„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Padangų detektyvas: ar būtina keisti abu tos pačios ašies ratus, prakirtus tik vieną iš jų?

Su šia situacija susiduria kiekvienas vairuotojas: prakirtęs padangą, ieškai, kur įsigyti tokią pačią, kaip kitos trys, likusios sveikos.
Prakirstos padangos kelyje Vilnius-Utena
Asociatyvinė nuotrauka: prakirsta padanga / Skaitytojo Mykolo nuotr.

Temą siūlykite el. paštu gazas@15min.lt

Šią temą pasiūlė skaitytojas Tomas. Važiuodamas visureigiu, gatvėje pamatė keistą objektą. Laiko sudėtingiems manevrams nebuvo, todėl, užvažiavęs ant aštrios nuoplaišos, prakirto ratą.

Draudikai ne visuomet sutinka keisti abi padangas

Kadangi šiomis padangomis jau buvo nuvažiavęs apie 40 tūkst. kilometrų, skaitytojas atkreipė draudikų dėmesį į problemą, kad nebūtų saugu keisti tik vieną padangą, nes tos pačios ašies apavo nusidėvėjimas dėl ridos būtų skirtingas. O tai – nesaugu. Todėl pareikalavo, kad draudimas kompensuotų abiejų tos pačios ašies padangų keitimą naujomis.

Draudikams toks prašymas nelabai patiko. Jie argumentavo, kad Lietuvoje nėra reglamentuojama, koks gali būti padangų protektoriaus skirtumas ant tos pačios ašies sumontuotų padangų.

„Reikalavimai padangoms yra keliami atsižvelgiant į automobilio techninius ypatumus. Kiekvienas skirtingas automobilio gamintojas turi ir skirtingus reikalavimus keliamus padangoms, kuriuos nurodo automobilio techninėje dokumentacijoje.

Pagal automobiliams keliamus techninius bendrus reikalavimus ant automobilio ašies privalo būti vienodo gamintojo, markės išmatavimų bei greičio indekso padangos. Protektoriaus gylio skirtumas nėra ribojamas ir turi atitikti minimalių reikšmių reikalavimus (vasarinių >1,6mm, o žieminių >3mm)“, – komentavo draudimo bendrovės atstovas. Galiausiai, po derybų, kompensavo už abi padangas.

Kitas skaitytojas – Zigmas – į panašią situaciją pateko važiuodmas žemesnės klasės automobiliu, jo padangos kaina sutapo su franšize (besąlygine išskaita). Todėl, gavęs draudikų atsakymą, kad išmoka nepriklauso, naują padangą pirko už savus pinigus. Kitomis trimis žieminėmis padangomis buvo nuvažiavęs apie 20 tūkst. km.

Kur yra sveiko proto riba?

O kaip šią situaciją derėtų vertinti iš eismo saugumo perspektyvos? Ar būtina keisti abi tos pačios ašies padangas, ir kada? Kur yra sveiko proto riba?

Žinomas lenktynininkas, vairavimo pedagogas ir įmonės „Autojuta“ įkūrėjas Audrius Gelžinis sako, kad kalbėti apie minimalų žieminių padangų protektorių – tik 3 mm – kalbėti nereikėtų, nes tai – tik formali, tačiau nesaugi riba.

„Atsakingas vairuotojas neturėtų žiemą važinėti iki 3 mm nusidėvėjusiomis padangomis, nes tai yra labai nesaugu, tokia padanga jau nedirba. O, kalbant apie protektorių skirtumus, ypač vertinant išmaniųjų saugos sistemų darbą, sudėtingas visureigių elektronines sistemas, mūsų specialistų nuomone jis neturi viršyti 1,5 mm. Esant tokiam skirtumui rekomenduojame vairuotojams pasikeisti ir antrą tos pačios ašies padangą“, – sakė žinomas autosporto ir autoverslo ekspertas. Jis pridūrė, kad padangų keitimo matematika dar labai priklauso nuo draudimo sąlygų. Tarkime, ar yra numatyta papildoma išskaita už padangų nusidėvėjimą. Tokiu atveju draudikai kompensuoja tik dalį keičiamų padangų kainos.

Paulius Macevičius, taip pat žinomas automobilių sporto žmogus ir padangų „Continental“ pardavimų atstovas, pateikė kiek kitokią įžvalgą.

„Mūsų rekomendacija, kad padangos, esančios ant vienos ašies, neturėtų didesnio nei 2-3mm protektoriaus gylio skirtumo“, – komentavo specialistas.

Ką sako KET ir įstatymas?

Kelių eismo taisyklėse reglamentuojamas tik minimalus protektoriaus gylis. Tačiau tie 1,6 mm (vasarinių) ir 3 mm (žieminių), kaip sakė A.Gelžinis, yra jau akivaizdžiai nesaugi riba.

Pažvelkime į kitą dokumentą, reglamentuojantį reikalavimus padangoms. Tai – Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2008 m. liepos 29 d. įsakymas Nr. 2B-290 „Dėl techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų patvirtinimo“ ir vėlesni jo papildymai.

5.1. Transporto priemonės ratų dydis ir konstrukcija turi būti tokie, kokie numatyti transporto priemonės gamintojo. Ratų parametrai turi būti suderinti su ant rato sumontuotos padangos parametrais.

5.2. Tos pačios ašies ratai turi būti vienodi.

5.3. Tos pačios ašies padangos turi būti to paties konstrukcinio tipo, to paties matmenų žymėjimo, tos pačios naudojimo paskirties.

Taigi ir čia nėra apibrėžtas protektoriaus skirtumas. Gal atsakymą gali pateikti techninių apžiūrų specialistai?

„Nenorėtume veltis į debatus, kaip turėtų elgtis draudimo kompanija dėl incidento su viena sugadinta padanga. Techninės apžiūros metu kontrolieriai vadovaujasi LTSA (Lietuvos transporto saugos administracijos) patvirtintais techniniais reikalavimais ir trūkumų apibrėžimais“, – nedaugžodžiavo asociacijos „Transeksta“, vienijančios techninių apžiūrų (TA) įmones, atstovas Renaldas Gabartas.

Specialisto teigimu, svarbiausi reikalavimai padangoms, kuriuos TA metu tikrina kontrolieriai, yra tokie. Ant tos pačios ašies padangos turi būti:

  • Tos pačios paskirties (vasarinės, M+S, žieminės), to paties konstrukcinio tipo (radialinės, diagonalinės), to paties matmenų žymėjimo (pvz., 215/55R17). Reikalavimo naudoti to paties protektoriaus rašto padangas nebeliko po 2021 m. vasario 1 d. LTSA viršininko įsakymo korekcijos.
  • Taip pat numatyta, kad transporto priemonėje naudojamos padangos turi atitikti transporto priemonės gamintojo numatytas padangas. Visais atvejais padangos turi neliesti kėbulo ar pakabos detalių, neturi riboti vairuojamųjų ratų pasukimo kampų, neturi išsikišti už kėbulo gabarito.
  • TA metu trūkumu nėra laikomi atvejai, kaip padangų protektorius sudilęs nevienodai, jei pastebimi lokalūs protektoriaus pažeidimai (išplėšimai ar įdrėskimai) jei jie nesiekia kordo. T.y., leidžiama eksploatuoti automobilį kai vienas padangos protektoriaus kraštas ar vidurinė protektoriaus dalis stipriau nudilusi. Jei dėl tokio sudilimo išorinis gumos sluoksnis nėra pratrintas iki kordo, o protektoriaus rašto gylis atitinka nustatytus reikalavimus – TA metu trūkumas nėra fiksuojamas

Klaidina oro slėgio stebėjimo sistemą

Tačiau yra svarbus dar vienas dalykas, susijęs su nevienodu padangų protektoriaus susidėvėjimu. Nuo 2014 m. visi lengvieji automobiliai privalo turėti oro slėgio stebėjimo sistemą. Paprastai jų veikimo principas būna susijęs (jei slėgis nėra matuojamas tiesiogiai) su rato sukimosi dažnio skaičiavimu. Šis rodiklis priklauso nuo protektoriaus gylio. Todėl, jei padangos nudilusios skirtingai, jų kampinis sukimosi greitis bus nevienodas ir oro slėgio stebėjimo sistema gali pradėti neveikti ar siųsti klaidingus signalus.

Automobiliams 4x4 gamintojai rekomenduoja naudoti padangas, kurių protektoriaus gylis skirtųsi ne daugiau, kaip 2 mm.

„Be to, automobilių su visais varančiais ratais vairuotojams gamintojai rekomenduoja naudoti padangas, kurių protektoriaus gylis skirtųsi ne daugiau, kaip 2 mm. Esant didesniam skirtumui (tam pačiam kampiniam sukimosi greičiui) gali pradėti sutrikti viskozinių movų darbas ir stabilumo kontrolės sistemos darbas“, – komentavo Renaldas Gabartas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“