Toks pokytis – ne vieno įvardintas kaip radikalus. Tačiau jo reikėjo ir automobilių žurnalistams, kaskart turintiems aiškinti, kaip į vieną sąrašą gali patekti ir itin pigūs bei paprasti, bet neprasti, automobiliai, ir labai prabangūs, savo kaina galintys prilygti būstui didmiestyje, o technologijomis – kosminiam laivui. Tad organizuodamas „Lietuvos metų automobilio 2024“ konkursą, Lietuvos žurnalistų autoklubas (LŽA) priėmė sprendimą skelbti net tris „Metų automobilis 2024“: kainų kategorijoje iki 39 999 eurų, nuo 40 000 iki 59 999 eurų, ir nuo 60 0000 eurų.
Pretendentai trys, nugalėtojas – vienas
Iki pat šventinio vakaro paslaptimi buvo tai, kokie trys skirtingi modeliai tapo komisijos favoritais kiekvienoje kainų grupėje. Paskelbus didžiausią įspūdį palikusius modelius, gyvo balsavimo metu visi dešimt automobilių žurnalistų ir apžvalgininkų, sudariusių konkurso komisija, išdalino turimus balus – iš viso 10 – skirtingiems modeliams.
Kategorijoje iki 39 999 eurų „Lietuvos metų automobiliu 2024“ pretendavo tapti „Nissan X-trail“, „Renault Austral“, „Hyundai Kona“. Susumavus komisijos balus, paaiškėjo, kad nugalėtoju tapo „Nissan X-trail“.
Kategorijoje nuo 40 000 eurų iki 59 999 eurų „Lietuvos metų automobiliu 2024“ galėjo tapti „Peugeot 408“, „Honda ZR-V“, „Toyota Prius Plug-In Hybrid“. Po komisijos balsavimo paaiškėjo, kad nugalėtoju šioje kategorijoje „Toyota Prius Plug-In Hybrid“.
Paskutinėje kainų kategorijoje – automobilių nuo 60 000 eurų – „Lietuvos metų automobiliu 2024“ galėjo tapti „Hyundai Ioniq 6“, „Lexus RX“, „Mercedes-Benz“ E klasės modelis. Komisijai išdalinus balus, tapo aišku, kad nugalėtojas šioje kategorijoje „Mercedes-Benz“ E klasė.
Daugiausiai automobilio
Automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis kalbėdamas apie tai, kodėl balsuodamas skyrė „Nissan X-Trail“ 5 balus – pusę visų turimų, – pasakojo, kad savo kainų kategorijoje šis modelis „duoda daugiausiai automobilio už prašomus pinigus“.
„Ir tas automobilis pasižymėjo tikrai geromis važiavimo savybėmis. Švelni pakaba, stabilus, prognozuojamas ant kelio, labai maloniu veikimu pasižymi ir hibridinė pavara. Ji verta atskiros pastraipos. „E-Power“ pavarą turinčiuose modeliuose 1,5 litro vidaus degimo variklis veikia tik kaip generatorius. Ratus suka elektros motorai, – pasakoja žurnalistas. – Rezultatas – elektromobiliui būdingas labai švelnus bei tolygus pagreitis, greita reakcija į akseleratorių. Variklis veikia dažnai, nes baterija maža, bet neerzina. Šiaip nežinotum, nė nesuprastum, kad jis su ratais nesujungtas. Minusas tik vienas – ta į efektyvumą orientuota pavara nėra jau tokia efektyvi, degalų sąnaudos – nestebuklingos, bet dideliam automobiliui – priimtinos.“
Jis pastebėjo ir tai, kad automobiliai į skirtingas kainų kategorijas suskirstyti remiantis bazinėmis modelių, su analogiškais varikliais, kainomis. Tačiau, pasak E. Babelio, tam, kad būtų įsigytas labai geras automobilis, nereikia dėti daug pastangų.
„Aišku, mūsų bandoma versija buvo pati geriausia ir brangi. Bet jei jums nėra reikalinga oranžinė oda ant visų paviršių, odinės sėdynės ar visų varančiųjų ratų pavara, tai ir už 40 tūkst. eurų gausite labai gerą automobilį. Vertą pergalės“, – kalbėjo jis.
Efektyvus ir priverčia atsigręžti
Antrojoje kainų grupėje pergalę nusinešė „Toyota Prius“ modelis, kuris konkursui buvo pateiktas ne kaip įprastas, o iš tinklo įkraunamas hibridas – tik tokia versija parduodama Europos regione. Ir nors tai aukštyn timpteli automobilio kainą, laidos „Motorai“ autorius ir automobilių apžvalgininkas Jurgis Paplaitis turi tą pateisinančių argumentų.
„Europoje parduodama tik iš tinklo įkraunama versija gerokai padidino kainą, bet teste juo vien tik elektra nuvažiavau beveik 100 kilometrų. Hibridinė „Toyota“ pavara visiems žinoma savo
patikimumu ir efektyvumu, o ką jau kalbėti apie efektingą naujo modelio išvaizdą – toks „Prius“ priverčia praeivius atsigręžti“, – tikina jis, „Prius“ skyręs 5 balus iš 10 galimų.
Akivaizdus lyderis
Ne vieną aiktelėti privertė ir ilgamečio komisijos nario, automobilių žurnalisto, Valdo Valiukevičiaus balsavimas, mat jis taikė, kaip pats sakė, „8, 1, 1 formulę“.
„Šįsyk balsuoju gana radikaliai, laikydamasis principo: visi yra geri, bet žinau savo geriausią. Tad visuose balsavimuose laikiausi formulės 8:1:1, aiškiai išskirdamas savo favoritą ir duodamas jam didesnes galimybes. Ir atsiprašau, likusių už lyderio, nes jie verti smarkiai daugiau“, – kalbėjo V. Valiukevičius.
Balsuodamas už favoritą grupėje, kainuojančioje daugiau negu 60 000 eurų, V. Valiukevičius 8 balus skyrė šioje kategorijoje nugalėjusiam „Mercedes-Benz“ E klasės modeliui.
„Netgi senesnės kartos E klasė, stojusi į šį konkursą, būtų tarp lyderių. Švelniai pakeistas išorės dizainas, interjeras perkrautas ekranais – duoklė modernizmui. Padaryti dar didesnių ekranų turbūt jau neįmanoma, tad nuo šiol kelias į priekį – kelias atgal“, – pastebėjo komisijos narys.
Tiesa, anot jo, idealu buvo ne viskas: konkursui pateiktas automobilis komisijos narius erzino vangoku 2 litrų benzininiu varikliu, kuris nuspaudus akceleratorių imdavo piktai kaukti.
„Tačiau žinome, kad naujoji E klasė turi ir geresnių agregatų, taip pat ir dyzelinių. Mersedesiškas plaukimas išliko ir tai yra pats komfortiškiausias šios klasės automobilis“, – apibendrino jis.
Ne vienas nugalėtojas
Iš viso konkurse „Metų automobilis 2024“ dalyvavo 30 skirtingų automobilių, per šiuos metus debiutavusių rinkoje. Trečdalis jų buvo elektromobiliai.
„Metų siurprizu 2024“ paskelbtas „Lexus LM“ modelis, „Metų vairo 2024“ titulas teko Rokui Baciuškai už pergales įvairiose varžybose, tarp jų – ir pirmąjį Dakaro ralio beduiną, parvežtą į Lietuvą.
„Metų sportiškiausiu automobiliu 2024“ tapo „Porsche Cayenne“, „Metų saugausiu automobiliu 2024“ tapo „Mercedes-Benz EQE SUV“.
„Metų 4x4“ titulą nusinešė „Ford Ranger Raptor“, šiam modeliui teko ir „Tautos automobilio 2024“ titulas.
„Mercedes-Benz“ E klasės modelis taip pat paskelbtas ir „Metų inovacija 2024“. Be to, išrinktas ir „SoliTek Metų elektromobilis 2024“ – juo tapo „Hyundai Ioniq 6“ modelis.