Pats keisčiausias vilkikas apvaliu stiklu, turintis „Mercedes-Benz“ DNR

Luigi Colani – garsus Vokietijos pramoninio dizaino kūrėjas, turintis kurdų ir lenkų kraujo. Karjerą pradėjo dar šeštajame dešimtmetyje ir išgarsėjo savitu grožio supratimu. Iš pradžių kūrė automobilių dizainą tokiems garsiems vardams kaip „Fiat“, „Alfa Romeo“, „Lancia“, „Volkswagen“ ir BMW, vėliau kūrė baldus, namų apyvokos daiktus, elektronikos prietaisus. Nors Colani biografijoje daug įspūdingų ir apdovanojimus pelniusių kūrinių („Schimmel“ gaminamas „Pegasus“ fortepijonas yra išties stulbinantis), jūs tikriausiai Colani dizainą atpažįstate ir ne visiems gražių sunkvežimių.
Galiniai ratai buvo uždengti, siekiant geresnio aerodinaminio efektyvumo. (Thomas Vogt, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)
Galiniai ratai buvo uždengti, siekiant geresnio aerodinaminio efektyvumo. (Thomas Vogt, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Colani jaunystėje studijavo Berlyne ir Paryžiuje. Būtent Prancūzijoje jis mokėsi aerodinamikos, kuri jį išties sužavėjo. Nuo tada jis aptakias formas stengėsi įterpti į visus savo kūrinius, ypač automobilius. Colani su automobilių pramone daug dirbo 6-7 dešimtmetyje ir jautė, kad tuomet automobiliai buvo tiesiog per daug kampuoti ir negražūs. Colani siekė suderinti aptakias formas su estetiniu išskirtiniu dizainu – tai svarbu pasakyti dėl to, ką tuoj pamatysite.

Į Colani dizaino evoliuciją, pianinus, rašiklius ir elektronikos prietaisus šįkart nesileisime. Šiame straipsnyje pakalbėsime apie šį tą, kas ir šiandien sukelia tai teigiamas, tai neigiamas reakcijas – Colani sunkvežimius.

Aptakūs Colani sunkvežimiai

Būdamas aistringas aerodinamikos mokslo gerbėjas, jis visada pastebėdavo formas, kurioms trūksta aptakumo. Žinia, jo tikrai trūksta europietiškiems sunkvežimiams. Su dabartinėmis taisyklėmis sunku kurti itin aptakias formas, kurios nekenktų vilkiko funkcionalumui – ilgos, aptakios nosys automatiškai trumpintų krovinių skyrių. Tačiau Colani visada manė, kad sunkvežimių gamintojai tiesiog neišnaudoja turimų galimybių.

Perdarytas „Mercedes Benz“

Aštuntojo dešimtmečio pradžioje pasaulį ištiko naftos krizė – degalų kainos tiesiog šovė į viršų. Tai neišvengiamai paveikė automobilių pramonę, vis daugiau žmonių pirko pigius, taupius automobilius, sportinių automobilių gamintojai buvo priversti mažinti savo mašinų galią. Colani tai pamatė kaip galimybę prasimušti su savo idėjomis ir „Mercedes-Benz“ vilkiko pagrindu sukūrė pirmąjį savo aptakų sunkvežimį. Tik jis taip ir liko nepastebėtas, nors teoriškai turėjo sumažinti degalų sąnaudas.

Colani jautėsi neišgirstas ir kartojo, kad niekas negavo žinutės. Nors pats to atvirai nesakė, jis svajojo, kad koks nors sunkvežimių gamintojas susidomės revoliuciniu dizainu ir jį pavers masinės gamybos realybe. Tačiau taip nenutiko. Nieko panašaus – Colani vilkikas buvo atmestas, o ir visuomenės sutiktas kaip akį rėžiantis dizainas. Colani jo paties darbas patiko ir jis jį tęsė – per kelerius ateinančius metus jis parodė dar kelias koncepcijas. Galiausiai neįprastas dizainas buvo pastebėtas ir Colani sunkvežimiai vis dažniau buvo kviečiami į įvairias parodas.

Sunku surasti informacijos, kiek iš viso Colani sunkvežimių buvo pagaminta, tačiau tikrai nemažai. Daug jų buvo vilkikai, kai kurie – mažesni sunkvežimiai. Nemažai jų yra palyginti nauji, sukurti po 2010 metų. Tiesa, panašu, kad nei vienas iš jų pagal paskirtį taip ir nedirbo. Įprastai jie tik lanko parodas, reklamuoja įvairias technologijas ir tiesiog akį rėžia futuristine išvaizda. Jei manote, kad Colani sunkvežimiai yra negražūs, tokie nesate vieni – taip mano daugelis.

Neįprasta Colani sunkvežimių stiklų konfigūracija

Colani sunkvežimiai išsiskyrė futuristiniu, aptakiu dizainu, kuriame dominavo stiklų konfigūracija. Priekinis ir šoniniai langai tarsi susiliejo į bendrą visumą. Priekinis Colani sunkvežimių stiklas visada yra visiškai apvalus, sumontuotas kampu. Pačiame jo centre yra trys valytuvai, kurie efektyviai nuvalo visą stiklo paviršių. Po šiuo langu yra dar vienas, leidžiantis pažvelgti į sunkvežimio nosį, kuri dėl aerodinaminių priežasčių visada yra šiek tiek atsikišusi. Ir iš tiesų, Colani sunkvežimiai buvo labai aptakūs, tačiau šansų prigyti neturėjo. Kodėl?

Na, tikrai ne dėl to, kad jie neatrodo labai gražiai – sunkvežimiai ir neturi taip atrodyti. Nors Colani yra tikras aerodinamikos ekspertas, nemaža jo sunkvežimių dizaino dalis yra šokiruojantys bruožai, kurie nebūtinai yra funkcionalūs. Jis nori jus šokiruoti, o tai sunkvežimių gamintojams nerūpi. Kartu toks dizainas stipriai sumažina vietą kabinoje, apsunkina įlipimą, priėjimą prie mechaninių sunkvežimio mazgų. Gaunami privalumai aerodinamine prasme tiesiog neatperka patiriamų trūkumų, kurių iš tiesų yra daug. Tarp jų – ir išaugusi kaina, suprastėjęs saugumas autoįvykių metu.

Taigi, jei kada pamatysite tokį sunkvežimį, būtinai jį apžiūrėkite. Taip sunkvežimiai ateityje tikrai neatrodys, tačiau šį dizainą sukūrė neeilinė asmenybė, sugebėjusi savaip pritraukti į save dėmesį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų