Užtenka paieškoje įvesti „odometro koregavimas“ ir tarp pirmųjų rezultatų pamatysite ne vieną internetinę parduotuvę, kurioje parduodami įrenginiai, leidžiantys koreguoti mašinos ridą. Užklausa „kaip atsukti rida“ yra keliskart populiaresnė – automobilininkų forumuose dalijamasi informacija, kaip šį veiksmą atlikti pačiam.
Kainos – nuo 35 eurų
Skambiname į pirmą internete rastą parduotuvę. Čia pardavinėjami kelių rūšių prietaisai, skirti kilometražui koreguoti – jų kaina siekia 300-500 eurų.
„Čia „flashinimui“ nori? Savam naudojimui? Šiaip pakankamai brangūs tie visi yra. Palik savo telefoną, paskambinsiu vėliau“, – nedaugžodžiauja pardavėjas Nr. 1. Jis pasitikslins su kolegomis ir vėliau perskambins bei pasiūlys geriausią variantą. Nors, perskaitęs šį straipsnį, turbūt ir nebeskambins.
Antroje parduotuvėje personalas pasitaikė kompetentingesnis: čia pardavėjas (pavadinkime jį Nr. 2) ne tik sugebėjo sužinoti tikslius „pirkėjo“ poreikius, bet ir rekomendavo konkretų prietaisą. Sprendžiant iš užtikrinto balso tono, automobilių detalių rinkoje šis žmogus ne naujokas. Greičiausiai – ir automobilių pardavimo versle.
Šiaip yra instrukcijos, kaip kas daroma. Internete pilna informacijos.
Pasiteiravus prietaiso kilometražo atsukinėjimui, pardavėjas Nr. 2 pagalvojo, kad skambina būsimas masinis ridų koreguotojas.
„Skirtingos mašinos ar tam tikros? BMW, „Volkswagen“?, – klausė jis. Išgirdęs, kad norima įsigyti prietaisą tik asmeninio prieš keliolika metų pagaminto „Volkswagen Golf“ koregavimui, pardavėjas Nr. 2 klastos neįtarė ir toliau mandagiai konsultavo.
Uždavęs vos porą klausimų, automobilių detalių pardavėjas pasiūlė apsimetėliui pirkėjui geriausią variantą: 35 Eur kainuojantį laidą, kurio viename gale – kompiuterinė USB jungtis, kitame – OBD2, skirta automobiliui. Tereikia į kompiuterį įdiegti specialią programinę įrangą ir kilometražo korekcija 2002 metais pagamintam automobiliui truks kelias minutes.
„Šiaip yra instrukcijos, kaip kas daroma. Internete pilna informacijos. Jeigu „VAG Commander“ pasirinksite, kompiuteryje suinstaliuosite programą. Ji nuskenuoja seną ridą, tada įvedi naują – viskas. Tiesa, šitas tik iki 2004 m. mašinoms skirtas – galima diagnostiką daryti, klaidas nuskenuoti. Galima ir „airbag‘us“ nunulinti – nuskenuosi klaidą ir ištrinsi“, – išbėrė pašnekovas. Paprasta kaip du kart du: nusiperki pusę milijono įveikusį automobilį, pusvalandį pastudijuoji „Youtube“ filmukus ir dar keliolika minučių užtrunki dvigubai sumažindamas ridą bei pašalindamas žymes apie neveikiančias oro pagalves. Už 35 eurus.
„Kuo brangesnis aparatas, tuo daugiau mašinų gali aptarnauti. Tas už 300 eurų jau programuoja. Kai kuriuos odometrus ir per OBD2 galima atsukti, o kitus reikia nuiminėti ir ant stalo pasidėjus programuoti. Mašinoms iki 2010 m. niekas nieko nesuras ir nepažiūrės, jeigu ridą atsuksi, tik naujesnėse įsirašo į 3-4 vietas – tada darbo jau daugiau ir pats nepasidarysi“, – atviravo pardavėjas.
Dar kartą išgirdęs, kad automobilis – ketvirtos kartos „Volkswagen Golf“, pašnekovas pažymėjo, jog kilometražą atsukti jam paprasta. Tačiau jeigu nenori gaišti laiko, važiuok į „garažiuką“ – už 20-30 eurų rida bus pakoreguota.
Apsilankymas parduotuvėje
Trečiasis pokalbis – nebe skambutis, o apsilankymas „gyvoje“ parduotuvėje. Pardavėjas Nr. 3, kalbantis su „gyvu“ žmogumi, taip pat neslepia savo žinių šioje specifinėje srityje.
„Su bet kokiu aparatu ridos neatsuksi. Pas mus visi apie 300 eurų kainuoja, o kažko kitokio neturiu ką pasiūlyti“, – teigė parduotuvės, kurioje esanti diagnostikos įranga skirta „profesionalesniam“ naudojimui, atstovas.
Pardavėjas Nr. 3 neslėpė, jog naujoms mašinoms kilometražą koreguoti yra sudėtinga. Tiesa, jo riba kiek kita nei kitų pašnekovų – 2013 m. Iki šių metų pagamintiems automobiliams ridas koreguoti paprasta, tuo tarpu naujesnėms tenka ne tik išimti skydelį, bet ir perprogramuoti dar kelias vietas.
Kriminalizuotas nusikaltimas
Ridos koregavimas Lietuvoje jau pusę metų yra kriminalizuotas – už šį veiksmą gresia baudžiamoji atsakomybė. Kiek žmonių už tai buvo nubausta? Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis šiuo klausimu turėjo itin tikslų atsakymą: 0.
Šios pataisos iniciatorius Kęstutis Masiulis kur kas optimistiškesnis – Seimo nario manymu, pirkėjai šiandien turi daugiau svertų kovodami su nesąžiningais pardavėjais.
„Apgautas žmogus, gavęs remonto dirbtuvės išrašą, gali reikalauti, kad šias išlaidas padengtų pardavėjas, arba grąžinti jam mašiną ir atgauti sumokėtus pinigus.
Jeigu nesutarimas persikeltų į teismą, tokia sutartis (pirkimo-pardavimo sutartis, kurioje nurodytas automobilio kilometražas, red.) taptu įrodymu. Tikiu, kad tokios priemonės drausmina įstatymo pažeidėjus ir įneša daugiau skaidrumo į transporto rinką. Gyventojai ir valstybinės institucijos, įgavo svertus kaip kovoti su klastotojais, o kaip jos tuo naudojasi ir kokį tai turės poveikį, galėsime vertinti po ilgesnio laiko“, – įsitikinęs parlamentaras.
Automobilio kilometražą nurodyti reikia daugiau nei pusmetį – vieta tam transporto priemonės pirkimo-pardavimo sutartyje numatyta ne vienerius metus. Tačiau šios grafos nauda įsitikinti, kaip teigia policijos atstovai, dar nespėjo niekas.
Kaip įrodyti?
Įrodyti, kad automobilio kilometražas buvo koreguotas, dažnai gali būti sudėtinga. Jeigu tai vos kelių metų amžiaus automobilis, jo gamintojo duomenų bazėse galima rasti techninių aptarnavimų išrašus, kuriuose žymimas ir kilometražas.
Jeigu automobilis ilgą laiką buvo registruotas Lietuvoje, kiekvienos techninės apžiūros metu taip pat yra žymimas jo kilometražas. Analogiškos techninių apžiūrų duomenų bazės egzistuoja ir kitose Europos valstybėse – kai kuriose jų, norint sužinoti techninės apžiūros metu deklaruotą ridą, užtenka įvesti valstybinį automobilio numerį.
Tačiau jeigu automobiliui jau dešimt ar daugiau metų, o atvežtas jis iš Pietų Europos, įrodyti kilometražo korekciją gali būti neįmanoma. O net ir įrodžius, pardavėjas gali pasiremti argumentu, jog buvo pakeistas prietaisų skydelis.