Svarbu nepamiršti, kad egzistavo daugybė motociklų gamintojų – daugybė! Kito ir logotipai – tad taip, kaip jie atrodo dabar, yra nebūtinai susiję su brando praeitimi – istorija, pirmine koncepcija, filosofija. Ir nebūtinai išlieka stipriausi, veikiau – pasitelkę puikią rinkodarą. Žodžiu, šis tekstas – tai labiau skatinimas pamąstyti, o kokie logotipai patinka jums, negu išsami ir objektyvi motogamintojų logotipų apžiūra.
Rinkodara ar dailė?
Tiesa, verta prisiminti, kokia yra logotipo paskirtis. Tai – šriftas (pavadinimas ar jo santrumpa) ir/arba grafinis elementas, dažniausiai tampantis įmonės simboliu. Logotipas turėtų „suspausti“ esmines kompanijos vertybes į vieną mažą atspirties tašką – tiek vizualiai, tiek šūkiu. Nors jis turėtų būti įsimintinas ir greitai suvokiamas, čia galioja esminė taisyklė: genialu tai, kas paprasta.
Šį kartą išskirsiu 5 logotipus plius vieną. Iš pirmo žvilgsnio įsimylėjau čekoslovakišką ČZ, itališkus „MV Agusta“ ir senuosius „Ducati“ logotipus, vėliau užkabino ir britų „Triumph“ neįmantri klasika, o štai amerikietis „Harley-Davidson“ nepatiko niekada... kol nepradėjau lyginti ir labiau domėtis. Tai – išbaigtas logotipas, emblema, aiškiai atspindinti Amerikos vertybes, atmosferą.
Deja, prie stilingų, „meniškai“ vertingų sąrašo niekaip nelimpa patys populiariausi gamintojai: „Suzuki“, „Kawasaki“, „Yamaha“, „Honda“ – jie per daug sausi, skurdūs minties, svorio. Dažniausiai žodis ir šioks toks simbolis greta yra aiškus ženklas, bet kartu nesudaro visumos ir yra tarsi skirtas naudoti atskirai. Bet tai „norma“ – rinkodara ir menas neretai prasilenkia: viena skuba į priekį – uždirbti, o kitas nori lėtai, kokybiškai gyvenimą grumuliuoti.
Itališka drama arba istorija
Atskiro paminėjimo verti kone visi legendinių itališkų „Ducati“ motociklų logotipai, išskyrus gal tik vieną. 1926 m. trys broliai Ducati pradėjo nuo radijo detalių. Kai gamykla persikėlė į dabartinį „Ducati“ miestą Bolonijos provincijoje Borgo Panigale, pasikeitė ir logotipas, o 1949 m., kai pradėti gaminti pilnos komplektacijos motociklai, tapo svarbu pažymėti baką gamintojo ženklu. Taip atsirado užrašas „Ducati“ su ereliu, ir jo stilius nekito iki pat 1975 m.
Šeštajame dešimtmetyje, kai „Ducati“, sukurti legendinio inžinieriaus Fabio Taglioni, pelnė pasaulio šlovę įvairiose lenktynėse, epocha turėjo du logotipus, kurie turbūt yra patys žinomiausi ir mėgstamiausi visų pasaulio ducatistų. Ant lenktyninių motociklų pasirodė raidė D su lauro vainiku, o „Meccanica“ logotipas naudotas kaip oficialus – viešinimui, reklamai.
Septintajame dešimtmetyje, sekdami „Moto Guzzi“ ir „Moto Morini“ gamintojus, motociklų bakai pradėti puošti sparnu. Pirmasis pasirodė ant dvitakčių mopedų ir motorolerių, vėliau – ir ant keturtakčių motociklų. Kartu su šešiasdešimtųjų jaunimo judėjimu „Ducati“ pristatė motociklus „Scrambler“ ir emblemą, kuri tapo tokių motociklų simboliu, dariusių didelę įtaką kompanijai. Tai buvo juodas sparnas su „Ducati“ vardu.
1975-aisiais „Ducati“ nusprendė „pristatyti save“ dizaino pasaulyje, tad keletą motociklų ir naują logotipą buvo patikėta sukurti to meto vienam žymiausių Italijos dizaineriui Giorgetto Giugiaro, kuris pelnė šlovę sukūręs pirmojo „Volkswagen Golf“ dizainą. G.Giugiaro nupiešė užrašą, kuris tapo lengvai atpažįstamas simbolis lenktyninių motociklų eroje. Šis logotipas buvo naudojamas iki 1985 m., kai „Ducati“ perėmė Castiglioni broliai, motociklų „Cagiva“ savininkai... ir tada pasipylė legendinės pergalės „Superbike“ čempionatuose.
Vėliau dar kelis kartus keitėsi „Ducati“ savininkai – taigi ir logotipai. 1997 m. atsirado itin racionalus, paprastas, siekiant nusigręžti nuo „Cagiva“ įmantrumo, užrašas su stilizuota raide D, kuri dažnai buvo vadinama „kavos pupele“. Po dešimties metų, vėl pasikeitus savininkui ir 2007 m. laimėjus pirmąjį (ir kol kas vienintelį) „Moto GP“ čempionatą, 2008-aisiais pristatytas „jaudinančio posūkio“ logotipas: klasikinė „Ducati“ rašysena, įrėminta raudoname skyde, simbolizuojančiame pergalę ir Italijos lenktyninę spalvą.
Vėl pasikeitus savininkams, vis dar laukiame atnaujinto logotipo.
Nuo Amerikos iki Čekijos
Turėčiau padaryti išvadą: žavingi tie logotipai, kurie sujungia užrašą ir ženklą, simbolį į nedalomą visumą. Tokios visumos puikus pavyzdys yra „Harley-Davidson“ logotipas. Pažiūrėjus į jį, man viskas aišku – iš kur tie motociklai, kokios turtingos istorijos ir savitos tradicijos jie yra. Tai tarsi legendinio kelio „Route 66“ emblemos tąsa, pakelės užeigų ir degalinių šviečiantys skydai naktyje. Prerijose, kuriose ilgu sustoti, atsipūsti. Oranžinė spalva primena saulėlydį, o gal ir saulėtekį – plačiai apžvelgiamose erdvėse.
Dar vienas nepamirštamas logotipas – iš Italijos. „MV Agusta“ skamba gana paslaptingai, kaip ir priklauso aidėti pritilusioms legendoms... kuri pinasi į tą pačią dramą: „MV Agusta“ 1992 m. įsigijo „Cagiva“ savininkas Claudio Castiglioni (šiuo metu įmonė valdoma jo sūnaus Giovanni), 1997 m. pristatė kultinį, vieną gražiausių istorijoje modelį F4, kurį sukūrė legendinis Massimo Tamburini, taip pat „MV Agusta“ su visa žvaigždžių gvardija (ar žvaigždėmis jie tapo su „MV Agusta“?) laimėjo visus „Moto GP“ čempionatus nuo 1958 iki 1974 m.
Italai mėgsta save, tad ir čia brandas vadinasi įkūrėjo vardu – Giovanni Agusta. Žvelgiant iš dailės pusės, logotipas – puikus mechanikos ir estetikos derinys. Logotipe galime įžvelgti galbūt sankabos diskus, galbūt tiesiog rotacinį principą, kibirkšties žaibus, o galbūt ir sparnus, nes įmonė pradėjo savo veiklą 1923 m. kaip aviacijos kompanija. Čia puikiai dera spalvos – varis ir dangaus mėlynė.
Vienas geriausių motociklų logotipų, kuriame telpa paprastumas, išbaigtumas, išskirtinumas – tai pas mus legendiniai čekų (tuo metu Čekoslovakijos) ČZ motociklai – pirmieji pasirodė dar 1935 m. Strakonicės mieste. Netrukus ČZ tapo sėkminga ir didžiausia motociklų gamintoja Čekoslovakijoje, o septintajame dešimtmetyje motokrosiniai modeliai laimėjo septynis motokroso pasaulio čempionatus ir dominavo „International Six Day Trial“ varžybose (dabar ISDE). Logotipe matyti dvi raidės; Z yra perbraukta, nes tokia tada buvo mada.
Taip pat ryškus, nors achromatinių spalvų, logotipas – tai britų motociklai „Triumph“. Dabartiniame logotipe „užbėganti“ raidė R atsirado dar 1934 m. Šriftas kito ir išbaigtas logotipas gimė tik 2013-aisias, o su trikampiu, kuris sudaro visumą – 2014-aisiais.
Na, o +1, be abejonės, yra DEUS arba „Deus ex Machina“. „Custom“ dirbtuvės – savito braižo ir rakurso į pasaulį – užgimė kaip modernus, „hipsteriškas“ judėjimas ir, tiesa, nebūtinai motociklų. Ir užvaldė visą pasaulį. Bet apie juos – ir logotipą, kurį naudoja ne vieną – jau atskirai, kita tema.