Jei automobilį rūdys pažeidžia labai smarkiai, tokia transporto priemonė gali nepraeiti techninės apžiūros. „Circle K“ degalinių tinklo kategorijų vadovas Jaroslavas Snarskis atkreipė dėmesį, kad oro sąlygos dabar kaip niekad palankios druskingai košei laikytis ant automobilio konstrukcijų.
„Pastaruoju metu eisme dalyvauja nemažai automobilių, kurių stogas, langai ir variklio gaubtas yra nuvalyti nuo sniego, tačiau būtent prie dugno laikosi prikibę druskingo sniego gabalai. JAV Nacionalinės greitkelių eismo saugos administracijos vertinimu, automobiliai tampa ypač jautrūs korozijai, jei 8 metus ar ilgiau susiduria su kelių druska. Įvertinant, kad vidutinis mūsų šalies automobilių parko amžius svyruoja apie 14–15 metų, tik laiko klausimas, kada neprižiūrimi automobiliai ims trupėti iš apačios ir vidaus“, – sakė „Circle K“ vadovas J.Snarskis.
Išeitis – reguliarus „dušas“ automobiliui
Sunkiausiai pasiekiama automobilio dalis, kurią labiausiai ir dažniausiai pažeidžia ant kelių beriama druska – automobilio dugnas. Pastuksenimai ar bandymas rankiniu būdu plauti iš šonų transporto priemonei, deja, nepadės, o vienintelis būdas iš automobilio apačios pašalinti druskos mišinį – plovimas iš apačios.
„Žiemą automobilį ir, svarbiausia, jo dugną, rekomenduojama plauti bent kartą per savaitę. Jeigu dažnai važiuojama sniego ir druskos koše padengtais keliais – net ir dažniau. Svarbiausia nepalikti automobilio aplipusio šiuo pavojingu metalams mišiniu, nes korozija jo tikrai nepagailės“, – teigė J.Snarskis.
Jei specialistai rudenį rekomenduoja pagalvoti apie automobilio dugno padengimą antikorozine danga, šiuo metu veiksmingiausias ginklas yra reguliarus automobilio dugno plovimas, taip pašalinant druskas.
Sudėtis | Efektyvumas | Kaina, EUR/t | |
---|---|---|---|
Techninė druska keliams | NaCl (natrio chloridas = valgomoji druska) ~ 98 proc. | Iki –12°C | 52,81 |
CaSO4 (kalcio sulfatas = gipsas) ~0.5 proc. | |||
MgCl2 (magnio chloridas) ~0.2 proc. | |||
Netirpus vandenyje likutis ~ 1 proc. | |||
Techninis kalcio chloridas | CaCl2 – nuo 74 iki 98 proc. | Iki -17°C | 277,98 |
NaCl – likusioji dalis | |||
Techninis magnio chloridas | MgCl2 | Iki -33°C |
|
„Ledo siaubas“ | NaCl – iki 96 proc. | Iki -25°C | 79–85 |
Melasa – iki 1,6 proc. | |||
Kiti korozijos inhibitoriai – iki 1,2 proc. | |||
Netirpus vandenyje likutis – ne daugiau 1 proc. | |||
Drėgmė – ne daugiau 1 proc. |
Vandens užšalimo taškas
Keliuose barstoma druska neleidžia susidaryti ledui ir taip padidina eismo saugumą, todėl žiemą yra naudojama daugelyje Šiaurės pusrutulio šalių. Druskos efektyvumą lemia paprasta chemija – susimaišiusi su sniegu ji pažemina vandens užšalimo temperatūrą.
Vanduo šalti ir virsti ledu pradeda esant 0 °C, o 10 proc. druskos mišinys leidžia vandeniui užšalti tik pasiekus -6 laipsnių temperatūrą. Manoma, kad druska barstyti kelius nebereikia oro temperatūrai nukritus iki -9 laipsnių ar dar žemiau.
„Akivaizdu, kad, laikantis permainingiems, ne per šaltiems orams, druska yra veiksminga prevencijos priemonė nuo ledo susidarymo. Pernai jau spalio pabaigoje taip pašalo, kad teko barstyti slidžius kelių ruožus, tiltus, viadukus, o nesuvaldžius automobilių pasipylė avarijos, formavosi spūstys.
Saugumas keliuose, žmonių sveikata ir gyvybė yra svarbiausia, tačiau ir automobilio būklės nereikia užmiršti, nes korozija jį naikina negailestingai. Nukenčia ne tik išorė, bet ir pakaba, išmetimo sistemos, net stabdžiai“, – sakė J.Snarskis.
Dėl permainingų orų nulemto milžiniško kelių druskos poreikio, antroje sausio pusėje ekstremalią situaciją bendrovėje paskelbė valstybinės reikšmės kelius prižiūrinti įmonė „Kelių priežiūra“. Ji per mėnesį nuo gruodžio vidurio teigia keliuose išbarsčiusi 53 tūkst. tonų druskos, arba pusę viso praeito sezono druskos kiekio.