„Neste Eko ralis 2018“ žurnalisto akimis: išryškėjo dyzelinio ir hibridinio automobilio skirtumai

Šių metų „Neste Eko ralis“ varžybų dalyviams tapo išskirtiniu išbandymu. Drįstu teigti, kad visi praėjusių metų raliai yra tik „gėlytės“ lyginant su tuo, ką šiais metais sumanė varžybų organizatoriai. 2000 kilometrų maršrutas, vedantis per visas tris Baltijos valstybes, reikalauja visiškai naujos strategijos.
Varžybų akimirka
Varžybų akimirka / Vytauto Pilkausko nuotr.

Taigi, šiandien rašome apie tai, ar lengva būti pionieriais tokį atstumą važiuojant hibridiniu automobiliu.

Jei skaitėte pirmosios dienos varžybų apžvalgą turėjote pastebėti, jog rašydami apie šią dieną mes džiaugėmės savo pasiektais ekonomiško važiavimo rezultatais. „Auresa-15min“ komanda, vairuojanti „Toyota Prius Hybrid“ automobilį, po pirmos dienos šoktelėjo į lyderių gretas.

Bet juokiasi tas, kas juokiasi paskutinis. O įpusėjus varžyboms turbūt labiausiai juokėsi šių lenktynių sumanytojas Valdas Vilūnas. Tačiau apie viską iš pradžių.

Vytauto Pilkausko nuotr./Varžybų akimirka
Vytauto Pilkausko nuotr./Varžybų akimirka

Ankstyvas rytas Narvos mieste Estijoje. Pabudę ir papusryčiavę su mūsų ekipažo vairuotoju, „Toyota“ automobilių atstovybės Panevėžyje UAB „Auresa“ generaliniu direktoriumi Mariumi Goštautu gauname kelio knygas ir judame į degalinę, kurioje turime progą sklidinai pripildyti degalų bakus. Šio teksto autorius, GAZAS.LT žurnalistas Tomas Markelevičius ekonomiško vairavimo ralyje šįkart atlieka šturmano pareigas, todėl vos gavęs naujos dienos maršrutą čiumpa rašiklį ir skaičiuotuvą bei įninka į matematiką.

Prieš akis – 419 kilometrų, kuriuos turime įveikti per 5 valandas. Algebra paprasta – važiuojant tokiu tempu, vidutinis greitis turi siekti beveik 84 km/val. Tiems, kurie automobilių sportu nesidomi, šie skaičiai reiškia tiek pat, kiek man reiškia akcijos ženkliuku pažymėta prekė „Lidl“ parduotuvėje.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Varžybų akimirka
Tomo Markelevičiaus nuotr./Varžybų akimirka

Tačiau įgudusi mano akis netrukus įvertina, jog toks vidutinis greitis mus įpareigoja nuolat spausti maksimumą, kurį leidžia kelių eismo taisyklės. Jei sugaišai laiko mieste, stovėdamas prie šviesoforo, kai tavo greitis tuo metu yra lygus nuliui, o vėliau šias sugaištas minutes teks kažkur kompensuoti.

Ar galima dar kažką galvoti apie ekonomišką vairavimą, kai visos mintys sukasi apie tai, kiek laiko turime „atlošti“ ir nevėluoti į tarpinį finišą ir kiek eurų kainuos mūsų pastangos, jei kelyje sutiksime policiją?

Vytauto Pilkausko nuotr./Varžybų akimirka
Vytauto Pilkausko nuotr./Varžybų akimirka

Kadangi nesame kelių chuliganai, dedame visas pastangas, kad reikiamą vidutinį greitį pasiektume su kelių eismo taisyklėmis neprasilenkiančiu tempu. Jūs vis dar galvojate, kad būtent tuo metu mes jaudinomės dėl ekonomiško vairavimo? Klystate. Pagrindinis mūsų rūpestis buvo griežta laiko norma, kurią turėjome įvykdyti. Važiavome maksimaliu tempu, kurį diktavo greitį ribojantys ženklai, tad į pagalbą teko pasitelkti naujus ginklus.

Važiuojant maksimaliu leistinu tempu jau nebegalvojome apie hibridinės pavaros suteikiamus privalumus įveikti keletą atkarpų naudojant elektrą. Teko spausti akceleratorių tikintis, jog mūsų degalų sąnaudas bent kiek sumažins geras „Prius Hybrid“ pasipriešinimo koeficientas. Beje, mūsų vairuojamas elektromobilis yra pats aptakiausias iš visų varžybose dalyvaujančių ekipažų automobilių, todėl būtent šį kozirį ir metėme ant stalo. Pokerio terminais – „All in“.

Tomo Markelevičiaus / 15min nuotr./Varžybų akimirka
Tomo Markelevičiaus / 15min nuotr./Varžybų akimirka

Nuo Narvos miesto Estijoje nuvažiavę 419 kilometrų pasiekėme Latviją. Čia vyko degalų prisipylimas. Pistoleto gaiduko atšovimas visuomet kelia jaudulį, bet veikiausiai niekada taip nebijojau šio veiksmo kaip šiandien. Kadangi kelio atkarpa buvo labai greita ir Estijoje važiavome jau nebe taupiai, o maksimaliai greitai, kad „neužsidirbtume“ laiko baudų, degalinės pistoleto atšovimo laukėme sukaustę žvilgsnius ir sulaikę kvėpavimą. Į mūsų „Prius Hybrid“ degalų baką tilpo net 20,4 litro degalų.

Taip, šioje atkarpoje spaudėme tikrai smarkiai, nes organizatorius mums iškėlė būtent tokį ultimatumą – 83,8 vidutinį greitį. Žinant tai, jog į šį atstumą įskaičiuoti ir kilometrai Talino centru, nesitikėjome stebuklo. Tačiau su ta pačia situacija susidūrė ir mūsų oponentai absoliučioje įskaitoje – „dyzelius“ vairuojantys ekipažai, kurie taip pat turi pretenzijų į pirmąją vietą „Overall“.

Vytauto Pilkausko nuotr./Varžybų akimirka
Vytauto Pilkausko nuotr./Varžybų akimirka

Taigi, pirmoji atkarpa nuo Narvos miesto Estijoje iki Ainažių gyvenvietės Latvijoje mus kiek nuliūdino. Nors nesunaudojome žymiai daugiau degalų nei varžovai, tačiau šioje atkarpoje išnaudojome labai mažai hibridinės pavaros galimybių. Važiavome daugiausia benzinu, o sąnaudas mažinome tik dėl ypač aptakių „Prius Hybrid“ kėbulo formų. Tačiau čia yra ir kita medalio pusė. Ar daug rinkoje tokių benzininių ar net dyzelinių modelių, kurie „valgo“ tokius degalų kaštus?

Po degalų prisipylimo kelionę tęsėme per Latviją. Neslėpsime, kad šioje šalyje teko pabendrauti ir su vietos policijos pareigūnais. Mūsų „Toyota Prius Hybrid“ pavijo Latvijos Kelių policijos ekipažas. Tačiau pažintis su Latvijos policijos pareigūnais neužtruko – po kelių akimirkų ir dialogo apie šias varžybas, jau netrukus vėl važiavome savo maršrutu bei leistinu greičiu lenkėme tuos varžybų dalyvius, kurie pro mus pravažiavo tuomet, kai mes gaišome laiką blevyzgodami su policija.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Varžybų akimirka
Tomo Markelevičiaus nuotr./Varžybų akimirka

Mūsų dienos finišas buvo numatytas Liepojos mieste. Iki jo mums reikėjo įveikti kiek daugiau nei 350 kilometrų. Pirmojoje antrosios dienos atkarpoje, kur reikėjo „minti“ nebepaisant ekonomiško važiavimo principų, mes parodėme 4,8 litro degalų sąnaudas, o antroje dalyje sugebėjome tilpti į 3,9 litro. Ši atkarpa leido išnaudoti ne tik „Prius Hybrid“ aerodinamines savybes, bet ir elektros energijos generavimo sistemą.

Padarėme išvadą, kad hibridinis automobilis naudingiausias miestuose ir miesteliuose, kuriuos galima „praslinkti“ važiuojant elektra bei kalvotose vietovėse, kuriose galime tiek pasigaminti nemokamą elektros energiją, tiek ją išnaudoti įveikiant kalvas. Išvada – lygumos ir didelis vidutinis greitis yra tarsi peilis hibridiniam automobiliui, o reljefo pokyčiai jam yra tik į naudą. Visiškai priešingai yra su oponentais, su kuriais mes „kariaujame“ bendroje įskaitoje.

Dyzeliniai automobiliai lygiose ir tiesiose atkarpose „laimi“. Kadangi esame vieninteliai dalyviai hibridų kategorijoje, žvalgytis į kitus, dyzelinius automobilius vairuojančius ekipažus mums neverta. Tai tiesiog natūraliai skirtingos variklių technologijos, kurios taip pat reikalauja skirtingų važiavimo strategijų. Tačiau sportinis interesas motyvuoja nenusileisti.

Vytauto Pilkausko nuotr./Varžybų akimirka
Vytauto Pilkausko nuotr./Varžybų akimirka

Liepojos miestą pasiekėme su šokiu tokiu laiko rezervu. Negavome jokių laiko baudų. Į laiko kontrolės punktą atvažiavome nei per anksti, nei per vėlai. Nors vidutinis greitis ir nebuvo toks mažas, kokį organizatoriai nurodė pirmąją dieną, tačiau rezultatu esame patenkinti.

Ketvirtadienį mūsų laukia dar viena varžybų diena. Jos kelio knygą gausime tik išaušus, tačiau jau dabar galime užtikrinti – dėsime visas pastangas, kad „Auresa-15min“ jungtinis duetas žengtų ant prizininkų pakylos. Sporto varžybų komentatorius Nerijus Kesminas yra pasakęs – „Telaimi stipriausi“. Šių, ekonomiškumo varžybų kredo yra panašus, tačiau čia laimės taupiausi.

Per dvi „Neste Eko ralio“ dienas nuvažiavome daugiau nei 1500 kilometrų ir aplankėme visas „Baltijos seseris“. Ketvirtadienį laukia dar trečdalis šio atstumo. Kokia mūsų ekipažo strategija? Dabar, arba niekada. Na, arba kitais metais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų