„Metų sunkvežimis 2023“: ateities pranašas – elektrinis „Mercedes-Benz eActros“

Prieš šešerius su trupučiu metų priimtame Paryžiaus klimato susitarime buvo užfiksuotas įpareigojimas transporto priemonių gamintojams iki 2050-ųjų visus pirkėjams siūlomus automobilius pakeisti tokiais modeliais, kurie į aplinką neišmeta anglies dvideginio. Savo ruožtu „Mercedes-Benz“ paskelbė dar ambicingesnį tikslą: iki 2030-ųjų pakeisti vidaus degimo variklius turinčius ratuočius elektriniais visose tai leidžiančiose rinkose, o iki 2039-ųjų tapti CO2 neutralia kompanija.
Startavo konkursas „Metų sunkvežimis“ 2023 m.
Startavo konkursas „Metų sunkvežimis“ 2023 m. / V.Pilkausko nuotr.

Daugiau apie „Metų sunkvežimio“ dalyvius skaitykite čia.

Susipažinus su „DKV LIVE Metų sunkvežimio 2023“ konkurse dalyvaujančiu „Mercedes-Benz eActros“, abejonės, ar tai pavyks, susitraukia iki razinos dydžio.

Skirtingai nuo kitų didžiųjų sunkvežimių gamintojų, alternatyvų dyzelinėms technologijoms „Mercedes-Benz Trucks“ pradėjo ieškoti beveik prieš keletą dešimtmečių, kai ėmėsi eksperimentų su vandeniliu. Suskystintas jis talpina ypač daug energijos, kurią, pasitelkus kuro elementus verčiant elektra, su vilkiku galima įveikti gerokai ilgesnius atstumus nei elektrifikuotu ir milžiniškais baterijų blokais apkarstytu sunkvežimiu.

Tačiau jei vandenilinis vilkikas laikomas galutiniu kovos su klimato kaita sprendiniu, tai elektrinė krovinių gabenimo mašina yra neišvengiama tarpinė šio maratono grandis. Kaip tik tokia galima laikyti „Mercedes-Benz eActros“.

Greta kitų naujos kartos vilkikų, šis vokiečių inžinierių kūrinys bene labiausiai išsiskiria tuo, kad tai ne elektrifikuotas dyzelinis sunkiasvoris, kuriame įprastas jėgos agregatas pakeistas elektros motorais, o degalų bakai – baterijų blokais.

„eActros“ nuo pat pradžių buvo konstruojamas kaip elektromobilis. Todėl nors jis turi „elektrinę ašį“ – du elektriniai varikliai (ašis sukurta ir pagaminta pačių „Mercedes-Benz“ inžinierių) sumontuoti greta galinės ašies ratų stebulių užtikrina pavaros efektyvumą. Sunkvežimio galia – 400 kW/5485 aps./min., maksimalus sukimo momentas važiuojant 1-ąja pavara 35000 Nm/ ir 11000 Nm įsijungus 2-ąją pavarą.

Originali „eActros“ konstrukcija leidžia į naują lygmenį kilstelėti vilkiko saugumą. Visos baterijų pakuotės patalpintos vidinėje rėmo dalyje (kitų gamintojų mašinų su centrine variklio komponuote atveju ten paprastai darbuojasi kardanas) ir yra kur kas geriau apsaugotos nuo šoninio smūgio. Susidūrimo atveju tvirtinimo elementai pasiduoda ir deformuojasi, todėl nukreipia energiją už akumuliatorių jų nepažeisdami.

„Mercedes-Benz“ atstovai akcentuoja, kad prieš pradedant serijinę gamybą, EV sunkvežimis buvo priverstas iškęsti tokią pačią negailestingą bandymų realiomis sąlygomis programą, kaip ir visi modeliai su vidaus degimo varikliais (testų metu įveikta daugiau nei 500 tūkst. kilometrų). Optimaliomis sąlygomis – esant + 20° C lauko temperatūrai ir sąlyginai lygiam reljefui – „eActros“ viena įkrova turėtų įveikti beveik 400 km. distanciją. Tačiau „Veho Lietuva“ komandos žmonės akcentuoja, jog realiomis sąlygomis 290 kWh talpos akumuliatoriai leis krovinius gabenti 250 – 350 kilometrų atstumu. Gamintojas suteikia 6 metų garantiją, kad per tiek laiko (1800 įkrovimo ciklų) baterijos išsaugos daugiau nei 80 proc. įkrovimo talpos.

„Krovininis transportas yra bene sunkiausiai elektrifikuojama transporto šaka, tačiau ir CO2 emisijų mažinime šie automobiliai turi didžiausią potencialą. Didžiausias pokyčių šioje srityje stabdis – įkrovimo infrastruktūra. Per protingai trumpą laiką bateriją įkrauti 160 kW krovikliu galima nuo 20 iki 80 proc. papildyti per 75 minutes. Bet reta kuri vežėjų bazė ar logistikos centras turi didesnį nei 60 kW galios įvadą. Dėl šios priežasties verslų, kuriems elektrinis vilkikas iš tiesų yra patogus darbo įrankis, kol kas nėra daug. Turim keletą klientų, kasdien su kroviniais sukariančių maždaug 200 kilometrų, kuriems dabartinių „eActros“ galimybių pilnai pakanka. Tačiau tikėtina, kad tokio tipo technika gerokai anksčiau užkariaus Vakarų Europos šalių kelius, kuriuose jau pradėti formuoti vadinamųjų „Megawat charge system“ įkrovimo stotelių tinklas“, – pastebi „Mercedes-Benz“ krovininių automobilių ekspertas Arvydas Kniukšta.

Porą pastarųjų dešimtmečių naujus saugos standartus diegę „Mercedes-Benz“ inžinieriai neatleido „gazo“ ir konstruodami elektrinį sunkvežimį – jis pasigirti jau standartinėje įrangoje komplektuojamomis pažangiausiomis aktyvaus saugumo sistemomis. Sunkvežimis nuskaito kelio ženklus ir automatiškai stabdo užfiksavus kelyje kliūtį ar pėsčiuosius (tuo kol kas neturi nei vienas kitas sunkvežimių gamintojas).

Pagrindinius šoninius ir plataus kampo veidrodėlius pakeitus vaizdo kameromis, išplėstas vairuotojo regos laukas, pagerintos aerodinaminės savybės, bet svarbiausia tai, kad skaitmeninėmis technologijomis sukuriamas kokybiškai naujas saugos lygis. Per visą sąstato ilgį aplinką stebinti sistema minimizuoja incidentų rizika su „aklojoje“ zonoje esančiais dviratininkais ar pėsčiaisiais, leidžia išvengti smūgių švartuojantis prie rampos ir gerokai palengvina lenkimo manevrus.

GPS tempomatas „mato“ ne tik įkalnes ir nuokalnes, sugeba įvertinti krovinio svorį ir posūkio spindulį, bet ir apskaičiuoja, kokiu optimaliu greičiu galima įveikti sudėtingesnį kelio ruožą. Vairuotojo darbo vieta „eActros“ yra identiška kitiems šio gamintojo modeliams, tradiciškai laikomiems ergonomikos ir komforto etalonu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis