„Banner“ akumuliatorių ekspertas Virginijus Kieras, apžvelgdamas visus septynis į šių metų konkurso nugalėtojų titulus pretenduojančius modelius, teigia, kad pagrindinis skirtumas, kuo sunkvežimių aprūpinimas energija skiriasi nuo lengvojo automobilio, yra tas, jog sunkvežimiui sustojus yra labai svarbu, kad energijos užtektų kitiems transporto priemonės viduje sumontuotiems įrenginiams.
„Akumuliatorius svarbus kai vairuotojas ilsisi – verda kavą, naudojasi ryšio priemonėmis. Vilkikuose taip pat sumontuoti šaldytuvai, kurių tinkamas veikimas ypač svarbus visą laiką, žiemą dar svarbiau, kad kabina – vairuotojo gyvenamoji vieta – būtų tinkamai apšildyta net tada, kai variklis yra išjungtas. Tai reiškia, kad sunkvežimiuose esantys akumuliatoriai turi būti pajėgūs nepertraukiamai energija aprūpinti visus gyvenimui reikalingus prietaisus“, – aiškina V. Kieras.
Galvosūkis gamintojams
Būtent dėl to nuolat kyla ir akumuliatoriams keliami reikalavimai. Anot eksperto, automobilių technologijų pažanga vyksta taip greitai, kad akumuliatorių gamintojams nebepavyksta suspėti patenkinti visų poreikių. Jis pabrėžė, kad atsižvelgiant į dabar numatomus standartus, yra numatyta, jog akumuliatorius turėtų tarnauti taip, kad neišsikrautų numatytą, pagal jo pajėgumą nustatytą, laiką, visą tą laiką palaikytų reikiamą įtampą ir atliktų tam tikras kitas funkcijas.
„Ir sunkvežimių gamintojai, ir akumuliatorių gamintojai sprendžia tą patį klausimą – ką padaryti, kad būtų užtikrintas vilkiko vairuotojo komfortas poilsio metu. Būtent dėl to keičiasi ir naudojamų akumuliatorių skaičius. Įprasta, kad vilkikuose montuojami du akumuliatoriai, tačiau atsižvelgiant į naujausias technologijas, kai kuriuose sunkvežimiuose pradėta montuoti 4 akumuliatorius: du skirti automobilio variklio užvedimui ir funkcijoms, kiti du – vairuotojo komfortui ir gyvenimui. Tokiu būdu atskiriamos akumuliatoriams tenkančios užduotys, o dėl to pailgėja ir baterijų tarnavimo laikas“, – įžvalgomis dalijasi ekspertas.
Svarbiausias veiksnys
Žinoma, kad akumuliatorius tinkamai ir ilgai tarnautų, ypač svarbi ir jo priežiūra. V. Kieras juokauja, kad tai yra kone menas, mat ypač svarbu ne tik tai, kad akumuliatorius būtų švarus, tačiau ir tai, jog prireikus, būtų tinkamai įkraunamas.
„Svarbu pasirinkti tinkamą įkrovos aparatą. Akumuliatorių yra kelios rūšys: kalciniai, kuriems numatytas kitoks įkrovų skaičių, o taip pat ir kitokia įkrovimo įtampa. Išskiriami AGM technologijos ir geliniai akumuliatoriai, kuriems yra skirti specialūs automatiniai impulsiniai įkrovikliai: jie reguliuoja įkrovimo ciklą ir bateriją įkrauna impulsais“, – aiškino ekspertas.
V. Kieras teigia, kad atsižvelgiant į akumuliatoriaus struktūrą, skiriasi ir įkrovos laikas. Įprastus, kalcinius akumuliatorius, skirtus krovininiams automobiliams, atsižvelgiant į iškrovos gylį ir įkroviklio parametrus, gamintojai rekomenduoja įkrauti per 15–24 valandas nenutrūkstamo krovimo.
„Tik po visiško įkrovimo, praėjus dar 4–8 valandoms, kai akumuliatorius pastovi ir jame esanti rūgštis atvėsta, galima galvoti apie tolimesnį akumuliatoriaus darbą“, – teigia V. Kieras.
Kalbėdamas apie įkroviklius, ekspertas atkreipia dėmesį, kad įprastai akumuliatoriai turėtų būti įkraunami 10 proc. galia nuo pirminės talpos, o naudojamas įkroviklis turėtų būti kokybiškas.
„Tai reiškia, kad, pavyzdžiui, 100 Ah akumuliatoriaus įkrova turi būti palaikoma apie 10–12 amperų. Tai turi būti 10 proc. nuo pirminio nominalo, o tai reiškia, kad vilkikams skirti akumuliatoriai, kurie yra 220–240 Ah, turi būti įkraunami atitinkama elektros srove. Žinoma, akumuliatorius turi būti švarus, nes purvinas akumuliatorius turi savaiminę iškrovą“, – nurodė V. Kieras.
Į rekomendacijas negalima numoti ranka
Ekspertas pabrėžia, kad prižiūrint akumuliatorių, kaip ir jį renkantis, svarbu atsižvelgti į gamintojo rekomendacijas. Kiekvieno sunkvežimio gamintojas nurodo, koks akumuliatorius, kokio svorio ir dydžio yra tinkamas konkrečiam modeliui, o akumuliatorių gamintojai nurodo, kokia turėtų būti konkretaus akumuliatoriaus priežiūra.
Anot V. Kiero, svarbus yra ir tinkamas akumuliatorių sandėliavimas. Jei nusprendžiama akumuliatorių išimti iš automobilio ir laikyti jį garaže ar kitoje patalpoje, ekspertas pataria prieš jį padedant į lentyną, akumuliatorių visiškai įkrauti, o kai prireiks jį vėl naudoti, šį procesą pakartoti, ir tik tuomet akumuliatorių perkelti į transporto priemonę.
„Reikėtų žinoti, kad įkrautam akumuliatoriui šaltis yra visiškai nebaisus, nes jo užšalimo riba yra ties 67 laipsniais šalčio. Vis dėlto, jei akumuliatorius būna šaltyje, kai jis yra išsikrovęs, ši riba, atitinkamai nuo iškrovos gylio, krenta iki 7-10 laipsnių šalčio. Jei taip įvyksta, būtina akumuliatorių nešti į šiltą patalpą, leisti jam atšilti, o tai gali užtrukti net iki 2 parų. Tik po to galima pradėti jo įkrovą. Nusprendus įkrauti užšalusį akumuliatorių, jis gali net sprogti“, – įspėja V. Kieras.
7 pretendentai
„DKV LIVE Metų sunkvežimiu 2023“ pretenduoja tapti (abėcėlės tvarka):
„Ford F-MAX“
MAN TGX
„Mercedes-Benz E-Actros“
„Scania 460S“
„Scania 25P“
„Volvo FH“
„Volvo FH Electric“.
Kuris iš šių sunkiasvorių taps metų geriausiu, kas pelnys ekologiškiausio, geriausio elektrinio ir kitus titulus, paaiškės birželio 1-ąją.