Žiemai jau pasiruošę
Kelius, šaligatvius, automobilių stovėjimo aikšteles ir aikštes prižiūrinti bendrovė laukia pirmųjų šalnų – miestuose jau pastatytos ir pripildytos smėlio ir druskos mišinio dėžės, kuriomis galės naudotis ne tik miestą tvarkantys darbuotojai, tačiau ir patys gyventojai, jei jų gyvenamojoje vietoje reikės papildomai apsisaugoti nuo slidumo.
„Jau esame pasiruošę pasitikti šaltį ir pirmąjį sniegą – sandėlius užpildėme druskos atsargomis, paruošėme reikalingą techniką ir suformavome komandas, kurios esant reikalui iš karto pradės valyti gatves ir šaligatvius. Šiuo metu esame pasirengę užtikrinti saugesnę gyventojų kelionę į darbus, tačiau taip pat norėtume paraginti žmones būti atidesnius eisme ir labiau saugoti save, nes iškritus pirmam sniegui kelyje dažnai vyrauja šioks toks chaosas“, – sako Diana Lubė, „Ecoservice“ teritorijų priežiūros verslo direktorė.
Žiemos darbams bendrovė paruošė daugiau nei 120 specialios stambiosios technikos – tai važiuojamąją dalį valantys ir barstantys sniego valytuvai, stambūs traktoriai, motošluotos sunkiai prieinamoms siauroms gatvelėms valyti, šaligatvius valantys nedideli traktoriai, aptarnaujantis transportas. Pasak D. Lubės, siekiant užtikrinti kelių priežiūros kokybę, papildomai buvo įsigyti 9 vienetai naujos technikos, į kurią investuota pusė milijono eurų.
Šiais metais kelių ir šaligatvių priežiūrą vykdys daugiau nei 350 darbuotojų, kurie bus susiskirstę įvairaus dydžio komandomis. Komandos pasikeisdamos budės ir, esant gausiam snygiui ar ekstremalioms oro sąlygoms, kelių priežiūrą užtikrins visą parą.
Stebi oro sąlygas
Oro prognozės šalyje yra stebimos nuolat, kad pavyktų laiku sureaguoti į šaltuoju metų laiku sparčiai besikeičiančias sąlygas keliuose. Pasak D. Lubės, labai svarbu ne tik nuvalyti kelius pasnigus, tačiau ir suspėti juos pabarstyti dar prieš pradedant snigti ir šalti, nes tai užkerta kelią slidumo susiformavimui. Nuspėjant artėjantį snygį ar šalnas, galima išlaikyti kelius saugius net ir esant agresyvioms oro sąlygoms.
„Oro sąlygų stebėjimui ir analizavimui pasitelkiame kiek įmanoma daugiau skirtingų priemonių, nes prognozės ne visuomet yra tikslios. Šiuo metu gauname duomenis iš 8 orus stebinčių ir pranešančių serverių, taip pat apie sąlygas keliuose praneša hidrometeorologijos tarnybos ir policija, su kuria nuolat bendradarbiaujame. Policijos pareigūnai įspėja, jei patruliuodami pastebi ar gauna pranešimus apie kurioje nors teritorijoje slidinėjančius automobilius, susidariusias ekstremalias eismo sąlygas“, – teigia D. Lubė.
Kiekvienais metais iš naujo peržiūrimi kelių valymo maršrutai, nustatomas faktinis naujausias eismo intensyvumas ir gatvių pravažumas, nes per vasarą nutiesus naujas gatves, jas susiaurinus ar praplatinus, gatvių valymo prioritetai pasikeičia. Šį sezoną bendrovė už kelių ir šaligatvių priežiūrą bus atsakinga Vilniaus Lazdynų ir Karoliniškių mikrorajonuose, Širvintose, Marijampolėje, Kazlų Rūdoje, Alytuje, Anykščiuose, Kėdainiuose, Biržuose, Šiauliuose, Pasvalyje, Klaipėdoje ir Šilalėje – iš viso per mėnesį bus prižiūrima apie 100 000 km. važiuojamosios dalies ir 30 000 km. šaligatvių.
Atkreipia gyventojų dėmesį
Kelius prižiūrinčios komandos darbą pradeda 1–3 val. nakties, o intensyviai sningant keliai valomi visą parą. Pasak D. Lubės, gatvių ir šaligatvių valymo eiliškumą nustato savivaldybė. Pagal prioritetą pirmiausia yra nuvalomos pirmos ir antros kategorijos gatvės – prie ugdymo įstaigų, ligoninių, viešųjų įstaigų, taip pat tiltai, viadukai, intensyviausio eismo gatvės, stačios įkalnės ir nuokalnės. Antros ir trečios kategorijos gatvės – gyvenamieji rajonai, nutolusios gyvenvietės. Į ketvirtą kategoriją patenka sodų bendrijos, neasfaltuoti keliai ir žvyrkeliai, kurie nuvalomi jau pasibaigus snygiui. Tokia kelių priežiūros tvarka užtikrina saugesnį eismą keliuose ir yra ekonomiškai efektyvi, todėl anksti ryte ne visi keliai gali būti nuvalyti maksimaliai greitai.
„Nepaisant to, kad esame pasiruošę tinkamai vykdyti teritorijų priežiūrą, labai svarbu, kad gyventojai taip pat atidžiai stebėtų kelių ir šaligatvių būklę, būtų atidesni. Keičiantis oro sąlygoms, ant šaligatvių gali susidaryti itin plonas plikledžio sluoksnis, kurio nepastebėjus, lengva paslysti, todėl pėstieji turėtų dėvėti oro sąlygas atitinkančią avalynę neslystančiu padu, jei įmanoma, per plikledį vengti kelionių. Automobilių vairuotojai turėtų atsargiau manevruoti, laikytis saugaus atstumo ir greičio, pasirūpinti kokybiškomis žieminėmis padangomis“, – sako D. Lubė.
Sningant kelininkams pasirūpinti gatvių ir šaligatvių būkle padėtų ir gyventojų sąmoningumas – reikėtų neparkuoti automobilių ten, kur jie trukdytų nuvalyti gatves, kiemuose esančius šaligatvius, o esant galimybei automobilius patraukti, kai valomos kiemų automobiliių stovėjimo aikštelės. Pėsčiųjų prašoma leisti pravažiuoti šaligatvius valantiems traktoriams, kad būtų greičiau nuvalomi visi pėsčiųjų takai.