Jeigu palyginsime šiuos skaičius su 2012 ir 2013 metais, tai rinka mažėja. 2012 metais Lietuvoje buvo įregistruoti 2197, o 2013 m. – 2764 nauji puspriekabių vilkikai. Aišku, jei prisiminsime 2011-uosius, tai tada sunkiosios technikos pardavėjų situacija buvo tragiška – šalyje buvo įregistruoti tik 62 nauji vilkikai…
Bet į tolimą praeitį žvalgytis gal nėra būti, panagrinėkime mūsų šalies 2014 m. rinką.
Švedijos gamintojai lyderiais buvo 2012 metais, tada jie pardavė 954 vilkikus. Tai sudarė 43,4 proc. rinkos. Savo artimiausius varžovus „Volvo“ pardavėjai tada paliko toli už nugaros – DAF atstovai klientams įsiūlė 478 vilkikus (beveik 22 proc. rinkos), o trečiuoju „prizininku“ tapo „Mercedes-Benz“, pardavę 284 vilkikus (13 proc.).
Pardavę 987 vilkikus, DAF atsiriekė beveik 36 proc. rinkos „pyrago“ dalį
2013 metais situacija pasikeitė: į lyderius šovė DAF. Pardavę 987 vilkikus, jie atsiriekė beveik 36 proc. rinkos „pyrago“ dalį. „Volvo“ populiarumas kiek sumažėjo, tačiau jie pardavė 777 vilkikus ir buvo antri (28 proc.). O „Mercedes-Benz“ užtikrintai judėjo į priekį: parduoti 372 vilkikai ir iki 13,5 proc. ūgtelėjusi rinkos dalis jiems vėl garantavo trečiąją vietą. Beje, turbūt nepatikėsite, kad 2011 metais Lietuvoje buvo parduotas tik 1 naujas MB vilkikas… „Regitra“ nemeluoja…
Pernai „Volvo“ grįžo į lyderio poziciją. Šis Švedijos gamintojas metus baigė, įregistravęs Lietuvoje 605 naujus vilkikus. Nors pernai bendra šalies vilkikų rinka susitraukė (puspriekabių vilkikų 2014 m. buvo parduota 1705, tai beveik 40 proc. mažiau nei užpernai), kai kurių gamintojų atstovams metai tikrai buvo neblogi.
„Volvo“ ir toliau kontroliuoja apie trečdalį šalies rinkos (35,4 proc.), tačiau juos vejasi „Mercedes-Benz“. Stabiliai didinantys pardavimų apimtis MB atstovai pernai pardavė jau 443 vilkikus (tai 26 proc.) ir, jei sugebės išsaugoti tokias augimo tendencijas, 2015 m. pabaigoje turbūt bus pakilę į pirmą vietą. Ir jeigu tarp „Volvo“ bei MB galima laukti atkaklios kovos dėl lyderio pozicijų, tai ne mažiau intriguojanti turėtų būti situacija, spėliojant, kas šiose savotiškose lenktynėse užims trečiąją vietą. Pernai į „prizininkų“ trejetą sugebėjo patekti 2012 ir 2013 m. ketvirtoje vietoje buvę MAN pardavėjai – 214 vilkikų ir 12,5 proc. rinkos dalis. Tiesa, ramaus gyvenimo jiems tikrai nepažada DAF ir „Scania“ pardavėjai, kurie pernai atsiliko labai nedaug. O ar sulauksime „Renault“ bei „Iveco“ renesanso, parodys laikas.
Dabar gamykla per dieną surenka apie 150 vilkikų, pirkėjui jo norimą sunkvežimį pristatome maždaug per 8 savaites – tai bene mėnesiu trumpesnis laikas nei gamyba 2013 metų pabaigoje
2014 m. šalies rinkoje pirmavusių „Volvo“ sunkvežimių atstovų, bendrovės „Volvo Lietuva“ pardavimo vadovas Juozas Drabata „CargoNews“ teigė, kad bendra šalies 2014 m. Lietuvos sunkiojo transporto rinkos situacija iliustruoja mūsų šalies vežėjų verslo ir krovinių srautų ryšius su Rusija.
„Ekologinių reikalavimų pasikeitimas, kuris buvo vienas svarbiausių prekybos kilimo 2013 metais faktorių, be abejo, turėjo įtakos mūsų veiklai 2014 m. Mažesnius pardavimus mes prognozavome iš anksto. Tačiau geopolitinė situacija irgi sukomplikavo veiklą dažnam vežėjui. Jiems reikėjo skubiai persiorientuoti iš darbo Rytų kaimynų rinkoje į Vakarų Europos valstybes, tačiau matome, kad vežėjai adaptavosi. Negalime skųstis užsakymų stoka, manome, kad situacija yra daugmaž stabili. Tie, kas dirba Vakaruose, privalo turėti gana naują transporto parką, todėl prekyba, manome, šiemet bus ne prastesnė nei kad buvo 2014 metais. Tikrai netikiu, kad rinka gali susitraukti dar trečdaliu. Turbūt išliks panašios bendros pardavimo tendencijos, dideliam augimui vilčių neturime, tačiau stabili prekyba būtų neblogas metų rezultatas. Du pirmieji metų mėnesiai rodo, kad tos stabilumo tendencijos bent jau kol kas išlieka“, – prasidėjus kalendoriniam pavasariui teigė J. Drabata.
DAF technika prekiaujančios bendrovės „Centrako“ logistikos vadovas Artūras Vieta pripažino, kad pardavimų smukimas nuo 987 (2013 m.) iki 196 (2014 m.) buvęs objektyvus. Gamykla Olandijoje laikosi tokio principo, kad vilkikus gamina ne sandėliui, o konkrečiam užsakovui. Ekologinių standartų griežtinimas praretino pirkėjų gretas, nes DAF pernai neturėjo konkurencingo modelio.
„Dabar gamykla per dieną surenka apie 150 vilkikų, pirkėjui jo norimą sunkvežimį pristatome maždaug per 8 savaites – tai bene mėnesiu trumpesnis laikas nei gamyba 2013 metų pabaigoje, kai buvo jaučiamas vilkikų deficitas. Dabar visų didžiųjų rinkos žaidėjų pozicijos panašios – visi prekiaujame „Euro6“ standartą atitinkančiais vilkikais, tad konkurencija tik dar labiau paaštrės. Bet mes sieksime susigrąžinti prieš dvejus ar trejus metus turėtas pozicijas – tikslas šiemet padidinti rinkos dalį iki mums įprastų 15-20 procentų“, – prognozavo A. Vieta.
Tiesa, jis bendrą rinkos situaciją apibūdino, kaip gana sudėtingą. Rusija bei kitos į Rytus nuo Lietuvos esančios valstybės mūsų vežėjams nežada lengvo gyvenimo. Tiems, kas daug metų vežė krovinius į Rytus, persiorientuoti ir rasti rinkų Vakarų Europoje, tikrai nėra lengva. Be to, ir Vakarų Europoje ekonominė situacija nėra pati geriausia. Todėl vežėjai kovos dėl užsakymų, o vilkikų pardavėjai sieks įtikti vežėjams. Ir kieno viliotinis bus patraukliausias, galėsime paskelbti 2015 metų pabaigoje.
Naujų vilkikų pardavėjai, skirtingai nei automobilių įgaliotieji atstovai, reeksportu neužsiima. „CargoNews“ kalbinti sunkiosios technikos gamintojų atstovai mūsų šalyje pripažino, kad „popierinių“ pardavimų tikrai nebūna – skirtingai nuo kai kurių lengvųjų automobilių prekeivių, kurie tik skaičiais „gerina“ naujų automobilių rinką, nes absoliuti dauguma įregistruotų Lietuvoje mašinų po to iškeliauja atgal į Vakarų Europos šalis, sunkiojo transporto situacija pagal „Regitros“ suvestines yra objektyvi.