Visi dešimt konkurse esančių elektromobilių – labai skirtingi ir vargu ar juos būtų galima lyginti kaip tiesioginius konkurentus. Tačiau elektromobilius perkančių vairuotojų noras kone visuomet vienodas: važinėti švariau, tvaresne transporto priemone, galbūt netgi sutaupyti pinigų degalams ir automobilio priežiūrai, tačiau važiuoti taip, kaip tą daro kiti eismo dalyviai – greitai.
„Lietuvos metų automobilio 2023“ komisija neslepia, kad žvelgiant vien į standartizuotų bandymų WTLP (angl. Worldwide Harmonised Light Vehicle Test) rezultatus ir gautus nuvažiuojamo atstumo viena įkrova skaičius galima pagalvoti, jog tiek iš tiesų ir pavyks įveikti. Kaip parodė atliktas bandymas, realybė kur kas rūstesnė.
Bandyme dalyvavo šie elektra varomi automobiliai (abėcėlės tvarka):
„Audi Q4 Sportback e-tron“,
„CUPRA Born“,
EQS iš „Mercedes-EQ“,
„Mercedes-AMG EQE“,
„Nissan Ariya“,
„Porsche Taycan GTS Sport Turismo“,
„Renault Megane E-Tech“,
„Volvo C40 Recharge“,
„Volkswagen ID.5 GTX“,
„Volkswagen ID. Buzz“.
Lietus ir 10 laipsnių šilumos
Sąlygos, kokios teko bandymų dieną elektromobiliams, buvo nepavydėtinos. Nors temperatūra siekė 10 laipsnių šilumos, pūtė stiprus vėjas, lijo lietus, o magistralė Vilnius–Ukmergė–Panevėžys buvo užkimšta automobilių. Eksperimentui buvo pasirinktas savaitgalis prieš Vėlines. Ir paaiškėjo, kad būtent šį savaitgalį išnaudoti artimųjų kapų lankymui panoro daugybė lietuvių.
Visi elektromobiliai prieš testą buvo įkrauti 100 proc., o kadangi kiekvienam komisijos nariui kelionė į starto vietą būtų buvusi nevienoda, nuspręsta nuo įkrovimo stotelės iki starto vietos važiuoti taip, kad elektromobiliu tektų įveikti 25 km atstumą. Bandymas vyko startuojant prie Vilniuje, greta magistralės Vilnius–Ukmergė–Panevėžys esančios techninių apžiūrų stoties „Tuvlita“. Užduotis buvo paprasta: iš viso įveikti 200 km (tikslus skaičiavimas parodė, jog eksperimento metu buvo įveikti 198 km), o finišuoti ten pat, kur buvo duotas ir startas.
Be to, buvo susitarta, kad visi vairuotojai važiuos su įjungta pastovaus greičio palaikymo sistema, kad automobilis pats spręstų, kaip greitėti, kaip lėtėti. Salone turėjo veikti klimato kontrolės sistema, taip pat – groti radijas.
Toks testas surengtas pirmą kartą
„Tokį tikrovišką elektromobilių testą surengėme pirmąkart. Visą laiką važiavome pagal Kelių eismo taisykles (KET) maksimaliu leistinu 130 km/val. greičiu, išskyrus, žinoma, vietas, kur buvo remontai ir greičio ribojimai. Eismas buvo tikrai didelis – teko daug lenkti, daug praleisti, manevruoti, o tai, žinoma, irgi padidino energijos sąnaudas“, – sakė Valdas Valiukevičius, „Lietuvos metų automobilio 2023“ komisijos narys.
Visgi pasak jo, bandymas parodė, jog elektromobilių progresas – labai didelis, mat dar prieš porą metų važiuoti elektra varomais automobiliais teko jiems sudarant šiltnamio sąlygas – lėtai, taupant kiekvieną kilovatvalandę. Naujas bandymas parodė, kad tai – tikrai nebėra būtina.
„Aš sakyčiau, kad važiavimo sąlygos buvo gerokai sunkesnės nei tiesiog realios“, – konstatavo Dainius Leonavičius, konkurso komisijos narys, vairavęs EQS iš „Mercedes-EQ“.
Tiesa, jaudintis D.Leonavičiui tikrai nebuvo dėl ko, kadangi jo vairuotas modelis turi didžiausios talpos bateriją, tad netgi pasiekęs finišą žurnalisto automobilio baterija turėjo tiek likusios energijos, kad būtų buvę galima pakartoti eksperimentą dar kartą. Anot jo, turėti geras vidutines energijos sąnaudas nesutrukdė netgi didelis automobilio svoris – daugiau nei 2,5 tonos, – mat jo aptakumo koeficientas itin geras.
„Ekonomija važiuojant greitai yra bene geriausia šio modelio savybė – kas ir aktualu vairuotojui. Nes važiuojant mieste visi yra daugmaž ekonomiški, o važiuojant greitai – kitas klausimas. Pavyzdžiui, Vilnius–Kaunas kelyje matom daug elektromobilių ir visi jie važiuoja 90–110 km/val. Su šiuo modeliu gali važiuoti 125–130 km/val. – jis nėra ėdrus“, – pasakojo žurnalistas.
Tačiau tokie ramūs buvo tikrai ne visi. Konkurso komisijos narė, žurnalistė Eglė Girdenytė, važiavusi eksperimente su „CUPRA Born“ modeliu, prisipažino, kad netgi skambino kolegoms pasiteirauti, ar yra koks nors planas tam atvejui, jei kažkuris iš elektromobilių energijos pritrūktų.
„Suvokiau, kad kai važiuoji, automobilio nurodomi galimi nuvažiuoti kilometrai mažėja greičiau nei tie, kuriuos įveiki realiai. Važiuojant į priekį sąnaudos buvo ne tokios didelės, bet apsisukus Vilniaus kryptimi išėjo taip, kad važiavome nuolat lyg ir į kalną. Ir tada pradėjau jaudintis, ar pavyks pasiekti tikslą“, – pasakojo ji ir pridūrė, jog finišavo turėdama 4 proc. baterijos likutį.
Šūsnis įdomių duomenų
Kruopščiai užfiksavę tai, kokį kiekvienas automobilis rodo galimą nuvažiuoti atstumą bei baterijos likutį starte, taip pat ir finiše, „Lietuvos metų automobilio 2023“ komisijos nariai gavo gausybę itin įdomių eksperimentų duomenų.
Pavyzdžiui, palyginus automobilių deklaruojamą galimą nuvažiuoti atstumą starte ir finiše, galima pamanyti, jog kai kurie automobiliai, nuvažiavo ne 200, o bent 100 km didesnį atstumą. Bene labiausiai su galimu nuvažiuoti atstumu apgavo „Audi Q4 Sportback e-tron“ ir „Volkswagen ID. Buzz“. Abu automobiliai „apsiriko“ daugiau nei 100 km, mažiausiai – tik 19 km – „apsiriko“ „CUPRA Born“.
Palyginus WLTP testuose gaunamą galimą nuvažiuoti atstumą su atstumu, kuris būtų įveiktas važiuojant eksperimento sąlygomis, akivaizdu, jog lietuviško eksperimento dalyviai įveiktų mažiausiai 30 proc. mažesnį atstumą nei standartizuotuose testuose. Bene didžiausias skirtumas tarp rezultato WLTP ir rezultato, kuris turėtų būti gautas važiuojant lietuviškomis sąlygomis, buvo taip pat „Audi Q4 Sportback e-tron“ ir „Volkswagen ID. Buzz“ automobiliuose. Mažiausiai čia apsiriko „Nissan Ariya“.
Tiesa, pastebi komisijos nariai, taip paprastai palyginti tiesiogiai testų rezultatų neįmanoma. WLTP testai atliekami skaičiuojant energijos sąnaudas automobiliui važiuojant keturiais skirtingais ciklais: lėtai, vidutiniškai, greitai ir labai greitai. Pastarojo važiavimo metu trumpam laikui yra įsibėgėjama iki 131 km/val., o vidutinis greitis visų keturių WLTP ciklų metu tėra vos 46,5 km/val. Kaip aiškina „Lietuvos metų automobilio 2023“ komisijos nariai, rasti WLTP rezultatų, gautų važiuojant labai dideliu greičiu, neįmanoma, visgi pirkėjų dėmesys turėtų krypti kitur.
Važiuojant sudėtingomis sąlygomis, iš to WLTP rezultato reikia atimti 35–45 proc. galimo nuvažiuoti atstumo.
„Rinkdamiesi elektromobilį pirkėjai mato tik tą vieną skaičių – WLTP deklaruotą nuvažiuojamą atstumą. Tačiau mūsų testas parodo, kad važiuojant sudėtingomis sąlygomis, iš to WLTP rezultato reikia atimti 35–45 proc. galimo nuvažiuoti atstumo“, – akcentuoja komisijos nariai.
Galiausiai, eksperimente greitkelyje pavyko apskaičiuoti ir tai, kurie elektromobiliai važiuojant dideliu greičiu turėjo mažiausias vidutines energijos sąnaudas. Mažiausiai greitkelyje energijos naudojo „Renault Megane E-TECH“ (21,9 kWh/100 km). Antroje vietoje liko „CUPRA Born“ (23 kWh/100 km), trečioje – „Volkswagen ID.5 GTX“. Didžiausias energijos sąnaudas turėjo „Mercedes-AMG EQE“ – 27,7 kWh/100 km ir „Volkswagen ID. Buzz“ - 30,7 kWh/100 km.
Tęsis mėnesį
Spalio pabaigoje iškilmingai startavęs konkursas „Lietuvos metų automobilis 2023“ tęsis kone visą mėnesį. Pirmąjį lapkričio savaitgalį visi automobiliai bus detaliai išbandyti Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome bei slidžių dangų poligone.
Modeliai su visais varančiaisiais ratais bus patikrinti specialioje platformoje Lietuvos sporto centro komplekse „Druskininkai“. Būtent čia, Druskininkuose, visai savaitei lapkričio viduryje įsikurs tradicinė konkurso bandymų stovykla. Kad bandymų sąlygos būtų vienodos, visi konkurso dalyviai bus „apauti“ vienodomis žieminėmis „Continental“ padangomis.
Smalsuoliams progų pamatyti į garbingus apdovanojimus pretenduojančius automobilius išties nemažai. Lapkričio 10-ąją laukia specialus susitikimas su Druskininkų gyventojais, galėsiančiais ne tik paklausyti įdomiausių pasakojimų apie nuotykius iš konkurso istorijos, bet ir laimėti galimybę išbandyti konkurso modelius.
O lapkričio 16-ąją sostinėje, Vilniaus universiteto bibliotekos Mokslinės komunikacijos ir informacijos centre (MKIC) laukia pirmą kartą Lietuvoje organizuojama automobilių technologijoms, inovacijoms ir pramonei skirta konferencija „Plug-in 2022“. Visą dieną truksiančiame renginyje bus aptartos pačios aktualiausios ir įdomiausios temos, pradedant visai pramonei grėsme tapusiais programišiais ir savavaldžiais automobiliais, baigiant klausimais, ar ateityje dar turėsime galimybę vairuoti bei kaip atrodys tai, ką turėsime vadinti automobiliais.
Visi konkurso nugalėtojai paaiškės iškilmingame renginio finale prabėgus mėnesiui nuo starto, lapkričio 25-ąją.