Iki 2023 metų pradžios jau buvo keletas būdų gauti kompensacijai už perkamą elektromobilį. Privatūs asmenys gali gauti 5000 eurų paramą pirkdami naują elektromobilį ir 2500 eurų pirkdami naudotą. Tuo tarpu įmonėms buvo siūloma 4000 eurų suma, jei pastaroji perka naują elektra varoma transporto priemonę. Visais atvejais „nauja“ transporto priemonė yra traktuojama iki 6 mėnesių amžiaus. Tiesa, ji gali būti tiek keleivinė (M1), tiek krovininė (N1).
Visos šios paskatos priemonės ir toliau išliko, tad jei planuojate kuria nors iš jų pasinaudoti, tą padaryti vis dar galite. Tačiau prie šių priemonių sumažinti elektromobilio kainą prisijungė dar viena – PVM mokesčio lengvata juridiniams asmenims. Tai reiškia, kad tie juridiniai asmenys, kurie vykdo komercinę veiklą ir yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojai, nuo 2023 metų sausio 1 dienos turi galimybę atskaityti pirkimo ar importo PVM už įsigyjamus M1 kategorijos elektromobilius. Pagrindinė sąlyga – automobilio vertė privalo neviršyti 50000 eurų.
Šią valstybės iniciatyvą teigiamai vertina ne tik komercinių įmonių vadovai, kurie yra pirkėjų pusėje, tačiau ir pardavėjai. Pastarieji ne kartą viešai yra minėję, kad PVM dydžio lengvata būtų pakankama paskata pirkėjams ir turėtų suaktyvinti vien elektra varomo transporto pardavimą. Ko gero per ateinančius metus pamatysime ar jie buvo teisūs.
Valstybės paskata įmonėms drąsi ir teisinga. O iš esmės taisyklė, norint pasinaudoti lengvata, yra tik viena. Kainų lubos – 50000 eurų. Tačiau pardavėjai jau dabar randa būtų, kaip šią taisyklę apeiti. Pavyzdžiui, viename iš autoplius.lt portale esančių skelbimų siūloma įsigyti „Tesla Model S“ už 49990 eurų. Taip lyg galėtumėte pasinaudoti naująja valdybės siūloma PVM lengvata. Tačiau skelbimo komentaruose parašyta, kad perkant šį automobilį papildomai bus taikomas „tarpininkavimo mokestis“ kuris siekia net 9000 eurų.
Kaip valstybė bėgant laikui tvarkysis su pardavėjais bandančiais apeiti sistemą – dar pamatysime. O dabar įsigilinkime, kokį naują elektromobilį būtų galima įsigyti elgiantis pagal taisykles.
Vien neviršijant 40000 eurų ribos – pasirinkimas nemažas. Tiesa, maži patys automobiliai tame sąraše. Vienas iš pasirinkimų – stilingasis „Peugeot e-208“. Šį elektromobilį galima nusipirkti už 36900 eur. Kaina be PVM – 30495 eur. Antras pasirinkimas už beveik identišką kainą – „Citroen E-C4“. Jei pasirinksite šį modelį, jau turėsite ne hečbeką, o krosoverį. Dar vienas, tik kiek brangesnis kompaktinės klasės modelio pasirinkimas – „Renault ZOE E-TECH“. Kainos startas su PVM – 39567 eur. Be PVM kaina krenta iki 32700 eur.
Jei ieškote talpesnio automobilio, galima rinktis „Volkswagen ID4“, kurio kaina prasideda nuo 40862 eur. su PVM, „Hyundai KONA“, kurio kaina startuoja nuo 37590 eur. ar „KIA e-Niro“. Pastarųjų kaina startuoja nuo 48990 eur su PVM.
Na, o jei ieškote elektromobilio, kuris už 50000 eurų būtų aukso viduriukas – ne itin mažas ir turintis gerą nuvažiuojamą atstumą, tai vienas geriausių pasirinkimų rinkoje – „Cupra Born“. Už 49400 eur. su PVM galite nusipirkti automobilį, kuriame bus sumontuota didesnė, 82 kWh baterija, WLTP skaičiavimais galinti įveikti 549 kilometrus viena įkrova. Taip pat gausite įprasto dydžio hečbeko kėbulą.
Aukščiau išvardinti vos keli modeliai iš kurių galima rinktis. Tačiau jei šiuo metu ieškote elektromobilio iki 50000 eurų – įsigilinkite į rinką ir pasiūlą. Pasirinkimas didelis ir pastoviai auga. Gamintojai ne tik naujina jau egzistuojančius modelius, tačiau kone kas keletą mėnesių atsiranda ir visiškai nauji, dar nematyti elektromobiliai. O jei esate įmonės, kuriai svarbu tvarumas vadovas – prieš perkant sekantį automobilį vadybininkui, verta susimastyti ir apie tai, kad su naująja lengvata nemaža dalis ekonominės klasės elektromobilių jums kainuos net mažiau nei eilinis miesto hečbekas su vidaus degimo varikliu.
Svarbiausia, prieš pirkdami vien elektra varomą transporto priemonę pasidarykite patogų įkrovimą ir užfiksuokite priimtiną elektros kilovatvalandės kainą. O perkant transporto priemonę Autoplius.lt rekomenduoja įsigilinti ne tik į kainą, dydį bei nuvažiuojamą atstumą, bet ir į krovimo greitį. Daugumą viešųjų įkrovimo stotelių jau gali perduoti itin aukštą įtampą, tačiau automobilis turi turėti galimybę tokio pat dydžio įtampą priimti. Jei perkama transporto priemonė to padaryti negali – jūsų sustojimai gali prailgti.