Lyderis, kurio gatvėse nematyti: kodėl iš Lietuvos dingsta nauji „Fiat 500“?

Populiariausi nauji automobiliai Lietuvoje – „Fiat 500“. Pigus, mažas miesto automobilis, atrodo, turi visas savybes tapti populiariu. Per 2016-uosius Lietuvoje buvo įregistruoti beveik trys tūkstančiai naujų „Fiat 500“ bei „Fiat 500X“, tačiau Vilniaus ir kitų miestų gatvėse jų pamatysime vos per keturis šimtus. Kur dingo likusieji?
„Fiat 500“ pristatymas Vilniuje
„Fiat 500“ pristatymas Vilniuje / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Atsakymas – reeksportas. Automobilis įregistruojamas Lietuvoje, tačiau po kelių dienų ar savaičių išregistruojamas bei išvežamas į užsienį.

Kam tai naudinga? Dėl kainos: oficialiam importuotojui pardavus atitinkamą kvotą automobilių ir parodžius tai gamintojui, šis suteikia palankesnę kainą. O kur tie automobiliai nukeliauja, gamintojas nepasidomi.

Kaip ir nieko nelegalaus – tiesiog verslas. Tačiau „Autobrava“ apie šią verslo pusę kalba nenoriai, nors jos atstovaujama markė Lietuvoje reeksportuojama aktyviausiai.

Lietuva – reeksporto lyderė

„Autobrava“ yra „Fiat“ automobilių importuotoja ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje. Tačiau kaimyninėse valstybėse naujų automobilių reeksportas sudaro nereikšmingą dalį nuo visų registracijų – po kelis procentus, kai Lietuvoje – 16 proc. Didžiąją dalį, apie 90 proc. viso reeksporto šalyje, sudaro „Fiat“ automobiliai.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Rokas Knyva
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Rokas Knyva

Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentas Rokas Knyva teigė neturintis informacijos apie reeksporto priežastis ar galutines šalis, į kurias nukeliauja reeksportuoti automobiliai.

LAA taip pat neturi duomenų apie panašaus pobūdžio judėjimą kitose ES rinkose. R.Knyva sakė, kad atsiradus ženklesniems srautams didžiosiose ES valstybių rinkose, į tokius procesus atkreiptų dėmesį tų rinkų žaidėjai bei ekonominius interesus ginančios institucijos.

Veikla, kurią norisi nuslėpti

„Regitros“ duomenimis, „Fiat“ automobilių trumpalaikiu įregistravimu 2016 m. užsiėmė trys įmonės: UAB „Citybee solutions“, UAB „Autobrava“ ir UAB „Baltijos autonuoma“. Visų jų akcininkė, tiesiogiai ar netiesiogiai – „Modus Group“ arba aukštas pareigas joje užimantys asmenys.

UAB „Autobrava“ yra oficiali ir vienintelė „Fiat“, „Maserati“ bei „Alfa Romeo“ automobilių importuotoja Lietuvoje ir oficialiai priklauso „Modus Group“ – taip teigiama ir įmonių grupės pristatyme.

„Modus Group“ priklauso ir UAB „Citybee solutions“. Tiesa, pastarosios įmonės trumpalaikes automobilių registracijas galima nesunkiai paaiškinti: trumpalaikės nuomos paslaugas teikiančios įmonės parke automobiliai paprastai būna ne senesni nei vienerių metų. Tą įrodo ir trumpalaikių „Fiat“ registracijų kiekis – vos 40 per daugiau nei metus, kai kitų įmonių – šimtai ar tūkstančiai.

Tuo tarpu UAB „Baltijos autonuoma“ ir „Modus Group“ santykiai niekur neminimi, tačiau juos numanyti nesunku. Įmonės direktorius Žygimantas Kveselys taip pat yra ir UAB „Generalinis lizingas“ vadovas, kurios registracijos adresas – Ozo g. 10A. Ten pat, kur ir daugelis Vilniuje įsikūrusių „Modus Group“ įmonių.

Pasikapsčius po įmonės akcininkų sąrašus, abejonių dėl sąsajų nelieka. Vienintelis „Baltijos autonuoma“ įmonės akcininkas – UAB „Bioinvest“, įregistruota Vilniuje, Ozo g. 10A. O vienintelė „Bioinvest“ įmonės akcininkė Ainė Martinkėnaitė-Martyniuk yra... „Modus Group“ valdybos narė.

„Baltijos autonuoma“ yra didžiausias „Fiat“ automobilių reeksportuotojas – „Regitros“ duomenimis, nuo 2016 m. sausio 1 d. iki 2017 m. vasario 2 d. ši įmonė įregistravo ir iškart išregistravo 2 531 „Fiat 500“ bei „Fiat 500X“ automobilius.

„Reeksporto veikla neužsiimame“

Autoplius.lt, „Autotyrimams“ ar Lietuvos autoverslininkų asociacijai pristatant naujų automobilių pardavimų ataskaitas, žurnalistams visada iškildavo klausimų – o kodėl tų „Fiat“ tiek daug parduodama ir, jeigu jie nelieka Lietuvoje, kas užsiima jų reeksportu? Kritikos strėlės lėkdavo į vienintelį šalyje šios italų markės automobilių importuotoją – UAB „Autobrava“.

Įmonės komunikacijos atstovų apie reeksportą likus kelioms savaitėms iki šio straipsnio pasirodymo užklausiau ir aš, tačiau atsakymas buvo ne itin išsamus. Kaip pasirodė vėliau, patikrinus „Regitros“ duomenis, – ir ne visai tikslus.

„Autobrava“ importuoja „Fiat“, „Alfa Romeo“, „Maserati“ automobilius Baltijos šalyse, šiais automobiliais yra prekiaujama per mažmeninės prekybos atstovybių tinklą. Vėliau „Autobrava“ nekontroliuoja, kas vyksta su įsigytais automobiliais, kurie gali būti perkami įvairiais asmeniniais ar verslo tikslais. Viena iš reeksporto priežasčių gali būti ta, kad galutinė automobilių kaina Lietuvoje tam tikrais atvejais yra mažesnė negu kitose šalyse. „Autobrava“ kompetencijos yra sutelktos į vietos rinką, reeksporto veikla neužsiimame, todėl negalime pateikti daugiau informacijos su tuo susijusiais klausimais“, – sausio 24 d. atsiųstame atsakyme teigė „Autobrava“ vadovas Andrius Mockaitis.

Galutinė automobilių kaina Lietuvoje tam tikrais atvejais yra mažesnė negu kitose šalyse.

„Fiat“ ne vieni, tačiau didžiausi

Vasario pradžioje nusiuntus papildomą užklausą su „Regitros“ duomenimis, įrodančiais „Fiat“ automobilių reeksportą, „Autobrava“ teikėsi paaiškinti, kam atliekamos trumpalaikės automobilių registracijos. Visas įmonės vadovo A.Mockaičio pasirašytas ir vasario 8 d. atsiųstas komentaras – žemiau:

„Mūsų – UAB „Autobravos“ – vykdytų trumpalaikių „Fiat“ registracijų Lietuvoje atvejai yra susiję su tuo, kad gamintojas siūlo finansinę naudą – mažesnes automobilių kainas pasiekus atitinkamus pardavimų ir registracijų rezultatus.

Gamintojas siūlo finansinę naudą – mažesnes automobilių kainas pasiekus atitinkamus pardavimų ir registracijų rezultatus.

Kadangi „Fiat“ modeliai yra paklausūs, likvidūs, ypač tarp nuomos, automobilių dalijimosi paslaugų ir kitų kompanijų, žinome, kad galėsime realizuoti šiuos automobilius, todėl esant palankiai situacijai pasinaudojame gamintojo siūlomomis nuolaidomis. Tai mums suteikia galimybę Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse pasiūlyti mažesnes „Fiat“ automobilių kainas savo klientams, o šiems, atitinkamai – galutiniams pirkėjams.

Verta paminėti, kad beveik visi automobilių gamintojai taiko panašią premijavimo taktiką už pardavimus ir registracijas. Tad „Fiat“ ar UAB „Autobrava“ nėra išskirtiniai – daugelio automobilių prekės ženklų atstovai Lietuvoje palankiais momentais vykdo trumpalaikes registracijas. Be to, iš tokios premijavimo sistemos laimi visi: vairuotojai už automobilį moka mažesnę kainą, nes tokią gali pasiūlyti importuotojas, gamintojas pasiekia išsikeltus pardavimų tikslus, o Lietuvos valstybės biudžetą papildo sumokami registracijos, PVM bei kiti priklausantys mokesčiai.“

A.Mockaitis teisus: tikrai daugiau automobilių gamintojų atstovų užsiima trumpalaikėmis registracijomis, tačiau „Fiat“ sudaro didžiąją dalį, 90 proc. tokios veiklos Lietuvoje.

Jis neatskleidžia priežasties, kodėl „Autobrava“ užsiima trumpalaike registracija, tačiau uždangą praskleidžia „Regitra“.

Valstybės įmonės duomenimis, nuo 2016 m. sausio 1 d. iki 2017 m. vasario 2 d. 16 naujų „Fiat“ automobilių Lietuvoje buvo išregistruoti gavus patvirtinimą apie įregistravimą užsienyje, dar 46 – išregistruoti nurodant tikslą parduoti į užsienį.

Didžioji dalis (583) „Autobravos“ išregistravimų atlikta nenurodant priežasties, tačiau jeigu „Fiat“ automobiliai Lietuvoje nelieka, tikrąją priežastį nuspėti nesunku – jie iškeliauja į kitas Europos valstybes. Kitaip sakant, yra reeksportuojami.

O to įrodymas – automobilių parko duomenys. Čia vėlgi pasitarnauja „Regitra“ – įmonės duomenimis, Lietuvos automobilių parke 2016 m. III ketvirtį (IV ketv. duomenų dar nėra) buvo 101 „Fiat 500“, pagamintas 2016 metais. Tuo tarpu naujų „Fiat 500“ Lietuvoje per pirmus tris ketvirčius parduota 1 856. Akivaizdu, kad likę buvo išvežti iš šalies.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis