Jei tiksliau, naujasis planas gali pakeisti ne mažiau nei 326 tūkst. transporto priemonių savininkų gyvenimą.
Komentare 15min aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė plačiau pakomentavo Nacionalinio oro taršos mažinimo planą ir jame numatytą priemonę „Transporto priemonių registracijos mokesčiu riboti EURO 4 ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių registravimą“.
Pasak viceministrės, esminė šio plano peržiūra ir dėstymas naujai vyks kitais metais. Jis atspindi Vyriausybės siekį riboti taršiausių automobilių patekimą rinką. Kokios tiksliai bus priemonės, kurios apsunkins senų automobilių savininkų gyvenimą, kol kas nedetalizuojama – numatyta tik kryptis. Galbūt griežtės techninė apžiūra, gal bus kitų, ekonominių svertų.
Lietuvoje lengvųjų transporto priemonių parko vidutinis amžius siekia apie 16 metų, o vidutinis į Lietuvą įvežamo automobilio amžius – apie 10 metų. Planuojamą EURO 4 registracijos ribojimo priemonę numatyta įgyvendinti nuo 2027 m. Priemonės įgyvendinimo metais EURO 4 automobilių amžius bus ne mažesnis kaip 16 metų, atitinkantis dabartinį parko vidurkį ir ne mažiau kaip 6 metais senesnis nei vidutiniškai importuojamas.
Kaip sužinoti EURO standartą
Tačiau sužinoti (ypač senesnių automobilių) EURO standartą nėra taip paprasta. Jis nurodytas tik naujausių automobilių techniniuose pasuose.
Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos politikos grupės vyresnioji patarėja Elena Auglienė patvirtino, kad Transporto priemonių, kurių registracijos liudijimai išduoti po 2017 m. spalio 20 d., išmetamų teršalų lygis (EURO standartas) nurodytas transporto priemonės registracijos liudijimo V.9 eilutėje.
Transporto priemonių, kurių registracijos liudijimai išduoti iki minėtos datos, išmetamų teršalų lygį (EURO standartą) galima sužinoti pagal transporto priemonės pagaminimo metus ir jos pagaminimo metais galiojusį EURO standartą.
Trumpa, bet svarbi pastaba. Ne visuose, net ir šiais metais išduotuose techniniuose pasuose įrašytas EURO standartas – teorija kartais paprastesnė už praktiką. Štai konkretus pavyzdys – dokumentas išduotas 2022 m. rugpjūčio 10 d.
Tačiau kiekvienas vairuotojas EURO standartą gali sužinoti pavartęs automobilio atitikties sertifikatą, jeigu tokį turi išsaugojęs. Štai pavyzdys:
Apibendrinta informacija – ministerijos lentelėse
Apibendrinta ES teisės aktuose pateikta informacija apie dyzelinių automobilių EURO standartų įsigaliojimo metus ir taršą pateikta žemiau (CO – anglies monoksidas; NOx – azoto oksidai; HC+NOx – angliavandeniliai ir azoto oksidai; KD – kietosios dalelės).
Išsamesnę informaciją apie EURO standartus, įsigaliojimo metus, taršą galima rasti šiuo adresu: Emission Standards: Europe: Cars and Light Trucks (dieselnet.com)