Su kokiais finansiniais iššūkiais teks susidurti įsigijus naudotą transporto priemonę ir kiek tai galėtų kainuoti?
Registracijos mokesčiai
Automobilio registracijos ir taršos mokestis mūsų šalyje yra privalomas, todėl tai būtina skaičiuoti prie eksploatacijos išlaidų. Jei automobilis jau buvo registruotas mūsų šalyje – registracijos kaina siekia maždaug 10 eurų. Jei reikalingas naujas valstybinis numeris, tai papildomai kainuos dar 7 eurus. Tačiau tokiu atveju gausite numerius iš bendro sąrašo. Jei norite pasirinkti iš sąraše esančių – kaina kyla iki 35 eurų. Jei norite ypatingo numerio su vienodais skaičiais ar raidėmis, kaina svyruoja nuo 50 iki 700 eurų. Vardinių numerių kaina – 2500 eurų.
Svarbu nepamiršti ir taršos mokesčio. Jei jūsų įsigyto automobilio išmetamas CO2 kiekis neviršija 130 g/km – šio mokesčio išvengsite. Tačiau jei viršija – teks susimokėti. Kuo didesnis CO2 – tuo didesnę sumą mokėsite. Mokestis prasideda nuo 18,5 eurų už dujomis varomą automobilį, kurio CO2 siekia vos 131 g/km ir kyla net iki 737 eurų, jei įsigijote itin galingą dyzelį, kurio išmetamas CO2 didesnis nei 300 g/km.
Draudimas
Automobilio draudimas gali itin smarkiai paveikti bendrąsias išlaidas. Draudimo įmokos priklauso nuo tokių sudedamųjų dalių, kaip vairuotojo amžiaus, vairavimo istorija, gyvenamoji vieta, automobilio vertė, markė ir t.t. Kuo jaunesnis vairuotojas, kuo galingesnis automobilis ir kuo didesniame mieste gyvenate – tuo ir draudimo įmoka bus didesnė. Ji gali siekti nuo 10 – 15 eur/mėn iki 70 – 80 eur/mėn. Išskirtiniais atvejais – ir dar daugiau.
Papildomai rekomenduojama apsvarstyti ir KASKO draudimo galimybę. Jei automobilis perkamas lizingu – KASKO bus privalomas. Tačiau net jei jį įsigijote ir asmeninėmis lėšomis – KASKO gali padėti jas išsaugoti. Tiesa, šio draudimo kaina gerokai didesnė už civilinio. Atsižvelgiant į aukščiau minėtus kriterijus, ji gali svyruoti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių už vienerius draudimo metus.
Techninė apžiūra
Įsigijus naudotą automobilį būsite priversti periodiškai apsilankyti techninės apžiūros centre. Čia kas dvejus metus ekspertai tikrins jūsų transporto priemonę ir nuspręs ar jai galima toliau dalyvauti eisme, ar yra kritinių pažeidimų, kuriuos būtina tvarkyti. Šis malonumas jums kainuos nuo 23 iki 29 eurų. Kaina priklauso nuo automobilio degalų rūšies. Jei teks atvykti į pakartotinę apžiūrą, ji kainuos mažiau. Tačiau patikros kaina bus nustatoma atsižvelgiant į tai, kokias vietas teks tikrinti antrą kartą.
Padangų keitimas
Padangų keitimas – 2 kartus per metus finansų iš jūsų pareikalausiantis procesas. 4 padangų keitimo kaina prasideda nuo 40 eurų už komplektą. Ir tai – jei jūsų ratai 16 colių dydžio. Kuo didesni ratai – tuo didesnė ir kaina.
O bent jau kas trejus metus tas padangas teks ne tik permontuoti, bet ir pakeisti naujomis. Jei ant automobilio uždėti aukščiau minėti, nedideli 16 colių ratlankiai, tai kaina už naują žieminių padangų komplektą (4 padangas) siekia maždaug 180 eurų. Vasarinį komplektą pavyks įsigyti šiek tiek pigiau. Kainos prasideda nuo maždaug 150 eurų. Tačiau kuo didesni ratlankiai, tuo didesnė ir padangos kaina. Jei nusipirkote apynaujį „BMW X5“ su 21 colio ratlankiais, visai gali būti, kad vien už žiemines padangas paklosite virš 1500 eurų.
Alyvos (tepalai)
Svarbu nepamiršti, kad kartą per metus, arba pravažiavus atitinkamą, gamintojo nustatytą kilometrų skaičių, teks keisti variklio tepalus ir filtrus. Idealiu atveju: salono, oro, degalų bei tepalo.
Norint išlaikyti variklio darbą sklandų ir išvengti gedimų, šiuos darbus geriau daryti nevėluojant. Čia taip pat kaina gali svyruoti. „Šio aptarnavimo kaina priklauso labiausiai nuo pačio automobilio. Jei, sakykime, pilnam tepalų ir filtrų keitimui į servisą atvešite 2008 metų „Volkswagen Golf“ ar „Toyota Auris“, minėtas aptarnavimas kainuos maždaug 160 eurų. Jei tai bus 2020 metų „BMW X5“ – kaina tik prasidės nuo 250 eurų“, – teigia „Sostinės Autoserviso“ vadovas Matas Kavoliūnas. Pašnekovas taip pat paminėjo, kad naujesnių automobilių tepalas gerokai brangesnis ir būtent tai išaugina bendrą sumą.
Remontas
Transporto priemonės remontas, tai sudedamoji kiekvieno automobilio eksploatacijos dalis, kurios vairuotojai dažnai tikisi išvengti. Tiems, kurie nusiperka saugotus ir prižiūrėtus automobilius, gal ir pasiseka, tačiau daugumai – tikrai ne. Naudotas daiktas reikalauja priežiūros. Tai – natūralu. O kiek kainuos remontas iš anksto pasakyti neįmanoma. Tačiau be abejonės – kuo automobilis naujesnis ir kuo prabangesnis, tuo remonto kaštai bus didesni.
Kaip įsigyti automobilį, kurį remontuoti tektų kuo mažiau? Visų pirma – prieš pradėdami konkretaus modelio paieškas jais būtina pasidomėti: kurie modeliai turi daugiau probleminių vietų, kurie konkretaus modelio varikliai tarnauja ilgiau, ką ir kodėl rinktis rekomenduoja mechanikai? Antra – patinkančio modelio istoriją pasitikrinkite tinklapyje www.autoistorija.lt. Jei modelio praeitis nieko blogo nerodys – pereikite prie trečiojo žingsnio. Susitarkite, kad pardavėjas atvežtų modelį patikrai į jūsų norimą servisą. Jei meistras nerado didelių problemų – tik tada pereikite prie pirkimo.
Dalių prieinamumas
Tvarkant naudotą automobilį galima rasti ir naudotų dalių. Dažniausiai tai vairuotojui sutaupo bent šiek tiek kaštų. Tiesa, svarbu suvokti tai, kad ne visiems gatvėse matomiems automobiliams dalių pavyks rasti greitai. Kai kurių, retesnių modelių detalių teks ieškoti net už Atlanto.
Norint išvengti šios problemos, paprasčiausias būdas prieš įsigyjant automobilį pasidairyti gatvėse. Atkreipkite dėmesį, kokių automobilių šalies keliuose važinėja daugiausiai. Jei jau išsirinkote konkretų modelį – pasižvalgykite ar gavėse jų daug. Jei ne – tam visuomet yra priežastis. Gal jie dažnai genda, gal nepopuliarūs antrinei rinkai, o gal tiesiog trūksta modelio detalių.
Sąnaudos
Kai kuriems iš jūsų tai gal ir neaktualu. Tačiau tiems, kurie savo pinigus mėgsta leisti ne degalinėje ir ypač tiems, kurie važiuoja labai daug kilometrų, sąnaudos – vieta, kurią išanalizuoti tiesiog būtina. Jei daug važiuojate mieste – tikėtina, kad geriausias pasirinkimas jums yra elektromobilis, arba hibridas. Tai modeliai, kurie mieste jaučiasi, kaip žuvys vandeny, o pastoviai akseleruojant ir stabdant regeneruoja energiją atgal į bateriją. Tai padeda sumažinti sąnaudas ir tuo pačiu – sutaupyti.
Jei didžiąją dalį kilometrų važiuojate užmiestyje – galbūt verta apsvarstyti seną, gerą dyzelį, siūlantį 5l/100km sąnaudas.
Itin svarbu apgalvoti būsimas keliones. Kitu atveju galite be reikalo prarasti pinigų. Pavyzdžiui – jei daug važiuojate užmiestyje ir nuspręsite įsigyti paprastąjį, savaime įsikraunantį hibridą, būsite tiesiog permokėję už automobilį, o sąnaudos bus tokios pat kaip ir su benzininiu modeliu, kainuojančiu keliais tūkstančiais eurų mažiau.
Likutinė vertė
Paskutinis, tačiau tikrai ne mažiausiai svarbus momentas, kurį tiesiog būtina apsvarstyti prieš perkant automobilį – jo likvidumas. Juk šiandien nupirkus, kažkada ateis laikas tą transporto priemonę parduoti. Paprastuoju būdu į šį klausimą gali atsakyti pardavėjas. Jei perkate iš juridinio pardavėjo, tiesiog paklauskite už kiek procentų dabartinės modelio vertės pastarasis galėtų įsipareigoti nupirkti iš jūsų automobilį po 5 metų. Pasidomėjus keletu skirtingų variantų – turėsite aiškų atsakymą.
Antras būdas – domėtis rinka. Visų pirma – stebėkite kas vyksta gatvėse. Išanalizuokite, kurių automobilių gatvėse daugėja, o kurių mažėja? Kuris kėbulo tipas ar kuro rūšis tampa vis populiaresni. Pagal tai darykite pasirinkimus.
Apie modelių populiarumą taip pat galite pasiskaityti kas 3 mėnesius leidžiamame Autoplius.lt barometre, kurį rasite paspaudę ant šios nuorodos.
Išvada
Automobilio pirkimas nemažos dalies žmonių gyvenime yra paremtas emocijomis. Gražus modelis, patinkanti spalva, jaukus interjeras ir taip toliau. Ir tai puikiai suprantama. Juk į nupirktą transporto priemonę reikės žiūrėti keletą ateinančių metų. Modelis turės neatsibosti ir būti jaukus. Tačiau svarbu suprasti, kad norai ir išankstinė analizė turėtų užimti po lygią dalį automobilio pirkimo procese. Mat nepatinkantis modelis jautrins jums nervus, o neteisingai pasirinktas – piniginės storį.