Vienas pagrindinių kelių eismo pavojų šaltuoju metų laiku yra juodasis ledas – plonas, skaidrus ledo sluoksnis, susidarantis ant kelio dangos, kai oro temperatūra yra ne aukštesnė kaip 0 laipsnių, bet ir ne pernelyg žema. Dažniausiai juodasis ledas Lietuvos keliuose susiformuoja vėlyvą rudenį arba žiemos pradžioje – ankstyvą rytą ir vėlyvą vakarą, kai oro temperatūra nepastovi. Kadangi kelio danga yra tamsiai pilkos arba juodos spalvos, ledas gali būti sunkiai pastebimas, vairuotojai jį pajunta tik ant jo užvažiavę.
„Kai dėl suminto sniego susiformuoja ledas, jis yra vadinamas plikledžiu. Šis ledas yra šviesus, vairuotojams aiškiai matomas. Juodasis ledas formuojasi ant švaraus asfalto, esant šlapdribai ar oro temperatūrai nukritus šiek tiek žemiau nulio. Tuomet važiuojamoji dalis atrodo kaip įprastas, drėgnas kelias – tamsus, tačiau jis gali būti slidus dėl nematomo ledo sluoksnio“, – sako draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.
„Atsilaisvinęs“ vairas – rizikos ženklas
„Siekdami išvengti pavojų, vairuotojai taip pat turėtų atkreipti dėmesį į ant kelio dangos matomas tamsias dėmes – dažniausiai tose vietose, kuriose susidaro juodojo ledo sluoksnis, asfaltas būna šiek tiek tamsesnis nei įprasta kelio dangos spalva“, – kalba V. Katilienė.
Draudimo bendrovės atstovė pabrėžia, kad nustatyti, ar ant kelio dangos yra susiformavęs juodasis ledas, galima ir stebint priekyje važiuojančių automobilių padangas. Jei kelias blizga, bet nuo padangų tyška vanduo – greičiausiai ant kelio nėra juodojo ledo, kelias tiesiog šlapias.
„Kitu atveju vairuotojams patartina sumažinti greitį, laikytis didesnio atstumo nuo priekyje važiuojančių transporto priemonių ir, esant galimybei, persirikiuoti. Taip pat, važiuodamas keliu, ant kurio susidaręs juodasis ledas, vairuotojas gali pajusti, kad vairas tarsi atsilaisvino – bet kokį manevrą galima atlikti be didesnio vairo pasipriešinimo. Kartais apie juodąjį ledą įspėja ir neįprastai lengvas ratų riedėjimas kelyje – įprastai riedėjimas yra girdimas arba juntamas, o užvažiavus ant juodojo ledo, automobilis tampa pastebimai tylesnis ir lengvesnis – tarsi būtų visiškai praradęs sukibimą su kelio danga“, – pasakoja V. Katilienė.
Ant juodojo ledo – be staigių judesių
Jei automobilis užvažiavo ant juodojo ledo, pasak draudimo bendrovės atstovės, svarbiausia išlikti ramiems ir vengti staigių judesių.
„Norint susigrąžinti transporto priemonės kontrolę, reikia atsargiai sumažinti greitį stabdant varikliu – paliekant įjungtą pavarą ir tiesiog patraukiant koją nuo akceleratoriaus pedalo. Tuo pat metu vairą būtina laikyti tiesiai. Jei jaučiate, kad automobilio galas slysta į kairę arba į dešinę pusę, vairą reikia labai atsargiai ir tolygiai sukti ta pačia kryptimi. Jei bandysite kovoti su slydimu, sukdami vairą priešinga kryptimi, pavojus visiškai prarasti automobilio kontrolę tik padidės – posūkiai turi būti atliekami tvirtai, bet ypač atsargiai, kitaip automobilis gali imti dar labiau slysti ir smarkiai pasisukti“, – sako V. Katilienė.
Draudimo žalų ekspertė pažymi, kad juodasis ledas yra pavojingas ne tik vairuotojams ir prieš juos ta pačia ar priešinga kryptimi važiuojančioms kitoms transporto priemonėms, bet taip pat ir dviratininkams ar pėstiesiems.
„Per pirmuosius apledėjimus kelyje vairuotojai turi būti ypač atidūs ir atminti, kad stabdymo kelias gali pailgėti bent du kartus. Tai ypač aktualu važiuojant per gyvenamąsias vietoves ir gyvenamąsias zonas su pėsčiųjų perėjomis ir dviračių takais“, – pabrėžia draudimo bendrovės atstovė.