Profilaktika arba tai, ko nepadarėte žiemą
„Atėjus šiltajam metų sezonui, pasibaigus kelių barstymui druskomis, pirmasis dalykas, ką turėtų atlikti kiekvienas vairuotojas, tai visus įmanomus išorės valymus darbus: kėbulo plovimą nuo druskų, dugno plovimą, variklio skyriaus plovimą. Atlikus šiuos visus valymus ir plovimus, pašalinsite 99% esančių druskų, ant kėbulo ir dugno ir taip apsaugosite savo automobilį nuo korozijos”, – sako automobilių serviso „AutoRokis“ vadovas Rokas Dargis.
Pasak įmonės vadovo, pavasarį darant važiuoklės techninę patikrą bei elektros diagnostiką dažniausiai randama problemų dėl šarnyrų ir įvorių būklės, nes tai jautriausios dalys ne tik apkrovoms, bet ir esamiems temperatūrų skirtumams.
„Šiltasis metų laikas parodo bėdas, kurios buvo padarytos šaltuoju metu, bet buvo nepastebėtos ar tiesiog jų sprendimas nukeltas pavasariui. Stovėjimo stabdžio remontas, žarnelių sutrūkinėjimai, kėbulo darbai, sugadinti ratlankiai“, – vardija ekspertas.
Automobilio valymo niuansai: ne viskas taip paprasta, kaip atrodo
Jeigu automobilio vidų ketinate valytis patys, automobilių švaros centro „Easyshine“ vadovas Ciprianas Iacobas pataria įsigyti vieną kokybišką, kad ir brangesnę priemonę, vietoj kelių pigių.
„Prekyboje šiuo metu yra labai daug pigių produktų, kurie nėra kokybiški ir kenkia audiniams bei paviršiams. Prasto valymo rezultatus galima pamatyti po mėnesio ar dviejų“, – perspėja specialistas.
Ekspertas ypač atsargiai pataria valyti naujus automobilius, kadangi medžiagos, iš kurių jie pagaminti, nėra tokios atsparios, kaip buvo prieš 10 ar 15 metų. Jis pastebi, kad netgi išorė greitai susibraižo tiesiog su šepečiu valant sniegą, ko anksčiau niekada nebūdavo. Tad jeigu biudžetas neleidžia kokybiško automobilio valymo, verta paieškoti patikimos vietos, kur daro kokybišką sausą valymą.
Šiais laikais, atsiradus tunelinėms plovykloms, žmonės automobilius plauna dažniau. Tačiau, anot C.Iacobo, automatiniai šepečiai nepasiekia visų vietų. Todėl pavasarį automobilį būtina bent kartą nuplauti rankinėse plovyklose, kur bus pasiekti tolimiausi kampeliai.
„Dabar plovyklose dažnai siūlo nano vaškavimą. Tačiau nėra tokio nano vaškavimo. Yra arba vaškavimas, arba padengimas nano danga. Išmesite daug pinigų, o naudos bus mažai, nors jums žadės, kad laikys pusę metų. Lietuviai nori sutaupyti, bet už mažai pinigų neįmanoma gauti geros kokybės. Geriausias įvertinimas, kai klientai sugrįžta jau su kitu automobiliu gauti tos pačios paslaugos“, – kritikos negaili švaros centro vadovas.
Tad renkantis plovyklą, specialistas rekomenduoja nebijoti užduoti daug klausimų: kaip valoma, su kokiomis priemonėmis. Jeigu medžiaginis automobilio salonas valomas šlapiai, paėmus automobilį po savaitės ar greičiau atsiranda pelėsio dėmelės. Taip atsitinka, nes automobilis nebuvo gerai išdžiovintas. Ilgainiui sėdynės gali pradėti keisti spalvą, luptis.
„Mes salono vidų valome su garais ir dešimtimis tūkstančių kainuojančia įranga, todėl niekada neiškyla tokių problemų. Kai į įrangą investuojama keli šimtai eurų, ir rezultatas būna atitinkamas“, – sakė specialistas, valant automobilį rekomenduodamas visuomet teirautis, kokiam laikui yra suteikiama garantija.
Geros padangos – svarbiausia saugaus važiavimo sąlyga
Vienas svarbiausių pavasario darbų turintiems automobilį – padangų pasikeitimas. Jeigu ketinate naudoti jau dėvėtas padangas iš praeito sezono, R.Dargis pataria atidžiai apžiūrėti, ar jose neatsirado sutrūkinėjimų, gumbų. Pasikeitus padangas specialistas rekomenduoja atlikti ratų geometriją, kuri pakinta keičiant padangas ar sumontavus senas.
„Prieš įsigyjant vasarines padangas, atsakykite sau į kelis klausimus. Pirmasis – koks turi būti padangos dydis, nuo jo taipogi priklauso padangos kaina. Pasitikrinkite savo automobilio svorį, pagal tai galite rinktis ir apkrovos indeksą. Nors tai nėra vienas iš lemiančių kainą faktorių, bet žinoti verta“, – sako R. Dargis.
Vienas iš svarbesnių parametrų, renkantis padangas, anot specialisto, tai greičio indeksas, nurodantis maksimalų greitį jūsų pasirinktoms padangoms. Kuo jis didesnis, tuo padanga bus brangesnė, galbūt nesate greičio mėgėjas tai yra galimybė sutaupyti. Ir paskutinis ne prasčiausias parametras tai maksimali leistina apkrova vienai padangai, lengviesiems automobiliams tai nėra vienas iš kainą lemiančių faktorių.
Renkantis gamintoją specialistas perspėja: ne visada brangiausias ar geriausiai žinomas gamintojas bus labiausiai tinkamas jums. Jūsų padangų pasirinkimas dar priklauso nuo to, kur ir kiek planuojate važinėti.
Kaip pasirinkti būtent jūsų automobiliui tinkamas padangas?
Vienas iš pigiausių pasirinkimų miesto kompaktiškiems automobiliams, kurie mažiau važinės didesniu greičiu, lietuje, ar nelygiu keliu, anot specialisto, yra simetriško rašto padangos.
Asimetriško rašto padangos skirtos vidutinės ir aukštesnės klasės automobiliams, kadangi šios padangos atlieka dvi funkcijas vienu metu: palaiko stabilumą kelyje ir, esant lietui, šalina akvaplaningo tikimybę, taip užtikrinanti stabilumą. Žinoma, šios padangos bus brangesnės nei simetriškos.
Kryptinio rašto padangas R.Dargis rekomenduoja rinktis esant šlapioms dangoms, kadangi akvaplaningo tikimybė sumažėja iki minimalios. Tai geriausias pasirinkimas sportiniams automobiliams.
Ekspertas pataria rinktis kuo naujesnės gamybos padangas, kadangi jos bus išlaikiusios visus puikius fizinius parametrus. Taip išvengsite senesnių padangų blogo laikymo sąlygų pasekmių.
Anot autoserviso vadovo, atšilus orui labai svarbu stebėti oro slėgį padangose, tai padės išlaikyti stabilumą kelyje ir sumažins tikimybę nevienodam padangų dilimui.
Pasikeitus padangas, senosioms saugoti reikia parinkti tinkamą vietą, kadangi padangos, kaip ir bet koks kitas daiktas, bijo temperatūrų skirtumo. Todėl patalpa turėtų būti sausa, kad neatsirastų pelėsis ir gerai ventiliuojama. Tinkamiausia temperatūra saugoti padangoms – +7 C. Patogiam sudėjimui ekspertai rekomenduoja naudoti specialius stovus, laikiklius, jeigu jų neturite – galite padangas krauti tarsi bokštą viena ant kitos. Jokiu būdu nepalikite jų pastatę ant protektoriaus, nes atėjus montavimo laikui jos gali būti įgavusios „kiaušinio“ formą.
Pavasarį – siurprizai gatvėse
Pavasarį, kai nebevargina slidi kelio danga, norėtųsi pasimėgauti saugesniu važiavimu. Tačiau, anot ekspertų, laikas po žiemos yra pavojingas kitais aspektais.
„Pavasarį vairuotojų kelyje tyko atsiveriančios duobės. Tai labai pavojinga, nes galima lengvai pramušti padangą, o esant didesniam greičiui – patekti į nevaldomą situaciją. Ne ką geriau ir važiuojant lėčiau – pramušus ratą laukia nepatogumai jį keičiant (jei turite atsarginį ir mokate patys pakeisti) ir finansiniai nuostoliai perkant naujas padangas“, – sako vairavimo mokyklos „Amplius LT“ vadovas Artūras Pakėnas.
Be to, pavasarį padaugėja ir kelio remonto darbų, todėl vairuotojams prireiks padidinto dėmesio laiku pastebėti remonto vietas ir tinkamai jas pravažiuoti.
Kita problema, anot specialisto, tai padidėjęs greitis. Ne tik KET leidžia greičiau važiuoti magistralėmis, bet ir patys vairuotojai, pajutę pavasario šilumą, prabunda nuo žiemos miego ir stipriau paspaudžia akseleratorių. Nepamirškime – KET galioja visiems, o greičio viršijimas – viena dažniausių avarijų priežasčių.
A.Pakėnas ragina nepamiršti, kad pavasarį gatvėse padaugėja dviratininkų ir elektrinių paspirtukų vairuotojų. Ne visi jie gerai žino KET ir tuo labiau jų tinkamai laikosi. „Didžiausias krūvis ir atsakomybė čia tenka būtent automobilių vairuotojams. Tenka pastebėti populiariausią ir labai pavojingą vairuotojų daromą klaidą, susijusią su dviračiais ir paspirtukais – nepakankamas žiūrėjimas į dešinį veidrodėlį prieš manevrą į dešinę, ypač važiuojant pirma eismo juosta“, – perspėja vairavimo mokyklos vadovas.
Eksperto teigimu, ne mažiau pavojų pavasarį kelia ir žvėrys užmiesčio keliuose. Kelio ženklais, įspėjančiais apie galimus žvėris keliuose, pažymėtose zonose, derėtų važiuoti net ne maksimaliai KET leidžiamu greičiu, o kiek lėčiau. Tik taip važiuojant realiai įmanoma išvengti susidūrimo su į kelią išbėgusiais laukiniais gyvūnais.
Tiems, kurie mėgsta keliauti į miškus ir sodybas, A.Pakėnas primena, kad važiavimas žvyrkeliais primena važiavimą suplūkto sniego danga ir automobilis tampa labai nestabilus. Nepamirškime – Lietuvoje KET numato, kad greitis žvyrkeliuose yra ne didesnis nei 70 km/val
Pagrindinė A.Pakėno rekomendacija vairuotojams atėjus pavasariui – keičiant žiemines padangas į vasarines, atlikti ir bendrą pakabos bei stabdžių sistemos diagnostiką. „Manau, kiekvienas autoservisas sutiks atlikti diagnostiką ir pakeisti susidėvėjusias detales. Su techniškai tvarkingu automobiliu nebaisios jokios vasaros kelionės!