Iš dalies taip vyksta dėl elektromobilių populiarėjimo ir besikeičiančio požiūrio į ekologiją bei taupymą. Pažiūrėkime kokius naudotus ir naujus automobilius lietuviai labiausiai perka.
Naudotų automobilių populiarumas niekada nesikeičia?
Remdamiesi „AutoTyrimų“ duomenimis matome, kad daugiausia Lietuvoje įregistruojama arba pakeičiama „Volkswagen“, BMW ir „Audi“ markių naudotų automobilių. Populiariausi automobilių modeliai yra „Volkswagen Passat“, „Volkswagen Golf“, 3 serijos BMW ir 5 serijos BMW.
Jeigu pažiūrėtume į istorinius įregistravimo duomenis, tai šie modeliai visiškai nenustebina – jų populiarumas Lietuvoje yra labai stabilus ir nesikeičia jau daugelį metų. „Tai rodo, kad pirkdami naudotą automobilį lietuviai yra gana konservatyvūs, labiausiai pasitiki vokiškais automobiliais klasikiniu kėbulu – sedanais, hečbekais ir universalais“, – sako Autoasas.lt svetainės vadovas Nerijus Paketūras.
Galime drąsiai sakyti, kad lietuviai mėgsta gana didelius automobilius skirtingai nei Vakarų Europos gyventojai – ten dominuoja kompaktinės klasės automobiliai. Pavyzdžiui, tarp geriausiai parduodamų 20 naujų automobilių Europoje 2021 metais net 10 yra kompaktiški hečbekai, 5 kompaktiški krosoveriai, 3 vidutinio dydžio krosoveriai ir tik 2 sedanai. Žinoma tokius skirtumus lemia tai, kad Lietuvoje įregistruotų naudotų automobilių vidutinis amžius siekia 11 metų.
Tarp tokio senumo automobilių didesnė dalis buvo vidutiniai ir didesni automobiliai ir daug mažiau krosoverių ar kompaktiškų automobilių.
Dyzeliai neišnyko, bet jų dalis mažėja
Remiantis „Regitros“ duomenimis tarp įregistruotų naudotų automobilių dyzelinių dalis buvo net 66 proc., benzininių 27 proc., hibridinių 5 proc., elektrinių vos 1 proc. Nors dyzeliniai varikliai žmonių sąmonėje jau prarado didelę dalį turėto populiarumo, jų įvežama dalis vis dar yra didelė ir pažiūrėjus į paskutinių kelių metų duomenis neitin sparčiai mažėja.
Taip yra todėl, kad 11 metų senumo automobiliuose tai buvo patys populiariausi varikliai. Tarp įvežamų naudotų automobilių šis santykis labai nepasikeis dar kokius penkis metus – tol kol „nepasibaigs“ dyzeliniai automobiliai vakarų Europoje. Šis santykis gali greitai pasikeisti tik jei smarkiai pasikeistų į Lietuvą įvežamų automobilių vidutinis amžius arba jei drastiškai padidėtų dyzelinių automobilių apmokestinimas.
Taip pat akivaizdu, kad Lietuvos pirkėjai vis dar nori važinėti prabangiais automobiliais. Didžiausi kiekiai įvežamų naudotų automobilių yra ne „Kia“, „Opel“ ar „Peugeot“, o „Volkswagen“, BMW ir „Audi“ markės automobiliai. Net ir „Volkswagen“ markė nėra tokia biudžetinė kokia buvo anksčiau – tai solidi tarpinė grandis tarp vadinamo masinio ir prestižinio sektoriaus automobilių.
Populiariausi – nebūtinai geriausi?
Visgi įdomu tai, kad anot svetainės autoasas.lt lankytojų vertinimų, populiariausi įvežami naudoti modeliai ne itin gerai patvirtina pirkėjų lūkesčius. Tarp geriausiai lietuvių vertinamų automobilių „Volkswagen Passat“ arba 3 ir 5 serijos BMW modeliai užima toli gražu ne pačias aukščiausias vietas.
Pavyzdžiui „Volkswagen Passat B6/B7“ modelis gamintas nuo 2005 – 2015 yra net 13 proc. prasčiau vertinamas nei konkurentai. Panaši situacija yra ir su populiariaisiais 3 ir 5 serijos BMW modeliais, kuriuos lenkia artimiausi konkurentai – „Volvo“ S60 ir S80 modeliai, Lexus IS ir GS modeliai bei Audi A4 ir A6 modeliai. Tarkime 3 serijos BMW E90 gamintas 2005 – 2012 metais yra 8 proc. prasčiau vertinamas nei konkurentai, 5 serijos BMW F10 gamintas 2010 – 2016 metais yra 5 proc. prasčiau vertinamas nei konkurentai.
Visgi šių automobilių modelių populiarumas yra didelis, jie yra trokštami dėl prestižiniams automobiliams būdingo įrangos, komforto lygio ir įvaizdžio, kuris Lietuvos pirkėjui vis dar yra labai svarbus.
Kodėl populiariausi nauji automobilių modeliai yra kitokie nei naudoti?
Naujų automobilių rinka nėra tokia koservatyvi kaip naudotų. Priežastys tam labai paprastos – naujų automobilių modelių pardavimo populiarumas labai priklauso nuo pirkimo metu taikomos kainodaros, didelę rolę sužaidžia pardavėjų taikomos marketingo strategijos, taip pat naujai pasirodęs modelis gali būti daug labiau geidžiamas nei jo pirmtakas dėl tokių priežasčių kaip vykęs kėbulo dizainas ar elektrinio variklio įtraukimas į variklių gamą.
Be to naujų automobilių pardavimai nėra tokie dideli kaip naudotų, todėl statistiškai konkretaus modelio pardavimų skaičiai gali stipriau svyruoti kiekvieną mėnesį.
Tačiau ir čia pagal „AutoTyrimų“ duomenis matome gana stabilius pardavimų lyderius – tai „Toyota RAV4“, „Toyota Corolla“, „Volkswagen T-Roc“, „Nissan Qashqai“, „Fiat 500“, „Škoda Octavia“, „Volkswagen T-Cross“, „Fiat Panda“, „Jeep Compass“ modeliai.
Lyginant su naudotų automobilių rinka akivaizdus skirtumas yra tai, kad nauji automobiliai dažniausiai yra kompaktinės klasės ir dažnai krosoveriai ar nedideli visureigiai. Daugiausia parduodama japoniškų automobilių, toliau rikiuojasi vokiški/čekiški, nemažai parduodama ir prancūziškų, itališkų, didėja korėjietiškų automobilių populiarumas
Išvados
Galima sakyti, kad, pirkdami naują automobilį, lietuviai pasitiki įvairių šalių ir markių automobiliais, skirtingai nei pirkdami naudotą.
„To priežastys yra tai, kad labiau pasitikima naujo automobilio patvarumu, kurio reikės sekantiems penkiems eksploatacijos metams po kurių automobilis bus parduotas. Be to skirtingų markių nauji automobiliai technologiškai turi daug panašumų, nebėra tokių skirtumų kokie buvo anksčiau. Svarbus momentas yra tai, kad automobilio pirkimas visada buvo ir yra emocinis pirkinys, dėl ko perkant naują automobilį daugiau dėmesio skiriama automobilio dizainui, kėbulo tipui, įrangai, spalvai ir pan. – tokiu būdu pirkėjas gali nesunkiai susigundyti ne tik vokišku ar japonišku automobiliu, bet ir kitomis alternatyvomis“ – sako Nerijus Paketūras.
Nenuostabu, kad didelius skirtumus tarp naudotų ir naujų automobilių matome lygindami ir degalų tipus.
Būtent naujo automobilio energijos šaltinio pasirinkimas gana tiksliai nusako kokius degalus nori naudoti ir kuo pasitiki lietuviai. Tarp naujų automobilių populiariumu konkuruoja hibridiniai ir benziniai varikliai – abiejų registruojama po 38 proc., dyzelinių 14 proc., o elektrinių 4 proc.
Tiesa ne visi nauji automobiliai pasilieka Lietuvoje, be to nemažą dalį naujų automobilių nuperka įmonės. Todėl naujų automobilių statistika nevisiškai tiksliai atspindi privačių Lietuvos pirkėjų norus.
Visgi galima daryti apibendrinimą, kad Lietuvoje žmonės nori ekonomiškų automobilių, pasitiki benziniais ir benzininiais/elektriniais varikliais, laukia kol elektromobiliai taps praktiškesni ir labiau prieinami. Trokštamiausias kėbulas yra kompaktiško krosoverio, o markė tampa vis mažiau ir mažiau svarbi.