Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pernai netekome 6 vaikų, kiek aukų suskaičiuosime šiemet?

Moksleivių sugrįžimas į kelius ir gatves vedančias link mokyklų, šiais metais lydimas prieštaringų jausmų: atsargios euforijos, kad, nepaisant pandemijos, viskas prasidėjo kaip ir visada rugsėjo 1-ąją, ir nerimo, kaip elgsis vaikai ir paaugliai pasiilgę draugų ir ištrūkę iš saugios namų erdvės? Deja, „juodosios statistikos“ eilutės pildytis nesustojo, o eismo dalyvių srautas, ypač miestuose, akivaizdžiai pagausėjo nauju dalyviu – elektrinių paspirtukų vairuotojais – paspirtukininkais.
Autoįvykis
Avarija / Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr.

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, 2021 m. jau įvyko 309 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo vaikai, daugiau nei 350 vaikų sužeista, 8 – žuvo. 99 vaikai sužeisti ir 2 žuvo dėl jų pačių neatsargumo.

Per 2020 m. eismo nelaimėse žuvo 6 vaikai

Transporto priemonių eismo intensyvumas paskelbus karantiną 2020 m. buvo šiek tiek mažesnis, palyginti su 2019-aisiais, užregistruota 11,6 proc. mažiau eismo įvykių, kuriuose nukentėjo žmonės. Beveik visus 2020 m. moksleiviai mokėsi nuotoliniu būdu, dėl to ir jų judrumas keliuose buvo gerokai mažesnis. Tačiau ir 2020 m. įvyko daugiau nei 450 eismo įvykių, į kuriuos pateko nepilnamečiai, t.y. 16 proc. mažiau nei 2019 m.. Žuvo 6 nepilnamečiai (2 mažiau), 497 sužeisti (16 proc. mažiau).

Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiojo specialisto Renato Siaurusaičio, policija eismo automobilių keliais priežiūrą, kaip ir eismo dalyvių elgesio kontrolę vykdo nuolat, ne tik rugsėjo mėnesį. Dirbama prie švietimo ir ugdymo įstaigų, skiriama dėmesys pėsčiųjų perėjoms. Organizuojami trumpalaikiai reidai, siekiama atidžiau stebėti ir tikrinti transporto priemones, kurias vairuoja jauno amžiaus žmonės (moksleiviai, studentai), taip pat kuriomis į mokyklas vežami vaikai, tikrinamas teisės vairuoti atitinkamos kategorijos transportą turėjimas, saugos diržų, saugos šalmų dėvėjimas ir pan.

Ypatingas policijos dėmesys – vaikams su dviračiais ir paspirtukais

„Be abejo, skiriamas ypatingas dėmesys nepilnamečiams, važiuojantiems dviratėmis transporto priemonėmis (elektriniais paspirtukais, dviračiais, mopedais), – pabrėžia įstaigos atstovas R.Siaurusaitis. – Tikrinama, ar pagal amžių jie gali vairuoti atitinkamą transporto priemonę, ar dėvi saugos šalmus, ar elektriniu paspirtuku neveža keleivio. Pagal galimybes organizuojami mokyklinių, maršrutinių autobusų ir kitų transporto priemonių, vežančių vaikus į mokyklas ir iš jų, vairuotojų blaivumo patikrinimai. Taip pat organizuojami susitikimai, renginiai su moksleiviais, vedamos saugaus eismo pamokos.“

Tarp sužeistųjų daugiausia 10–17 metų vaikų

R.Siaurusaičio teigimu, praktika rodo, kad aplinkybės bei į autoįvykius patenkančių vaikų amžius – įvairus. Tarkim, šiais metais eismo įvykiuose jau žuvo 8 nepilnamečiai, daugiau kaip 350 sužeista. Tarp žuvusiųjų – 5 keleiviai (4 m. berniukas, dvi 8 m. mergaitės, du – 17-mečiai), dviračiu važiavęs 11 m. berniukas, 15-metis, vairavęs lengvąjį automobilį, ir 16 m. pėsčiasis. 2020 m. žuvo 6 nepilnamečiai: 4 mergaitės ir 2 berniukai (9–17 m.). Keleiviai – 3 (9 m., 16 m. ir 17 m. mergaitės); 1 pėsčiasis (15 m. paauglė); 1 elektrinio paspirtuko vairuotojas (14 m. berniukas); 1 paauglys (16-metis, vairavęs lengvąjį automobilį). 2020 m. tarp sužeistųjų – daugiausia 10–17 m. vaikai.

Lietuvos policijos nuotr./Ketvirtadienio paros avarijų statistika
Lietuvos policijos nuotr./Ketvirtadienio paros avarijų statistika

Kas trečia nelaimė įvyksta dėl vaikų neatsargumo, bet aplaidžiai elgiasi ir tėvai

Maždaug trečdalis eismų įvykių, kuriuose nukenčia vaikai įvyksta dėl jų neatsargumo. 2018 m. iš 517 eismo įvykių, kuriuose nukentėjo nepilnamečiai (žuvo – 9, sužeisti – 554), dėl nepilnamečių neatsargumo užregistruoti 136 įvykiai (26 proc.). 2019 m. - 539 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo nepilnamečiai (žuvo – 8, sužeisti – 589). Dėl nepilnamečių neatsargumo užregistruoti 165 įvykiai (31 proc.). 2020 m. atitinkamai: 455 eismo įvykiai (žuvo – 6, sužeisti – 497). Dėl nepilnamečių neatsargumo – 136 įvykiai (30 proc.).

Visi įvykiai, kuriuose žūsta ar būna sužeisti žmonės – nepaisant kas yra kaltininkas – yra skaudūs, tačiau kalbėdamas apie eismo įvykių priežastis pareigūnas pirmiausia pabrėžia tėvų neatsakingą elgseną nepilnamečių atžvilgiu. Pavyzdžiui, neblaivus suaugusysis vežasi vaiką automobiliu arba vežasi vaikus neužsegus saugos diržų (ar nenaudojama vaikui skirta speciali sėdynė). Kartu su vaiku einama per pėsčiųjų perėją degant raudonam šviesoforo signalui. Atsainiai žiūrima, kai vaikai žaidžia arti važiuojamosios kelio dalies. Leidžiama vairuoti transporto priemonę (elektrinį paspirtuką, mopedą, dviratį) nepasiekus reikiamo amžiaus, neturint teisės vairuoti atitinkamą transporto priemonę.

Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Autoįvykis
Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Autoįvykis

„Volvo Trucks“ rūpinasi eismo saugumu

Transportas, kuris magistralėmis važiavo ir juodžiausiomis COVID pandemijos dienomis – sunkvežimiai, taip pat pasitiko naujųjų mokslo metų pradžią. Sunkiojo transporto vairuotojai kviečiami būti atidesni, ypač kelių ruožuose pažymėtuose ženklu „Vaikai“, prie mokyklų, žaidimų aikštelių ir visur, kur važiuojamojoje kelio dalyje ar šalia gali būti vaikų.

Pasak Švedijos bendrovės „Volvo Trucks Corporation“ įgaliotosios atstovės mūsų šalyje „Volvo Trucks Lietuva“ rinkodaros vadovo Lauryno Bričkaus, saugumas yra viena iš pagrindinių kompanijos vertybių. „Saugus eismas yra sudėtinga ir kompleksiška sritis, o nelaimingų atsitikimų prevencija yra susijusi ne vien su sunkvežimiuose esančiomis saugumo sistemomis. Kelyje sunkiasvorės transporto priemonės vairuotojas yra vienas iš eismo dalyvių kartu su automobilių vairuotojais, pėsčiaisiais, dviratininkais ar paspirtukininkais. Tai, kaip visi jie elgiasi kelyje, ar yra dėmesingi, o gal - išsiblaškę, vaidina svarbų vaidmenį. Jei sunkvežimių ir automobilių saugumo sistemos bei technologijos yra pažengusios į priekį, tai neapsaugoti eismo dalyviai – dviratininkai, paspirtukininkai ir pėstieji savo saugumą gali užtikrinti dėvėdami šalmus ir atšvaitus. Tačiau visais atvejais – visų dėmesingumas ir greitai galinčios pasikeisti situacijos kelyje įvertinimas išlieka svarbiausia,“ – įsitikinęs L.Bričkus.

„Volvo Truck Lietuva“ nuotr./„Volvo Trucks Lietuva“ rinkodaros vadovas Laurynas Bričkus
„Volvo Truck Lietuva“ nuotr./„Volvo Trucks Lietuva“ rinkodaros vadovas Laurynas Bričkus

„Volvo“ sunkvežimių gamintojas kartu su partneriais, vežėjais, kelių priežiūra bei saugumu besirūpinančiomis institucijomis organizuoja švietimo projektus, kurių metu supažindina vaikus bei paauglius, kaip saugiai elgtis keliuose. „Volvo Trucks“, remdamiesi eismo saugumo tyrimais, įvairiose šalyse bei Lietuvoje įgyvendina su eismo saugumu susijusią programą „Sustok. Pamatyk. Pamojuok“ pradinių klasių moksleiviams, kurių metu supažindinama ir parodoma, kokie pavojai slypi būnant šalia sunkvežimio, kaip jam artėjant saugiai pereiti gatvę bei kokius atstumus reikėtų įsivertinti. Kita mokymų programa „Matyk ir būk matomas“ yra skirta dviratininkams ir pastaraisiais metais keliuose vis dažniau važinėjantiems paspirtukininkams. Siekiama, kad šie neapsaugoti eismo dalyviai geriau suvoktų rizikas jiems artėjant prie sunkvežimio, važiuojant šalia arba kertant važiuojamąją gatvės dalį. Tad į jaunosios kartos saugumą yra žiūrima atsakingai, investuojama į tyrimus bei švietimo programas“, – sakė L.Bričkus.

90 proc. eismo įvykių lemia žmogiškasis faktorius

„Volvo Trucks“ atstovų turimais duomenimis, pasaulyje kasmet keliuose žūsta apie 1,2 mln. žmonių, Europoje kasmet nutinka apie 25–30 tūkst. eismo įvykių, kuriuose žūsta žmonės arba patiriami sunkūs sužalojimai. Apie 10 proc. tokių įvykių susiję su sunkvežimių ir neapsaugotų eismo dalyvių susidūrimais. Dažniausiai (30 proc.) eismo įvykių nutinka, kai pėsčiasis ar dviratininkas kerta važiuojamąją kelio dalį, o 20 proc. nelaimių – kai nepasaugotas eismo dalyvis susiduria su dešinįjį posūkį atliekančiu sunkvežimiu. Dažniausios tokių eismo įvykių priežastys – dėmesio stoka, ribotas matomumas arba kelio infrastruktūros trūkumai.

L.Bričkaus kolega, „Volvo Trucks Lietuva“ vairuotojų instruktorių grupės vadovas Eivitas Žarys taip pat pabrėžia, kad svarbu užtikrinti visų eismo dalyvių saugumą kelyje – ypač vaikų ir paauglių. „Geriausias eismo įvykis yra tas, kurio pavyksta išvengti. Statistiniai duomenys rodo, kad 90 proc. eismo įvykių lemia žmogiškasis faktorius“, – sakė „Volvo Trucks Lietuva“ vairuotojų instruktorių grupės vadovas

„Volvo Trucks Lietuva“ rengė sunkvežimių turus po Lietuvą, jaunimui pristatė saugaus bei ekonomiško vairavimo pagrindus, kurių vienas iš tikslų buvo tarpusavio supratimo tarp vairuotojo ir kitų eismo dalyvių didinimas, apsilankiusiems renginiuose suteikta galimybė į pėsčiuosius bei dviratininkus pažvelgti iš sunkvežimio kabinos.

„Žmogus, nepabuvęs prie sunkvežimio vairo sunkiai įsivaizduoja, koks sudėtingas šios didelės transporto priemonės valdymas, o aplinkos aplink sunkvežimį matomumas yra ribotas, ypač dėl aklųjų zonų. Dažnam dalyviui atrodė, kad aukštai kabinoje sėdintis sunkvežimio vairuotojas puikiai mato kitus eismo dalyvius, arba kad dideli sunkvežimiai turi didelius stabdžius ir jie greičiau sustabdys. Realybėje taip nėra“, – atkreipia dėmesį E.Žarys.

„Volvo Truck Lietuva“ nuotr./Vilkikas gatvėje
„Volvo Truck Lietuva“ nuotr./Vilkikas gatvėje

Naujų technologijų ribos ir proveržiai

Kita kryptis, kuri didina eismo saugumą keliuose – naujausios technologijos, informacijos technologijų ir ryšių technologijų derinimą duomenų siuntimui ir priėmimui apimanti telematika bei procesų automatizavimas. „Volvo“ vilkikai jau šiandien yra aprūpinti didesnį saugumą bei matomumą užtikrinančia įranga – pagalbinėmis vairavimo, stabdymo, vairuotojo budrumo bei nuotolinėmis įvairių sunkvežimio komponentų stebėjimo sistemomis. Naujausiuose „Volvo“ sunkvežimiuose keleivio pusės šoniniame veidrodyje montuojama vaizdo kamera vairuotojui leidžia kur kas geriau matyti „akląją zoną“ šalia sunkvežimio, į kurią dažnai patenka ne tik automobiliai, bet ir pėstieji bei dviratininkai.

Pasak L.Bričkaus, dar ryškesnis proveržis įvyks, kai vilkikai galės „bendrauti“ su kelio infrastruktūra ir su kitomis transporto priemonėmis. Telematinės sistemos informaciją apdorotų ir padėtų vairuotojui valdyti transporto priemonę saugiau bei efektyviau. Junglumo technologijos jau šiandien keičia transporto sektorių, o įvairūs gaunami duomenys jau dabar padeda kurti našesnius, tvaresnius ir saugesnius sunkvežimius vežėjams, vairuotojams ir visai visuomenei.

Svarbiausias tas, nuo kurio viskas priklauso – pats žmogus

Sunkiojo transporto žinovai vis tik pabrėžia, kad įvairios sistemos ir technologijos, nors ir labai padeda vairuotojams saugiai vairuoti ir apsaugoti kitus eismo dalyvius, šiandien dar nėra visagalės. Avarijų tyrimai, nauji sunkvežimių saugumo sprendimai ir švietimo programos, didinančios transporto priemonių pažinimą ir supratimą tarp sunkvežimių vairuotojų ir visų kitų eismo dalyvių kol kas išlieka aktualiu iššūkiu. Tačiau „Volvo“ sunkvežimių gamintojai tobulindami technologijas siekia, kad keliuose neįvyktų nei vienas nelaimingas atsitikimas. Pagrindinis tikslas – išvengti eismo įvykių ir kurti saugią ateitį mums ir mūsų vaikams.

„Volvo Truck Lietuva“ nuotr./Vilkikas gatvėje
„Volvo Truck Lietuva“ nuotr./Vilkikas gatvėje

Kelių policijos atstovas R.Siaurusaitis sutinka, kad kuo šiuolaikiškesnės ir modernesnės transporto priemonės, tuo jos saugesnės dėl įdiegtų išmaniųjų technologijų (pvz., automatinis automobilio sustabdymas prieš kliūtį, išankstinis vairuotojo įspėjimas dėl nuovargio, budrumo). Nemaža reikšmė – išvystyta kelių infrastruktūra. Tačiau svarbiausia – asmens sąmoningumas, atsakomybė, supratimas tinkamai elgtis kelyje – paisyti nustatytos tvarkos – Kelių eismo taisyklių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs