Naudoto automobilio įsigijimas visuomet susijęs su didesne ar mažesne rizika įsigyti ne geresnį kasdienių kelionių instrumentą, bet naują rūpestį. Išsirinkus konstrukcinių defektų turintį ar įvairių gedimų kamuojamą dažniau, nei sąlyginai kokybiško prekinio ženklo, mašiną, tenka gaišti laiką, mokėti servisų meistrams ir nuolat bijoti, kad teks sustoti pusiaukelėje.
„Lengvųjų automobilių amžiaus vidurkis Lietuvoje yra apie 14,6 metų. Atnaujinimas vyksta sąlyginai lėtai, nes didžioji dalis (per 40 proc.) naujai registruojamų mašinų taip pat būna 11–15 metų amžiaus. Darydami prielaidą, kad ieškodamas galimybių iš labai seno automobilio persėsti į šiek tiek naujesnį, mes paanalizavome, kaip dažnai ir kokias pastabas techninės apžiūros metu dėl užfiksuotų trūkumų išgirsta 10 Lietuvoje populiariausių markių automobilių savininkai“, – tyrimą pristatė Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.
Pirmą kartą į techninės apžiūros patikrą pateikta apie 16,4 proc. įvežtų nenaujų automobilių. Populiariausi rinkos naujokai pagal markes: „Audi“ (13,5 proc.), „Volkswagen“ (11,7 proc.), „Opel“ (11,1 proc.), BMW (7,7 proc.) ir „Toyota“ (7,4 proc.). Vidutinis šių automobilių amžius – 13,1 metų.
„Transeksta“ atstovai atkreipė dėmesį, kad šiuo metu Lietuvoje su galiojančia technine apžiūra eksploatuojama apie 1,5 mln. automobilių, iš jų lengvųjų automobilių eksploatuojama apie 1,25 mln. Tam tikri skaičiavimai esą leidžia daryti prielaidą, kad dar apie 50 tūkst. lengvųjų automobilių važinėja be techninės apžiūros.
Iš pirmo karto apžiūrą praeina apie 51,4 proc. automobilių. Priklausomai nuo amžiaus praeinamumas mažėja iki 22 metų ir vėliau nuo amžiaus jau neturi įtakos ir sudaro apie 43 procentus. Iki 5 metų iš pirmo karto praeina apie 78 proc.; nuo 5 iki 10 metų apie 67,2 proc., nuo 10 iki 15 metų apie 54 proc., nuo 15 iki 20 metų apie 45 proc.
Vidutiniškai vienam automobiliui nustatoma apie 1,7 trūkumo. Priklausomai nuo amžiaus, nustatomų trūkumų skaičius didėja apie iki 25 metų. Penkerių metų automobiliams nustatoma apie 0,6 trūkumo, 10 metų 0,9 trūkumas, 15 metų apie 1,8 trūkumo, 20 metų apie 2,6 trūkumo.
7–11 metų amžiaus mažiausiai trūkumų turinčių populiariausių markių automobiliai
Eil.nr. |
Markė |
Vidutiniškai nustatoma trūkumų 1 automobiliui |
1 |
AUDI |
0.59 |
2 |
BMW |
0.60 |
3 |
TOYOTA |
0.64 |
4 |
MERCEDES BENZ |
0.72 |
5 |
VW |
0,83 |
6 |
VOLVO |
0.84 |
7 |
FORD |
1.06 |
8 |
OPEL |
1.10 |
9 |
PEUGEOT |
1.25 |
10 |
RENAULT |
1.36 |
Dažniausiai nustatomi trūkumai
- Nesureguliuoti artimųjų šviesų žibintai (apie 13,9 proc.) – šviečia per aukštai arba per žemai. Su nesureguliuotais žibintais atvyksta apie 40 proc.;
- Netvarkingos pakabos lankstinės jungtys, lankstai (apie 12,8 proc.);
- Aptinkamas skysčių nuotėkis (apie 7,4 proc.);
- Nustatomas per didelis dūmingumas ( 6,9 proc.);
- Netvarkingi priekiniai žibintai (apie 6,8 proc.) – nepatikimai pritvirtinti, pažeisti, sklaidytuvai pažeisti, išblukę, pakeistos sav., netinkamos lemputės ir pan.;
- Netvarkinga vairo traukių ir svirčių būklė (apie 6 proc.);
- Netvarkinga išmetimo sistema (apie 5,5 proc.) – kiaura (nesandari), perdaryta, netinkamai pritvirtinta ir pan.;
- Netvarkingas darbinių stabdžių veikimas (apie 5,3 proc.);
- Per mažas stovėjimo stabdžių efektyvumas (apie 5,2 proc.);
Populiariausių Lietuvoje automobilių markių dešimtukas
- „Volkswagen“ apie 17 proc.
- „Audi“ apie 13 proc.
- „Opel“ apie 11 proc.
- „Toyota“ apie 7,5 proc.
- BMW apie 5,6 proc.
- „Ford“ apie 5,1 proc.
- „Renault“ apie 4,9 proc.
- „Volvo“ apie 4,1 proc.
- „Mercedes Benz“ apie 3,6 proc.
- „Peugeot“ apie 3,3 proc.
Anot „Transeksta“ atstovų, pastebima paskutinių metų tendencija – santykinai mažėja „Volkwagen“, „Audi“ ir „Renault“ markės automobilių, tuo pat metu daugėja „Opel“, „Toyota“, BMW, „Volvo“ markės automobilių.
Tarp populiariausių markių seniausios markės (pagal amžių) yra „Audi“ apie 18,5 metų ir „Volkswagen“ 16,3 metų. Jauniausia - „Toyota“ markė apie 11,3 metų. Kitų markių „Volvo“ apie 13 metų; BMW apie 13,7 metų; „Peugeot“ apie 13,8 metų, „Opel“ 14 metų; „Ford“ apie 14,1 metų, „Mercedes Benz apie 13,8 metų ir „Renault“ 15,2 metų.
Tarp populiariausių modelių „Volkswagen Passat“ apie 6,3 proc.; „Volkswagen Golf“ apie 4,3 proc.; „Opel Astra“ apie 2,4 proc.; „Opel Zafira“ apie 2,2 proc.; „Audi 80“ / „Audi A4“ apie 4 proc. (2,1 ir 1,9); „Audi A6“ apie 1,8 proc.; „Opel Vectra“ apie 1,6 proc.; „Ford Focus“ apie 1,5 proc.; „Toyota Avensis“ apie 1,4 proc. Šie modeliai sudaro apie 26 proc. visų automobilių dalies.
Automobilių su dyzeliniais varikliais 67,1 proc. , su benzino apie 22,7 proc., 9,7 proc. su dujomis ir tik 0,5 proc. su elektros (hibdridiniais) varikliais. Pastebima tendencija, kad per paskutinius keturis metus stipriai padidėjo dyzelinių variklių dalis. Lyginant su 2012 metais jų dalis išaugo nuo 53 proc. iki 67,1 proc.
Didžiausią dyzelinių automobilių dalį turi VW apie 76,8 proc. ir „Opel“ apie 75,8 proc.; BMW apie 74,7 proc.; „Mercedes Benz apie 74,4 proc.; „Peugeot“ apie 73,2 proc.. Su dujine įranga daugiausiai yra „Audi“ apie 17 proc. ir „Renault“ 13,4 proc.