„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Motociklas, menantis didžiosios daugumos jaunystę: JAWA 300 CL

JAWA – šiose keturiose raidėse telpa nemaža dalis Lietuvos motociklizmo. Vyresni motociklininkai, pamatę šios markės egzempliorių, visuomet turi ką pasakyti – vieniems tai buvo pirmas motociklas arba tas, motociklas, su kuriuo jie išmoko važiuoti ar tas motociklas, kurio visuomet norėjo. Dabar jos traukiamos iš senų klojimų, rūsių ir restauruojamos, o gerai išlaikyto ir sutvarkyto egzemplioriaus kaina netrukus priartės ir prie tos, už kurią galima įsigyti ir naują 15min GAZAS bandytą JAWA 300 CL.
Motociklas menantis didžiosios daugumos jaunystę: JAWA 300 CL
Motociklas menantis didžiosios daugumos jaunystę: JAWA 300 CL / J.Lengvino nuotr.

Nauja – tai pamiršta sena

„Ar čia nauja? Kaip įdomiai restauruota. Žiūrėk, pakeistas galinis sparnas“, – ir dar visokie kitokie pasvarstymai girdimi tuomet, kai prie JAWOS prieina tie, kurie kažkada tokia važinėjo. Išties jeigu greta nėra pastatytos senosios JAWA 250 ar 350, žvilgtelėjus iš pirmo karto, galima ir nesuprasti, kad žiūrima į šiemet nuo gamyklos konvejerio nuriedėjusį egzempliorių.

Tik stabtelėjus ilgesnei pažinčiai galima pamatyti, kad Indijoje pagamintą, Čekijoje surinktą modelį nuo seno skiria nebe oru, o skysčiu aušinamas variklis, elektrinis starteris, diskiniai stabdžiai su ABS. Varianto užvesti kojele jau nebėra. Išskirtinis indiškas bruožas – ant priekinių šakių esanti lentelė numeriui prikabinti. Tai, matyt, pirmas dalykas, kurį įsigijusieji motociklą pašalina.

Atsisėdus ant JAWOS į akis krenta ir daugiau pasikeitimų – spidometras, nors ir įmontuotas priekinio žibinto korpuse, ovalo formos. Greitis rodomas iš dešinės į kairę, per apatinę spidometro apskritimo pusę. Tai man lėmė, kad spidometrų parodymus, maždaug nuo 45 km/val iki 85 km/val., mačiau tik palenkęs galvą į priekį.

JAWA 300CL nėra tas motociklas, su kuriuo lengvai viršysite leistino greičio ribą, tačiau važiuojant mieste tie rodmenys vis tiek aktualūs. Beje, gamintojo oficialiai deklaruojamas maksimalus greitis 125 km/val.

Sėdėjimo pozicija patogi ir nevarginanti, o ja džiaugsis visi mažesnio ūgio motociklininkai. Sėdynė 76,5 cm auktšyje, tad kojos pilna pėda siekia žemę, o ir pasistumti motociklą, sėdint ant jo patogu, nors jo svoris ir nėra toks mažas – 182 kg. Palyginimui, naujoji „Yamaha MT-09“ sveria vos 6 kg daugiau.

Kodėl toks mažas?

JAWA 300CL sukurta tiems, kurie jaučia nostalgiją šiems motociklams. Daug blizgančio chromo, užrašų JAWA, net gi įamžinta JAWA motociklų gamybos pradžia – 1929 metai. Ant rankenų taip pat įspausta gamintojo simbolika. Permažai tikrai nepasirodys. Beje, visiems anksčiau važinėjusiems JAWA, svarbus priminimas – degalų bako kamščio lupti nereikia – nuo šiol jis rakinamas. Tereikia stumtelti šalin bako kaiščio viršūnėlę ir pasirodo spynelė.

Vienas dalykas, kuris labai erzino viso testo metu – atraminė kojelė, kuri, vos kilstelėjus motociklą iš stovimos pozicijos į vertikalią, užsilenkia automatiškai. Ruošiantis važiuoti tai dalykas, kuris gal labai ir neerzina. Tačiau tuomet, kai pavažiavus norima motociklą pastatyti, veiksmų seka – sustojau, atlenkiau kojelę, pastačiau motociklą, nuėjau – neveikia. Už abiejų rankenų laikant JAWĄ reikia nulipti, tuomet atlenkti kojelę ir pastatyti motociklą. Prisipažinsiu, mane tai nervino labiausiai.

Dar vienas dalykas kėlęs nuostabą – variklis. JAWA į savo 350 OHC modelius montuoja beveik 400 kub.cm variklį, kuris yra daug aštresnis ir dinamiškesnis. Pajudant nuo sankryžos, gražiąją bandytą „vyšniukę“ reikia labiau gręžti, kad vairuotojai iš galo nepradėtų spausti prie dešinio kelkraščio. Tačiau jeigu esate nusiteikęs ramiam pasivažinėjimui, ši JAWA neblogas pasirinkimas.

Ekonomija

Ypač smagu su ja riedėti neintensyviais kaimų keliukais, kur uosdamas laukuose džiūstančio šieno kvapą pasijunti kaip senelis ar dėdė, kurie tikrai turėjo tokios patirties. Gal neveltui vieni pagrindinių šių JAWŲ pirkėjų Lietuvoje ūkininkai. Gal net lietuviško žodžio javai-JAWA panašumas čia padaro savo.

Beveiki 300 kub.cm. varikliu aprūpintas motociklas turi 6 bėgių pavarų dėžę, o tai reiškia, kad pavaros gana trumpos ir darbuotis kaire ranka ir koja reikia pakankamai intensyviai. Nes labiau „užsmaugta“ dešinė rankena, kaip mat variklio sūkius priartina prie raudonos atžymos ir JAWOS variklis iš malonaus purpsėjimo pavirsta žvygčiojimu. Tačiau motociklo su tokiu mažalitražiu variklius privalumas - degalų sąnaudos. Šimtą kilometrų galima nuvažiuoti su trimis litrais benzino, o pilnu degalų baku įveikiamas atstumas viršys 400 km.

Bandytuoju 300 CL visą laiką pravažinėjau vienas, tačiau išsiruošus į ilgesnę kelionę su keleiviu, reiktų susitaikyti, kad kopiant į kalnus su šiuo motocklu teks kaip reikiant darbuotis pavaromis ir ieškoti tos tinkamiausios (tikriausiai tai bus 4 arba net 3) pavaros. Motociklo variklio galios, deja, bet nepakanka būti dinamišku visame sūkių diapazone. Tad reikia susitaikyti, kad su šia JAWA greičiausias kaimo bernas nebūsi, tačiau stilingiausias... kodėl gi ne.

Kaina ir konkurencija

Vienas labiausiai atbaidančių nuo šios JAWOS dalykų yra jos kaina. 6000 eurų. JAWA 350 OHC Scrambler, su galingesniu ir dinamiškesniu varikliu kainuoja daugiau kaip 1000 eurų pigiau. Tiesa, reikia pripažinti, kad motociklų, kurie būtų tiesioginiai konkurentai šiai JAWAI Lietuvos rinkoje nėra daug. Vieni tokių „Royal Enfield Interceptor“ arba „GR650“, kurie siūlo daugiau kaip du kartus didesnio galingumo variklius. Tiesa, kaina taip pat šiek tiek didesnė. Ji siekia apie 6500 eurų.

Dar vienas visai netikėtas egzempliorius „F.B.Mondial 300 HPS“. Šių laikų cafe racer madą atitinkantis motociklas, kuris Lietuvos rinką turėtų pasiekti paskutinėmis vasaros dienoms ir kainuoti labai panašiai. Taip pat JAWĄ gali nukonkuruoti ir „Mash“ versijos su 400 kub.cm. varikliu.

Visgi šis klasikinių linijų motociklas randa savo gerbėjų. Tai retais ir išimtiniais atvejais bus jauni motociklininkai. Daugiausia ši JAWA mūsų krašte gali būti gerus jaunystės laikus prisimenančiųjų pirkinys. Ir vargu, ar pritrauks jauną pirkėją. Tad šio modelio JAWOS reikės tol kol bus tų, kurie gali dalintis prisiminimais, susijusiais su ja. Kai neliks prisiminimų, tikėtina, kad ši JAWA taps apskritai nepopuliari.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų