Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas paaiškino – pasiruošimas neužtruks, jeigu transporto priemonę prižiūrite nuolatos, o ne tik tada, kai kitos išeities nebelieka.
Jis atkreipė dėmesį, kad žiemiški orai atskleidžia silpnąsias automobilio vietas bei parodo atskirų agregatų-sistemų nuovargį. Anot R.Gabarto, pasenęs, sumažėjusios talpos akumuliatorius ar nepakankamai efektyviai veikiantis generatorius greičiausiai primins apie save oro temperatūrai kritus žemiau nulio, kai išjudinti judančias variklio detales reikia daugiau energijos.
Jei automobilį prižiūrite sistemingai, pavasarį pakanka langų apiplovimo bakelį užpildyti vasariniu skysčiu, pritaikytu kiek kitokio pobūdžio nešvarumams nuo stiklo šalinti (didžiausias iššūkis – vabzdžiai).
„Dar patartina kruopščiai nuplauti automobilio dugną, ratų arkas ir panašias vietas, kuriose gali kauptis žiemą ant kelių barstomos druskos likučiai. Pastarasis dalykas ir drėgmė (ypač kai automobilis laikomas šildomame garaže) yra pagrindiniai kėbulo koroziją lemiantys veiksniai“, – patarė R.Gabartas.
Automobilius prižiūri minimaliai
15min paklausus, ar lietuviai automobilius prižiūri užtektinai, o gal remontuoti imasi tik tada, kai nelieka kitos išeities, pašnekovas svarstė, kad vien pagal techninės apžiūros įmonėse fiksuojamų trūkumų „topus“ galima spręsti tik su tam tikromis išlygomis ir atskleidė, kad iš pirmo karto teigiamą techninės apžiūros (TA) kontrolierių išvadą paprastai gauna 50–54 proc.
Nors vairuotojai jau yra įpratę pasirūpinti automobiliu artėjant žiemai, tačiau pavasarį daugelis apsiriboja tik padangų pakeitimu. Toks požiūris ateityje gali lemti rimtus gedimus.
Todėl, specialistų teigimu, pavasaris – tinkamiausias metas atlikti kasmetinį automobilio techninį patikrinimą. Tai yra, pakeisti tepalus, filtrus, langų plovimo skystį, patikrinti aušinimo, stabdžių skysčių lygį bei taip pat įvertinti automobilio važiuoklės, stabdžių ir kitų dalių techninę būklę.
„Naujų automobilių techninio aptarnavimo intervalai yra retesni, tačiau gamintojai vis tiek rekomenduoja planinį automobilio patikrinimą autoservise atlikti bent kartą per metus. Ir tai padaryti geriausia yra pavasarį, kadangi žiemą išorės veiksnių automobilis yra veikiamas intensyviausiai. Atlikę patikrinimą pavasarį, būsite tikri, kad ateinančius devynis mėnesius važiuosite techniškai tvarkingu automobiliu – to negalėčiau pasakyti po rudenį atliktos metinės patikros“, – sako Jonas Račkauskas, „Autobrava Motors“ popardaviminio aptarnavimo skyriaus vadovas.
Galimi ratlankių ir stabdžių pakitimai
Automobilių dalijimosi platformos „CityBee“ operacijų vadovas Marius Hoppenas taip pat pritaria, kad pavasaris yra geriausias metas atlikti metinę patikrą, nes atšilus orams išryškėja defektai, kuriems įtakos turėjo žiema.
„Nuolat tikrindami savo parko automobilius pastebime, kad, pavyzdžiui, būtent pavasarį dažniausiai yra randami ratlankių pažeidimai. Šiuos lemia žiemą atsiradusios kelio duobės. Prieš keičiant padangas būtina trūkumus ištaisyti“, – sako M. Hoppenas.
Eksprtai taip pat pataria – jei automobilis žiemą ilgesnį laiką nebuvo naudojamas ir atšilus orams vairuojant jaučiama vairo ar stabdžių pedalo vibracija, vertėtų kreiptis dėl stabdžių sistemos patikros, nepamirštant pasirūpinti ne tik stabdžių kaladėlėmis ar diskais, bet ir rankinio stabdžio veikla.
„Dažnai vairuotojai pamiršta apie stabdžių diskus – jų metalas nėra apsaugotas antikorozinėmis medžiagomis, todėl metalas linkęs rūdyti, ypač žiemą, esant didesnei drėgmei ir druskoms. Nuo to keičiasi diskų savybės, stabdymo kokybė. Laiku nepastebėjus bręstančios problemos, pasekmės gali būti skaudžios“, – sako J. Račkauskas.
Ragina atsakingai žiūrėti į padangų keitimą
Kalbėdami apie pavasarinį padangų keitimą, ekspertai taip pat atkreipia dėmesį į porą svarbių aspektų, kurie gali turėti įtakos vairavimo saugumui.
„Senesnės nei 3 metų padangos, nepriklausomai nuo protektoriaus susidėvėjimo, turi prastesnes stabdymo, valdymo savybes. Jeigu padangos „jaunesnės“, vis tiek verta atkreipti dėmesį į jų būklę. Tai yra, ar padangos neturi gumbų, kitų pažeidimų. Pastebėjus, kad protektorius yra netolygiai išdilęs, rekomenduojama atlikti pakabos geometrijos patikrą“, – sako M. Hoppenas.
Jis pabrėžia, kad padangų defektus patyrę meistrai greitai pamato, tačiau Lietuvoje vis dar įprasta keisti padangas ne autoservisuose, bet pas draugus arba patiems.
„Tokiu būdu yra didelė rizika, kad didesnių padangų trūkumų nepastebėsite. Tad norint, kad pasiruošimas pavasariui būtų profesionalus ir nepareikalautų didesnių išlaidų ateityje, rekomenduojama kreiptis į specializuotą automobilių servisą“, – pataria M. Hoppenas.
Gero matomumo užtikrinimas
Oro temperatūrai pasiekus teigiamą, pravartu pasitikrinti ir langų valytuvų šluoteles, jeigu reikia – jas pakeisti. Pasak eksperto, žiemą valytuvų šluotelės yra veikiamos minusinės temperatūros, stiklas būna apledijęs, todėl šluotelės pažeidžiamos mechaniškai, suprastėja jų valymo kokybė, o su ja ir kelio matomumas.
„Aišku, jeigu per metus nuvažiuojama daugiau nei 20 tūkst. kilometrų, tikėtina, kad automobilio patikrą atlikti ir kai kurias dalis, tarp jų ir valytuvų šluoteles, reikėtų pakeisti du kartus per metus – pavasarį ir artėjant žiemai“, – sako J. Račkauskas.
Tuo metu M. Hoppenas ragina nepamiršti pavasarį kruopščiai nuvalyti ir patikrinti automobilio langų.
„Prasidedant saulėtoms dienoms, būtina nusivalyti langus ir iš vidaus – tai užtikrina geresnį matomumą. Taip pat pavasaris – metas, kai būtina tvarkyti priekinį stiklą, jei šis yra pažeistas ar turi įdaužų, nes įšilus orams stiklas gali skilti ir pareikalauti didesnių išlaidų prireikus keisti visą stiklą“, – sako ekspertas.
Automobilio valymas ir vėdinimo sistema
Ant automobilio paviršių po žiemos gali būti susikaupę agresyvių druskų, kitų medžiagų, kurios sukelia kėbulo koroziją tiek iš išorės, tiek iš vidaus. Tad pavasarį būtina juos kruopščiai nuplauti ir išsausinti.
„Automobilį plauti vertėtų visais metų laikais. Bet po žiemos būtina nuodugniai nuplauti ne tik kėbulą, bet ir dugną, išvalyti slenksčius, durelių ertmes, arkas, viską kruopščiai išsausinti. Taip užtikrinsite, kad per žiemą susikaupusios druskos nepadarys didesnės žalos“, – pataria specialistas.
Taip pat atšilus orams reikėtų pašalinti iš automobilio salono drėgmę. Tai galima padaryti palikus automobilį bent dviem paroms praviromis durelėmis garaže arba apsilankius specializuotuose švaros centruose. Be to, kol oras lauke stipriai nesušilo, svarbu patikrinti kondicionavimo sistemą.
„Freonas, naudojamas kondicionavimo sistemose, intensyviai garuoja ir netgi labai sandari sistema neužtikrina šimtaprocentinio sandarumo, tad kondicionavimo sistemoje freono po žiemos gali trūkti. Dėl to rekomenduojama dar pavasarį patikrinti, ar jo yra pakankamai ir, prireikus, papildyti sistemą“, – teigia J. Račkauskas.
Paruošimo pavasariui kaina – nuo poros šimtų iki daugiau nei tūkstančio eurų
Paruošti automobilį po žiemos sezono gali kainuoti įvairiai – kaina priklauso nuo automobilio modelio, pagaminimo metų, komplektacijos, kuro rūšies, nustatytų defektų, darbų sudėtingumo ir kitų aspektų.
„Automobilio paruošimo pavasariui darbai – kaip ir kiti su automobilio išlaikymu susiję aspektai –reikalauja tikrai nemažai lėšų ir laiko. Jeigu automobilis yra naujas ir jam dar galioja garantija, darbai kainuos mažiau. Kitais atvejais gali susidaryti tikrai reikšminga suma. Tad svarbu įsivertinti, ar tikrai turėti vieną ar net kelis automobilius verta, atsižvelgiant į išlaidas ir laukiančius rūpesčius. Jeigu automobilį naudojate retai ir nedideliems atstumams, gal tuomet verta rinktis kitas transporto priemones – viešąjį transportą, automobilių dalijimosi paslaugas, bemotorį transportą, pavyzdžiui, dviratį, ar net derinti kelis judėjimo būdus tarpusavyje“, – pataria M. Hoppenas.
J. Račkauskas teigia, kad galutinė automobilio paruošimo pavasariui kaina paaiškėja konsultacijos autoservise metu. Įprastai, paruošimas gali kainuoti nuo daugmaž poros šimtų iki tūkstančio ar daugiau eurų.
„Noriu pabrėžti, kad šie rėžiai nėra iki galo tikslūs, nes net tos pačios operacijos kaina gali svyruoti priklausomai nuo automobilių modelių, jų amžiaus ar komplektacijos. Natūralu, kad paruošti paprastą ekonominės klasės automobilį nekainuos tiek daug, kiek kainuotų paruošti prabangų ir galingą visureigį. Todėl galutinė kaina paaiškėja po apžiūros autoservise, įvertinus visų darbų apimtis ir reikiamas dalis“, – sako J. Račkauskas.
Pagrindinių darbų orientaciniai kainų rėžiai
Automobilio patikrinimas po žiemos sezono: 0–50 Eur.
Automobilio valytuvų šluotelių pakeitimas: 20–80 Eur.
Automobilio kruopštus kėbulo plovimas: 20–60 Eur.
Automobilio kondicionieriaus sistemos patikra / pildymas: 10–80 Eur.
Automobilio padangų pakeitimas: 40–90 Eur.
Automobilio nauja vasarinė padanga (1 vnt.): 40–120 Eur.
Automobilio techninis aptarnavimas alyvos ir filtrų keitimas: 80–300 Eur.
Automobilio vienos ašies stabdžių trinkelių keitimas: 80–180 Eur.