„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

NACA oro įsiurbimo anga – ji sieja „Ferrari F40“, „Lamborghini Countach“ ir „Alfa Romeo Montreal“

„Ferrari F40“, „Lamborghini Countach“, „Alfa Romeo Montreal“, „Piper M350“, „Pilatus PC-12“ ir daugybė kitų automobilių bei lėktuvų turi NACA oro paėmimo angą. Jūs ją tikrai esate matę, net jei per daug ir neatkreipėte dėmesio. Nors tai yra funkcionali dalis, kai kurios mašinos ją naudojo kaip stiliaus elementą. Bet apie viską iš pradžių.
Montreal kapote – dekoratyvinė NACA oro paėmimo anga. (naeem mayet, Wikimedia(CC BY 2.0)
Montreal kapote – dekoratyvinė NACA oro paėmimo anga. (naeem mayet, Wikimedia(CC BY 2.0)

Lėktuvai ir automobiliai yra labai skirtingos transporto priemonės. Nors automobilių gamintojai aviacijoje dažnai ieško įkvėpimo savo kūrinių dizainui, o lėktuvų gamintojai siekia, kad jų orlaivių salonai primintų limuzinus, panašumų tarp šių transporto priemonių nėra daug. Ta NACA oro paėmimo anga yra vienas iš tų elementų, kuris yra vienodai svarbus tiek ant žemės, tiek ore.

Net kelios NACA oro įsiurbimo angos prie Pilatus PC-12NG nosies. (Gamintojo nuotrauka)
Net kelios NACA oro įsiurbimo angos prie Pilatus PC-12NG nosies. (Gamintojo nuotrauka)

NACA – tai JAV Nacionalinis aeronautikos patariamasis komitetas, veikęs 1915-1958 metais. Ši institucija buvo sukurta aeronautikos tyrimų skatinimui. Tai yra tikrasis NASA pirmtakas, turėjęs reikšmingos įtakos ankstyvajai aviacijos ir kosminių tyrimų pažangai. Nemažai NACA tyrimų buvo susiję su aerodinamika. 20 amžiaus pradžioje didelis dėmesys buvo skiriamas lėktuvų greičiui. Tai svarbu ir keleiviniams, ir kariniams lėktuvams. Tuo pačiu daug investuota ir į reaktyvinių variklių technologijas.

Piper PA46-350Z – NACA oro įsiurbimo anga matoma prie lėktuvo nosies. (Rob Hodgkins, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)
Piper PA46-350Z – NACA oro įsiurbimo anga matoma prie lėktuvo nosies. (Rob Hodgkins, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Viena iš svarbiausių NACA tyrimų sričių buvo aerodinaminio efektyvumo gerinimas. Štai lėktuvo varikliams reikia oro, tačiau iškilios oro paėmimo angos sukuria didelį oro pasipriešinimą. Įleistos oro angos leidžia išlaikyti aptakumą, tačiau nėra labai efektyvios, nes į jas patenka tik lėtai judantis lėktuvo paviršių glostantis oras. Išeitis – nauja oro įsiurbimo angos forma, kurią ir esate matę ne vieno lėktuvo variklio korpuse ar automobilio kėbule.

Lamborghini Countach LP400 – NACA dizaino oro įsiurbimo anga dar slėpė ir durelių rankeną. (Matthew Lamb, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)
Lamborghini Countach LP400 – NACA dizaino oro įsiurbimo anga dar slėpė ir durelių rankeną. (Matthew Lamb, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Pailga, švelniai platėjanti oro įsiurbimo anga, kurią NACA sukūrė dar 1945 metais, yra labai veiksminga dėl savo formos. Jos pakraščiai sukuria į priešingas puses besisukančius sūkurius, kurie pašalina tą lėtai judantį paviršinį orą. Į oro paėmimo angą tuomet patenka greičiau judanti oro tėkmė – lygiai taip, lyg tai būtų iškilus oro paėmimo įtaisas. Tačiau NACA oro paėmimo anga nesukuria papildomo oro pasipriešinimo (bent jau žymaus) ar oro tėkmės atsiskyrimo, kuris yra didelė iškilių ventiliacijos angų problema.

Įdomu ir tai, kad NACA šios angos dizainą kūrė specialiai reaktyviniams varikliams, tačiau jiems netinka dėl nepakankamo oro srauto. Kita vertus, tokios angos naudojamos ventiliacijai, aušinimui ar kitoms funkcijoms atlikti. Jos taip pat puikiai tinka mažesniems lėktuvams, tokiems kaip minėtas Piper M350.

Automobiliams aerodinamika taip pat yra labai svarbi. Kuo automobilis aptakesnis, tuo mažiau energijos jam reikia norint pasiekti didesnį greitį. Taigi, nieko keisto, kad NACA oro įsiurbimo angas ėmė naudoti ir automobilių gamintojai. Štai, pažvelkite į šį Lamborghini Countach, kurio NACA anga dar pasižymi ir kontrastuojančia spalva.

Ta pati NACA anga slėpė ir Countach durelių rankeną, taigi, ji buvo inkorporuota kaip funkcionalus dizaino elementas. Štai Alfa Romeo Montreal, apie kurį jau esame rašę, taip pat turėjo ryškią NACA oro paėmimo angą ant savo kapoto. Tačiau ji nebuvo funkcionali – ši anga tiesiog maskavo didelį išsikišimą kapote, kuris buvo būtinas, norint sutalpinti variklį, bet nepatiko automobilio dizaineriams.

Šiais laikai automobilių gamintojai retai naudoja NACA dizaino angas. Jos dabar atrodo per daug paprastai, galima sakyti netgi ūkiškai, tarsi kokie dideli juodi bamperiai, ar plieniniai štampuoti ratlankiai. Dabar tą patį efektą galima pasiekti ir kitokiomis oro įsiurbimo angomis. Tuo tarpu lėktuvų gamintojams NACA oro įsiurbimo angų išvaizda visiškai netrukdo ir jie jas ir toliau naudoja.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs