Neliks lapkritį
Įgyvendindama ES reikalavimus, Lietuva iki 2020 metų planuoja panaikinti visas lenteles su žaliomis rodyklėmis, iki šiol leisdavusias sukti į dešinę (prieš tai sustojus, jei dega raudona).
Lietuvoje galiojančių Kelių eismo taisyklių 76 punktas, nurodantis „Jeigu sankryžoje ties raudonu šviesoforo signalu pritvirtinta lentelė su žalia rodykle, nukreipta į dešinę, vairuotojams leidžiama sukti į dešinę ir degant draudžiamam šviesoforo signalui, tačiau prieš įvažiuodami į sankryžą jie privalo sustoti prieš kelio ženklą „Stop“ linija“ ir (ar) „Stop“ liniją, jeigu jų nėra, – prieš pėsčiųjų perėją, šviesoforą ir vėl pradėti važiuoti tik įsitikinus, kad tai yra saugu ir nebus trukdoma kitoms transporto priemonėms ir pėstiesiems, kurių judėjimo kryptį jie kerta“, neteks galios nuo 2020 m. sausio 1 dienos.
Vilniuje pastaraisiais metais šių lentelių jau gerokai sumažėjo, o šitie pokyčiai neretai suteikia progą vairuotojams dar kartą paburbėti, kad taip didinamos eismo spūstys. Esą jie negali važiuoti, kai kelias laisvas. Tačiau specialistai vis dėlto mano kitaip – saugumas kelyje yra svarbiausia.
Pirmiausia – saugumas
„Susisiekimo paslaugų“ Eismo valdymo skyriaus vadovas Robertas Markovskis įsitikinęs, kad jeigu kreiptume dėmesį vien į transporto srautų sureguliavimą, pralaidumą, nuimti šias lenteles galbūt ir nėra pats geriausias sprendimas. Tačiau norint mažinti eismo įvykių, sužeistųjų ir žuvusiųjų juose skaičių, šis dalykas tikrai turėtų pasitarnauti.
Jo teigimu, nemaža dalis eismo įvykiuose žūstančių ar susižalojančių žmonių yra pėstieji, taip pat neretai nukenčia ir dviratininkai, dabar ir paspirtukininkai, kurių labai padaugėjo Vilniaus gatvėse. Žinoma, tai nereiškia, jog kaltos vien žaliosios rodyklės, tačiau kartais ir jos.
„Tie visi transporto srautai pagal esamą rodyklę, važiuojantys esant draudžiamam šviesoforo signalui, ne visą laiką pastebi juos. Yra įvykusi ne viena skaudi nelaimė Vilniuje, todėl džiaugiamės, kad toks sprendimas priimtas, tas lenteles galėsime demontuoti. Bet nepaliksime taip, kad tiesiog nuimsime ir viskas. Yra numatytos priemonės ir alternatyvos, kaip tą eismo srautų reguliavimą pagerinti. Kai kuriose sankryžose anksčiau baigs degti žalias signalas pėstiesiems ir sukantys į dešinę turės galimybę tai padaryti, nesikertant su pėsčiaisiais. Kai kur bus įrengtos papildomos šviesoforų sekcijos“, – sakė R.Markovskis.
Būtent baimindamiesi dėl vaikų saugumo į „Susisiekimo paslaugų“ specialistus dažnai kreipiasi ir mokyklų vadovai, kartais prašydami įrengti šviesoforais reguliuojamą pėsčiųjų perėją, kartais – nuimti jau minėtą lentelę su žalia rodykle.
Kai kuriose sankryžose anksčiau baigs degti žalias signalas pėstiesiems. Kai kur bus įrengtos papildomos šviesoforų sekcijos
Gyvybė – milijonas
„Nuiminėjame tas lenteles ten, kur vairuotojai nepristabdo, o vaikšto mokyklinukų daug. Tai nesaugu, gauname direktorių raštų ir pan. O vairuotojai tuoj ima piktintis, kad mes bloginame jiems situaciją – gi galėjo važiuoti, o dabar tenka stovėti per raudoną ir laukti. Bet turime atsižvelgti į tai, kad visi kartais būname pėstieji ir mums irgi reikia kirsti tas gatves, saugiai jas pereiti. Kai tave partrenks automobilis, nepristabdęs prie lentelės, beliks tik apgailestauti“, – kolegą papildė „Susisiekimo paslaugų“ Miesto eismo organizavimo departamento vadovas Aleksejus Apanovičius.
Nuiminėjame tas lenteles ten, kur vairuotojai nepristabdo, o vaikšto mokyklinukų daug.
Atliekant naudos ir kaštų analizes, vykdant transporto srautų modeliavimus (tuo šalia kitų veiklų užsiima ir „Susisiekimo paslaugų“ Eismo valdymo centras), skaičiuojama, kad eismo įvykio metu prarasta viena gyvybė valstybei kainuoja truputį daugiau nei milijoną eurų. O viena sutaupyta valanda vienam automobiliui piko metu važiuojant – 9,21 euro. Šių skaičių neįmanoma net lyginti.
Demontuoja palaipsniui
„Papildomų lentelių su žalia rodykle ties raudonu šviesoforo signalu demontavimas vykdomas palaipsniui, atsižvelgiant į mažiausią įtaką transporto srautų laidumui ir siekiant didinti eismo saugumą.
Ukmergės – Geležinio Vilko g., Pilaitės – V.Pociūno, Ukmergės – Perkūnkiemio g., Žalgirio – Linkmenų g., Rinkinės – Šeimyniškių g., S.Batoro – Pergalės – Pramonės g., Ukmergės – Fabijoniškių g., Kauno – Žemaitės – Naugarduko g. ir kitose intensyvaus transporto eismo judėjimo gatvėse demontuotas lenteles jau pakeitė šviesoforai (arba papildomos šviesoforų sekcijos), reguliuojančios posūkius į dešinę“, – 15min informavo „Susisiekimo paslaugų“ atstovai.
Tuo metu S.Dariaus ir S.Girėno – Šaltkalvių – Kapsų g., Antakalnio – Žolyno g., Rygos – Taikos g. ir kitose intensyvaus pėsčiųjų judėjimo sankryžose buvo priimtas kitoks sprendimas – panaikinus papildomas lenteles su žalia rodykle į dešinę, suprogramuotas apsaugotas pėsčiųjų eismo organizavimas.
„Taip pat šiuo metu yra įgyvendinamas ir kitoks važiavimo į dešinę sankryžose ir pėsčiųjų eismo organizavimo sprendimas – programuojama taip, kad žalias šviesoforo signalas pėstiesiems prasidėtų ir užsibaigtų anksčiau, o į dešinę sukančios transporto priemonės dalį laiko galėtų tai daryti nepraleidžiant pėsčiųjų. Tokios šviesoforų programos jau veikia Laisvės g. – Pilaitės pr., Savanorių pr. – Vilkpėdės g., o nuo pirmadienio ir Kalvarijų – Kareivių – Ozo g. sankryžoje. Toks sprendimas yra programuojamas ir kitose intensyviose Vilniaus miesto sankryžose“, – teigia „Susisiekimo paslaugos“.
Daugiau kamerų, daugiau greičio matuoklių
Vilniaus gatvėse eismo dalyvių laukia ir kitokių pokyčių. Nuolat plečiamas kamerų tinklas, suteikiant prieigą ir „Susisiekimo paslaugų“ Eismo valdymo centrui – tiek parenkant daugiau vietų kameroms visame mieste, tiek efektyviau išnaudojant Vilniuje jau esančias kameras, viešojo transporto kameras.
Taip pat pasitelkiant aukštai esančias lokacijas tokias, kaip pavyzdžiui, Vilniaus televizijos bokštas, jog vaizdas galėtų būti fiksuojamas ir eismas valdomas platesniu mastu. Sankryžų įrengimo ir rekonstrukcijų metu per pastaruosius metus įrengta 17 vaizdo stebėjimo kamerų, bendras jų skaičius iki šios savaitės vidurio siekė 97. Dabar drauge su miesto savivaldybe ir policija sutarta dėl papildomų 50 stebėjimo kamerų tiesioginio vaizdo perdavimo iš įvairių miesto vietų Eismo valdymo centrui.
Anot centro operatorių, tai ne tik leis efektyviau panaudoti mieste jau esančią infrastruktūrą, tačiau svarbiausia – stebėti eismo situacijas realiuoju laiku ir operatyviai priimti reikalingus reguliavimo sprendimus. Be to, norima atnaujinti ir pačią programinę kamerų įrangą, kuri užtikrintų pažangesnius sprendimus, tokius kaip, pavyzdžiui, automobilių skaičiavimas pasitelkiant dirbtinį intelektą, integracija su dronais fiksuojamu vaizdu.
Ruošiantis rugsėjui vasarą buvo vykdoma transporto srautų pokyčio 50-yje intensyviausių Vilniaus miesto sankryžų analizė, lyginant 2018 ir 2019 metus, atlikta ir išsami 2019 m. Vilniaus miesto transporto srautų duomenų analizė. Ši analizė ir žaliųjų koridorių patikrinimas irgi davė rezultatų, pakoreguotos žaliosios bangos veikimas Laisvės pr., Ukmergės g., Ateities g., Savanorių pr., Molėtų pl. ir kitur.
Greičio mėgėjams irgi yra blogų žinių: atsižvelgus į dažniausias eismo įvykių susidarymo vietas dėl greičio viršijimo kitais metais planuojama įdiegti dar daugiau nei 30 modernių greičio fiksavimo įrenginių, kurie ne tik matuos greitį, tačiau ir fiksuos pažeidėjus, važiuojančius degant draudžiamam šviesoforo signalui arba viešajam transportui skirta A juosta.