė ir „Coffee Racer“ klubas. Tiesa, pastarieji ne tik norėtų tapti legendinės, pernai Rygoje jau įvykusios, „California SuperBike“ mokyklos oficialiais atstovais, bet ir imasi organizuoti ENEOS Baltijos plento žiedo motociklų čempionatą – šią užduotį klubui patikėjo Estijos motociklų sporto federacija.
Taip pat aukštą kartelę sau kelia ir „Mototurizmo Ralis“ bei „Sprintas“. Ne tik plėsdamiesi į Kauną (tikiu, kitais metais bus ir Klaipėda), ne tik sutraukdami daugiau kaip 300 dalyvių, bet iš esmės atnešdami keliavimo savo šalyje madą. Pradėję nuo kuklesnio formato, ieškodami savo idėjos išraiškos formos (ir lozungo), dabar organizatoriai jau tvirtai stovi ant kojų, t.y. ne tik rado nišą, bet ir ją užpildė. Net jeigu dauguma keliaujame savo draugų grupėse, džiugu, kad tai populiarinama masiškai.
Turime ir oficialių „Ducati“ klubą, kuriam žalią šviesą uždegė patys italai – visame pasaulyje jungdami gerbėjus po „Desmo Owners Club“ sparnu. Įsikūrusi 2013 m. lietuvių asociacija jau turi 26 „Ducatistas“. Tai pavyzdys, kaip, prisirišdami prie motociklo markės, važiuotojai buriasi į lojalius klubus. O tai savaime reiškia tam tikrą kokybę.
Forumai ir parduotuvės
Taip, parduotuvės. Jos – neatmestinas Lietuvos motociklizmo elementas. Čia sutinkame bendraminčius – perkančius motociklus, jų dalis, aprangą ar „gaikas“. Čia, iš tiesų, dažnai užeiname ir šiaip pasišnekučiuoti ar naujų vėjų pasiklausyti. Nuo „Motoshop“ Vilniuje – labiausiai atsipūtusios parduotuvės (kiek aš jų žinau) – iki „Bikeparts“ Kaune, kur net mažiems poreikiams rodomos pastangos. Buvusi internetinė prekyba „Motoday“ išsiplėtė iki patalpų su krūva aprangos, taip pat klesti ir „Bikeshop“ (Vilniaus miestas).
Oficialūs motociklų „dealer‘iai“, džiugu, irgi prisideda prie renginių. KTM jau seniai puošia enduro ir kroso renginius, BMW bendradarbiauja su Mototurizmo raliu (anksčiau bendradarbiavo ir „Honda“ atstovybė), o „Yamatecha“ remia Lietuvos enduro klubo kelionę aplink Lietuvą APL. Beje, šviežutėlė, oficiali „Yamaha“ atstovybė atsidarė jau ir Vilniuje (iki šiol šerdis buvo Klaipėdoje).
O forumai? Vis labiau silpsta. Nes valdo „Facebook“? Ne tik. Nes daugėja motociklų, taigi ir galimybių važiuoti. Ne tik apie tai kalbėti ir dalintis medžiaga, bet dalyvauti visame veiksme. Anksčiau labai populiarus „Motomanai.lt“ forumas dar palaiko savą auditoriją, tačiau jau senokai neberodo jokių iniciatyvų. Bet svarbiausia tai, kad jis atliko svarbų vaidmenį tinkamu laiku. Nauja iniciatyva „Motociklininkai.lt“, tikėkimės, taip pat ras savo padėtį ar statusą motociklininkų bendruomenėje.
Miškas ir idėja
Miškas ir „vežanti“ idėja – tai Lietuvos enduro klubas, kuris vienija bendraminčius, degančius ta pačia aistra ar pomėgiu. Klubas rengia tradicinius sezono atidarymo, uždarymo renginius (su orientaciniais ir „Enduro zona“ pasivažinėjimais) ir jau legendine tapusia kelionę aplink Lietuvą APL, taip pat keliauja po kitas šalis ir turi savo sporto komandą, dalyvaujančią įvairiose enduro tipo varžybose. Klube tiesiog justi enduro idėjos esmė ir nuotaika (ar tiktų žodis „dvasia“?). Čia svarbiausia yra draugystė, ištvermė, ir, žinoma, būtinas purvas.
Enduro – tai ir pavieniai draugų pasivažinėjimai, kurių Lietuvoje apstu ir vyksta kone kasdien. Miškų daug, o ir motociklų „endurkių“ vis dar daugėja. Tai – pašėlę, žavingi, džiaugsmingi „pasibirbimai“ gamtos ir juoko apsuptyje.
Yra ir „Enduro Lithuania“, organizuojanti tradicinį „Pabradės ralį“. Šįmet, jį pervadinusi į „Enduro Rally“, įsiveržė ir į Latvijos miškus. Ši įmonė taip pat rengia kitokius azarto kupinus renginius ir organizuoja išvykas motociklais. Šiais metais jie planuoja ir keletą ekstremalių šou.
Intrigos ir pažinimas
O ką bekalbėti apie garažus, servisiukus ir dirbtuves, kuriose gimsta/ reguliuojami ne tik motociklai, bet ir beveik visos idėjos ir renginių užuomazgos? Žodžiu, visko neaptarsi – veiksmo vyksta labai daug! Tik žinok, ko nori ir išsirink.
Stebėdama motociklų pasaulį ir dalyvaudama jame, deja, sutinku daug pagiežos ir pykčio. Suverčiu kaltę tam, kad esame maža šalis (taigi „užprogramuoti“ apkalboms ir intrigoms). Kita vertus, šis faktas nekurtų tokios terpės, jeigu valstybės istorija būtų kitokia... Net jeigu sparčiai europėjame, turbūt negalime „prašokti“ šio būtino – galbūt paauglystės? – etapo, kad subręstume.
Konkrečiau? Beveik visi šiame tekste minėti vienetai turi šešėlius, šleifus ar santykių verpetus, kurie ne nuspalvina, o blukina motociklizmo kultūrą. Ir tai ne tik apkalbos „kas su kuo ir ką padarė“, tai giliau ir iš esmės – pyktis, perkoštas pavydu, kad kiti turi ar daro daugiau. Kai tai sužinau, iš karto gailiuosi. Tačiau tokia yra žurnalisto profesijos dalis.
Gal dėl to, kartais būtina atsitraukti. Ne tik, kad pamatytum visumą, bet kad dar kartą prisimintum: nesvarbu, kiek žinai (ar nežinai), tikrasis pažinimas nutinka priėjus aklavietes. Tarsi atvertus baltą popieriaus lapą ir pamiršus visas perskaitytas istorijas... Taip filosofiškai šią apžvalgą ir baigiu.