Gatvėse – mažiau nei tūkstantis
Lietuvoje dominuoja trys mažųjų automobilių gamintojai – „Ligier“, „Aixam“ ir „Microcar“. Automobilių skelbimų portaluose tokių modelių kainos, priklausomai nuo pagaminimo metų bei tinkamumo kategorijoms – AM ar B1, kainuoja nuo trijų iki dešimties tūkstančių eurų. Pastaruoju metu itin pastebima tokių automobilių populiarėjimo tendencija, o VĮ „Regitra“ duomenimis, mūsų šalyje šiuo metu registruota beveik 800 tokių automobilių.
Visi jie priskiriami L6 kategorijai. Pagal gamintojus populiariausias yra „Aixam“, antroje vietoje rikiuojasi „Ligier“, „Microcar“ yra trečioje vietoje, o ketvirtą ir penktą pozicijas pagal populiarumą užima atitinkamai „Chatenet“ ir „Bellier“.
Nedideli ir ekonomiški miesto automobiliai moksleiviams ar studentams gali būti puiki alternatyva viešajam transportui ar tam pačiam mopedui. Juk jie yra ekonomiški, o kur kas maloniau važiuoti slepiantis nuo lietaus ar saulės po stogu nei į pamokas ar paskaitas nešiotis šalmą, atvykus mopedu.
Dveji metai baimės
Tačiau lenktynininkas ir varžybų organizatorius Darius Jonušis sako, kad yra ir kita medalio pusė – tokių automobilių saugumas. Būtent vienu iš mažųjų miesto automobilių modelių dvejus metus iki pilnametystės važinėjo pašnekovo sūnus Justas. Dariaus Jonušio teigimu, tie dveji metai jam buvo išties įtempti, nes kiekvienas sūnaus išvažiavimas į gatvę priversdavo nerimauti dėl savo atžalos saugumo. Anot pašnekovo, šio automobilio konstrukcija yra gerokai silpnesnė nei įprastų automobilių, tad rimtesnio įvykio atveju nepilnametis vairuotojas tiesiog sumušimais veikiausiai neatsipirktų.
„Aš šių automobilių atžvilgiu buvau ir esu skeptiškas. Kol tiesiogiai su tuo nesusiduri ir tuos automobilius žinai tik iš paveikslėlių, tai atrodo, kad viskas labai gražu ir gerai. Tačiau augo sūnus ir šeimoje atsirado toks automobilis, tai kiekvieną dieną meldžiau Dievą, kad tik niekas sūnui neįvažiuotų į šoną. Mano nuomone, tai yra blogiau nei dviratis ar motociklas. Šių automobilių konstrukcija yra labai liauna, nes jiems yra taikomi svorio apribojimai. Dėl šios priežasties jie tarsi popieriniai.
Aišku, čia visuomet bus dvi pusės. Vieni sakys, kad vaikams tai gera pradžia vairuotojo karjerai, kiti akcentuos saugumą. Bet mano nuomone, tokiu atveju vaikai, kurie turi mažiausiai patirties ir įgūdžių, sėda į mažiausiai saugų automobilį. Ir kalbama ne apie tai, kad tie vaikai su tais mažais automobiliais laksto. Su jais smarkiai nepalėksi, bet jei į tokį automobiliuką įvažiuotų kitas, normalus automobilis, mažai šansų, kad vaikas nebus sužeistas.
Gerai, kad mano sūnus yra sportininkas. Jis supranta pavojus, supranta apie vairavimą, bet ir pats yra sakęs, kad jam kartais baisu tokiu automobiliu važiuoti“, – sakė Darius Jonušis.
Puiki alternatyva mopedui
Kiek kitokią nuomonę išsakė vairavimo mokytojas Kastytis Povilaitis, kuris būtent ir moko jaunimą AM ir B1 kategorijos sutilybių. Jis tvirtina, kad tokio amžiaus vairuotojams mažasis automobilis yra geresnė alternatyva nei mopedas, kadangi visuomet daugiau stabilumo žemę liečiant keturiais ratais, o ne dviem. Galų gale įvykio atveju vairuotoją vis tiek saugo kažkokia konstrukcija, priešingai nei vairuojant motociklą.
Vairavimo mokytojo teigimu, tokie automobiliai yra puiki pradžia siekiant jaunimą supažindinti su dalyvavimu eisme. Juk B kategorijos pažymėjimą gavęs aštuoniolikmetis eisme jausis jau visai kitaip, jei prieš tai dvejus ar trejus metus jis jau bus buvęs pilnateisiu eismo dalyviu.
„Diskusija išties gera, nes tie automobiliai vis labiau populiarėja ir tikrai gatvėse jų matosi vis daugiau. Jie ypač gerai sprendžia jaunimo mobilumo problemą. Kitu atveju tėvams reikia vaikus į mokyklą ir būrelius vežioti. Automatiškai vienas iš tėvų šeimoje tampa tarsi taksi vairuotoju. Šie automobiliai būtent tokią problemą ir sprendžia.
Kalbant apie automobilio konstrukciją, tai jie yra tarsi krištolas. Bet ne tiek dėl saugumo, kiek dėl patikimumo. Daugiausia tai prancūzų gamintojų automobiliai ir jų pavarų dėžės, variatoriaus resursas yra gana nedidelis. Tačiau alternatyvų penkiolikmečiams ir šešiolikmečiams daugiau nelabai yra. Ar tikrai bus saugiau mopedas? Abejoju. Kiek teko girdėti atvejų, kai mažasis automobilis patenka į avarijas, kažkokių rimtesnių atvejų nebuvo.
Be to, automobiliu komfortiškai galima važiuoti bet kokiomis meteorologinėmis sąlygomis. Galiausiai jis turi keturis, o ne du ratus. Vien dėl to tai yra saugiau nei mopedas. Pagal konstrukcinį greitį jie, žinoma, netinkami važiuoti magistralėmis, bet judėti mieste su jais tikrai galima puikiai ir jie iš bendro eismo srauto tikrai neišsiskiria. Be to, nuo tokio automobilio pradėjęs jaunuolis jau kaupia savo stažą ir po dvejų metų išlaikius B kategorijos egzaminus jis nebėra laikomas pradedančiuoju vairuotoju.
Visuomet svarbiausia yra tai, kokias vertybes ir nuostatas vaiku skiepija šeima. Jei vaikas važiuos rizikingai ir prisisodinęs draugų bandys parodyti savo sugebėjimus, tokiu atveju gali būti visko. Tačiau jei kalbame apie sąmoningą ir atsakingą dalyvavimą eisme, mažuosiuose automobiliuose tikrai nematau nieko blogo. Jie nėra mažiau saugūs už mopedą“, – sakė Kastytis Povilaitis.
Į rizikos grupę nepatenka
Lietuvos transporto saugos administracijos atstovė spaudai Eglė Kučinskaitė tikina, kad iki šiol tragiškų avarijų, susijusių su šiais mažaisiais miesto automobiliais užfiksuota nėra. Įstaigai žinomas tik vienas įvykis, kuriame dalyvavo toks automobilis, tačiau tąkart jis buvo apgadintas susiklosčius nepalankioms aplinkybėms.
„Nėra kažkokių išskirtinių atvejų ir avarijų. Nei ypatingų įvykių, nei atvejų su žuvusiais žmonėmis nesame užfiksavę. Kolegos prisiminė vieną įvykį, kuriame dalyvavo mažasis automobilis ir sunkiasvorė transporto priemonė. Tuomet sprogo vilkiko padanga ir tas vilkikas kliudė paauglio vairuojamą automobilį. Tačiau tai nei mažo automobilio, nei to paauglio problema. Tiesiog taip susiklostė aplinkybės. O daugiau kažkokių atvejų mums nėra žinoma“, – sakė LTSA atstovė Eglė Kučinskaitė.