Pastarieji nepasižymėjo ypatingu komfortu ar išvaizda, tačiau turėjo vieną nepakartojamą savybę, kurios šiais laikais pasigendama šiolaikiniuose greitosios pagalbos automobiliuose, tai - pravažumas. UAZ nežinojo nepravažiuojamų kelių, atvažiuodavo iki namo durų bet kokiame kaime ar vienkiemyje, nors purvas ir pažliugę keliai atrodydavo neįveikiami.
Kita vertus, sovietiniai UAZ buvo griozdiški, nepatogūs, juose tebuvo vietos neštuvams. Palyginimui, šiuolaikiniai greitosios medicinos pagalbos automobiliai apginkluoti sudėtinga aparatūra, reikalinga reanimacijai – deguonies kaukės, defibriliatoriai, elektrokardiografai, neštuvai ir t.t.
Autowp.ru nuotr./UAZ 452 |
Bet kaip su pravažumu?
Ši žiema vėl įrodė, kad dar yra kelių, kurių dabartiniai greitosios medicinos pagalbos automobiliai negali įveikti, o medikams tenka klampoti per purvą ir sniegą kartais net iki kilometro, kad padėtų besiprašantiems pagalbos. Žinomi keli atvejai kuomet medikai vien dėl to, kad negali privažiuoti arti ligonio, nesuspėja laiku suteikti reikiamos pagalbos.
Šilutėje įsikūrusi bendrovė ėmė spręsti šį klausimą. Įmonė jau seniai yra gerai žinoma savo gaminamais greitosios medicinos pagalbos automobiliais. Jie yra projektuojami ir gaminami Lietuvoje.
Įmonė specializuojasi greitosios medicinos pagalbos automobilių gamyboje normaliems keliams arba visiškai bekelei: tokie visureigiai turi visų keturių varančių ratų sistemą, diferencialų blokavimą, žeminančias pavaras ir pan.
UAB „Commercial transport service“ nuotr./„Nissan Navara“ greitosios pagalbos automobilis |
2011 metais įmonės patalpose gimė pirmasis nepriklausomos Lietuvos greitosios pagalbos visureigis „Nissan Pathfinder“ – modernus, su visa reikiama pirmosios pagalbos įranga, o svarbiausia, sugebantis įveikti nepravažiuojamus kelius. Perdarytas automobilis kaipmat rado savo pirkėją ir šiandien sėkmingai darbuojasi bei gelbsti atokiose vietose gyvenančius ligonius Šakių rajone. „Nissan Pathfinder“ modelio pagrindu sukurta greitoji pagalba jau dvi žiemas nekartą vadavo kitus greitosios pagalbos automobilius iš pusnų ir pažliugusių kelių pinklių. Jeigu prisimintume sovietinius laikus, tai kiekvienos greitosios pagalbos tarnybos parkas neapsiejo be tokių automobilių kaip UAZ 452 arba UAZ 469.
Šilutiškių ambicijos tuo nesibaigė ir imtas įgyvendinti padidinto pravažumo reanimobilio projektas. Keletas įtempto darbo mėnesių į tarnybą gelbstint ligonius stojo dar vienas visureigis-gretoji pagalba „Nissan Navara“, kuris atlieka jam keliamas užduotis – įveikti nepravažiuojamus kelius ir pasiekti nuo pagrindinių susisiekimo kelių nutolusiais sodybas ar gyvenvietes.
UAB „Commercial transport service“ nuotr./„Nissan Navara“ greitosios pagalbos automobilis |
„Nissan Pathfinder“ ir „Nissan Navara“ ginkluoti 2,5 litro, 190 АG varikliais, kurie generuoja 450 Nm sukimo momentą.
Tiek „Pathfinder“, tiek „Navara“ greitosios pagalbos automobiliai turi tas pačias savybes, kaip ir iš gamyklos išvažiavę tokie patys visureigiai – pradedant jau minėta keturių varančių ratų pavara, baigiant aukštesne nei paprasto automobilio prošvaisa.
Tai kol kas vieninteliai padidinto pravažumo greitosios pagalbos automobiliai Lietuvoje. Didžiausią greitosios pagalbos mikroautobusų rinkos pyrago dalį Lietuvoje yra pasidalinę „Renault“, „Volkswagen“ bei „Mercedes-Benz“ – šių gamintojų modeliai yra pripažinti visoje šalyje. Tačiau vietinių įmonių perdirbti transporto priemonės, pripažįstamos ir valstybės institucijų, galbūt grąžina į Lietuvą primirštą rinką – padidinto pravažumo greitosios pagalbos automobilius?