Kodėl automobilis buvo vyrų reikalas, galima suprasti pažvelgus į ne tokią ir tolimą praeitį. A.Pakėnas puikiai prisimena savo mokymosi vidurinėje mokykloje patirtį, kai darbų pamokos buvo akivaizdžiai profiliuotos berniukams ir mergaitėms.
„Aš esu jau pakankamai suaugęs, o mokytis vairuoti pradėjau gana anksti, dar vidurinėje mokykloje prieš 40 metų. Tuo metu buvo kitokia mokymo metodika.
Buvo daug vidurinių mokyklų, kuriose buvo specializacija „darbai – automobilizmas“. Tai buvo skirta berniukams. O mergaitėms, atitinkamai, vykdavo namų ruošos pamokos. Taip buvo atskirti berniukai ir mergaitės“, – kodėl automobiliai ir jų vairavimas buvo priskiriama labiau vyrams, prisimena A.Pakėnas.
Tačiau dabar situacija visiškai kitokia ir pamatyti vairuojančią moterį – jokia staigmena ar retenybė.
„Dabar vairuotojų [vyrų ir moterų], manau, yra po lygiai. Net manyčiau, kad Vilniuje galima pamatyti daugiau vairuojančių moterų“, – mano A.Pakėnas.
Dvidešimt metų dalyvavau automobilių sporte ir teko varžytis su moterimis. Neretai jos aplenkdavo ir mane, ir daugelį kitų vyrų. Daugelis vaikinų ir vyrų niekada nevairuos taip, kaip jos, – pastebi A.Pakėnas.
Kalbant apie skirtumus tarp vyrų ir moterų, A.Pakėnas kategoriškas – čia vienos tiesos nėra. Visų pirma, visi žmonės yra skirtingi, todėl sakyti, kad visi vyrai vairuoja gerai, o visos moterys blogai, būtų labai neteisinga. Todėl skirtumus reikia vertinti ne pagal lytį, o pagal gebėjimus.
„Aš nesu šalininkas liguisto priskyrimo, kad mes visi esame vienodi. Mes lygūs pagal savo teises ir pareigas. Tačiau du skirtingi vyrai ar dvi skirtingos moterys skiriasi tarpusavyje, todėl ką jau kalbėti apie lyčių skirtumus.
Sakyti, kas yra geresni, o kas blogesni vairuotojai – negalima. Dvidešimt metų dalyvavau automobilių sporte ir teko varžytis su moterimis. Neretai jos aplenkdavo ir mane, ir daugelį kitų vyrų. Daugelis vaikinų ir vyrų niekada nevairuos taip, kaip jos“, – pastebi A.Pakėnas.
Statistika – ne rodiklis
Kai kalbama apie vyrų ir moterų skirtumus vairuojant automobilį, dažnai remiamasi avaringumo statistika. Pavyzdžiui, neretai teigiama, kad moterys gal ir padaro daugiau avarijų, tačiau jos būna ne tokios skaudžios, kaip tos, kurias padaro vyrai. Tačiau ekspertas statistika aklai nepasitiki.
„Didesnio melo už statistiką nėra. Kartais reikėtų įsigilinti į avarijų statistiką, nes į jas informacija patenka įvairiais kanalais. Mano manymu, avarijų statistika šiuo metu yra sutrikusi. Pavyzdžiui, policija nefiksuoja neįskaitinių eismo įvykių.
Draudimo kompanijos surenka tuos duomenis, bet jos išsibarsčiusios ir neturi bendrų duomenų bazių. Kai kurios draudimo įmonės tvirtino, kad moterys padaro daugiau avarijų, o vyrai mažiau, tačiau žiūrint pagal žalas, vyrų avarijos brangesnės ir jų žala didesnė.
Todėl klausimas, ką mes skaičiuojame – ar avarijų kiekį, ar jų žalų dydį? Informacija būna labai skirtinga, todėl vienareikšmiško atsakymo nėra“, – LRT RADIJO laidai „10–12“ teigia A.Pakėnas.
Moterims dar yra kur patobulėti
Nors vairavimo mokytojas ir teigia, kad skirtumus tarp vairuotojų reikia vardinti ne skirstant juos į moteris ir vyrus, tačiau, A.Pakėno nuomone, galima pastebėti tam tikrus pasitaikančius moterų vairavimo įgūdžių trūkumus, kuriuos kartais vertiname kaip nekolegišką ir nemandagų elgesį.
„Greitai sureaguoti į situaciją, pavyzdžiui, pristabdyti, kažką užleisti, persirikiuoti yra sudėtinga. Taip pat sudėtinga keisti kelionės planą, jeigu reikia nuvažiuoti iš taško A į tašką B ir viduryje reikia kažką keisti. Tai kartais atrodo kaip nemandagus elgesys“, – įsitikinęs A.Pakėnas.
LRT RADIJAS ir LRT.lt naujienų portalas liepos ir rugpjūčio mėnesiais vykdo akciją „Madangus“. Jos metu visi eismo dalyviai raginami būti mandagiais ir laikytis Kelių eismo taisyklių.
Parengė Vytenis Kudarauskas