Kalbant apie elektromobilius, yra dvi nuomonių stovyklos: vieni įsitikinę, kad toks transportas tausoja aplinką, nes neišmeta jai kenksmingų medžiagų, kiti tikina, kad tai – fikcija, mat ne vienoje pasaulio vietoje elektra, reikalinga automobiliams, gaminama šiluminėse elektrinėse, deginančiose anglis, dujas ar kitą iškastinį kurą.
Būtent ši grupė mano, kad masinis perėjimas prie elektrinio transporto gali padaryti didesnę ekologinę žalą nei vidaus degimo varikliais varomi automobiliai. Anot jų, padaugėjus elektromobilių, padidės apkrova elektrinėms, dėl to atitinkamai padidės suodžių, anglies dvideginio, sieros junginių ir kitų kenksmingų medžiagų emisijos. Be to, elektrinio transporto priešininkai mano, kad elektromobiliuose naudojamų ličio jonų akumuliatorių gamyba visai neekologiška, o panaudoti jie gali teršti dirvą.
Nugalėjo sunkesnis
Atlikdami eksperimentą, australai pripylė pilną dyzelinio 30 kVA generatoriaus baką ir įkrovė „Tesla Model S P85D“ 18 kWh akumuliatorių, išmatavo generatoriaus sunaudotų degalų kiekį.
Paskui eksperimento autoriai užpildė 2 litrų darbinio tūrio D4 dyzelinį variklį turinčio „Volvo V40“ baką.
Atliekant bandymą, automobiliai važiavo tuo pačiu maršrutu, laikydamiesi vienodo greičio. Iš viso jie vienodu greičiu įveikė 104,6 kilometrus.
Pabaigę važiavimą, tyrėjai išmatavo, kiek degalų sunaudojo dyzelinis automobilis. Gautas skaičius – 4,8 litrai. Perskaičiavę degalų kiekį, panaudotą „Tesla“ įkrovimui, tyrėjai gavo 4,46 litro.
Automobilio „Volvo V40“ masė buvo 1,5 tonos, o „Tesla Model S P85D“ — 2,2 tonos.
Pamatavo emisijas
Pernai lapkritį Belgijos tyrimų organizacija „Transport & Environment“ elektromobilių ekologiškumo ataskaitą. Tyrėjai nustatė, kad elektromobiliai, net jeigu jų akumuliatoriai įkraunami, naudojant labiausiai aplinką teršiančiose, anglimi kūrenamose elektrinėse gaunamą elektrą, aplinkai padaro mažesnę žalą nei įprasti automobiliai, varomi dyzeliniais varikliais.
Tyrėjai ištyrė kelių šalių elektros jėgainių emisijų, elektromobilių gamybos ir jų elementų gamybos, o taip pat dyzelinių automobilių emisijų duomenis. Dėl suodžių ir sieros bei švino junginių emisijų būtent dyzeliniai varikliai laikomi mažiausiai ekologiškais vidaus degimo varikliais.
Atlikę analizę tyrėjai teigė, kad per visą savo gyvenimo ciklą, pradedant gamyba ir baigiant utilizacija, elektromobiliai Lenkijoje – Europos Sąjungos šalyje, kur didžiausia dalis energijos pagaminama šiluminėse elektrinėse, – sudarys beveik 25 proc. mažiau kenksmingų atliekų nei automobiliai, varomi dyzelinu.
Remiantis tyrėjų skaičiavimais, dyzelinis automobilis kilometrui kelio išskiria vidutiniškai 206,1 g anglies dioksido. Palyginimui, elektromobilio emisijos Lenkijoje per tą patį laiką būtų 159,1 g anglies dioksido kilometrui kelio.