„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

„Porsche 597“: kodėl vienas rečiausių modelių toks nenusisekęs?

Šiais laikais „Porsche“ yra prabangių sportinių automobilių markė. O juk kadaise viskas buvo šiek tiek kitaip. „Porsche“ vardas žymėjo ir traktorius, ir pakankamai pigius ir ne tokius greitus automobilius. Tačiau net ir šioje istorijoje „Porsche 597“ yra išskirtinis modelis.
Porsche 597 – pirmasis keturiais ratais varomas automobilis, nešiojęs Porsche vardą. (Porsche nuotrauka)
Porsche 597 – pirmasis keturiais ratais varomas automobilis, nešiojęs Porsche vardą. (Porsche nuotrauka)

1953 metais Vakarų Vokietija ieškojo būdų paskatinti savo gamybos pramonę. Tuo pačiu buvo žvalgomasi naujo lengvo karinio visureigio, kuris būtų pigus, bet patikimas ir pajėgus. Iš pradžių vyriausybiniu konkursu susidomėjo „Auto Union“ ir „Borgward“, tačiau galiausiai prie jų prisijungė ir trečiasis varžovas – Porsche irgi užsimojo pagaminti tokį visureigį.

„Porsche“ pasižymėjo neblogais inžineriniais pajėgumais. Be to, Porsche oru aušinami varikliai reikalavo mažai priežiūros. Taigi visai greitai pasaulį išvydo pirmeji „Porsche 597 Jagdwagen“ (medžioklės automobilis) prototipai.

Tai buvo atviras kėbulinis visureigis, neturintis nei durelių, nei kieto stogo. Štampuotos skardos kėbulo dizainas nebuvo kuo nors labai ypatingas, tačiau jį pagaminti buvo pakankamai nesunku. Porsche 597 ilgis siekė 3,7, plotis – 1,6, aukštis – 1,43 metrus.

Šio nedidelio keturviečio visureigio gale burzgė 1,5 litrų keturių cilindrų variklis iš „Porsche 356“. Šis agregatas leido maždaug toną sveriančiam automobiliui pasiekti 100 km/val. greitį. „Porsche 597“ turėjo penkių pavarų mechaninę transmisiją ir buvo varomas visais ratais. Tiesą sakant, tai yra pirmasis keturiais ratais varomas automobilis, nešiojęs „Porsche“ vardą.

1955 metų sausį prasidėjo visureigių bandymai. „Porsche“ į juos atvežė 597, „Auto Union“ – „DKW Munga“, „Borgward“ – „Goliath Typ 31“. „Porsche“ automobilis turėjo šiokių tokių pranašumų. Nors šis visureigis neturėjo durelių, tai jam padėjo plūduriuoti vandenyje. Nors šis automobilis nebuvo tikra amfibija, ši savybė leido „Porsche 597“ kirsti siauras upes. Tačiau, kaip jau tikriausiai įsivaizduojate, „Porsche“ šio konkurso nelaimėjo – užsakymas atiteko „Auto Union“.

„Porsche 597“ galėjo įkopti į 65 proc. įkalne, o „Munga“ – į 70 proc. „Munga“ taip pat turėjo vadinamąjį palėtinimą, kuris padėdavo įveikti itin sudėtingas gamtines kliūtis. Galiausiai, „Munga“ buvo pigesnis variantas, o „Auto Union“ gamybiniai pajėgumai nekėlė klausimų. Buvo nuspręsta, kad „Porsche“ tiesiog nesugebėtų greitai pagaminti užsakytų visureigių.

„Porsche“ rankų nenuleido ir tikėjo, kad turi vertingą produktą. Automobilis per kelis mėnesius buvo atnaujintas – 1,5 litrų variklis buvo pakeistas 1,6 litrų agregatu, išvystančiu 37 kW galią, įdiegta 24 voltų elektros sistema, pirmoji pavara tapo itin lėta, o galinėje ašyje atsirado blokuojamas ZF diferencialas. „Porsche“ savo atnaujintą 597 visureigį 1955-ųjų rudenį pademonstravo britų kariams Reino regione. Bandymų metu visureigis įveikė 5800 km ir įrodė, kad yra patikimas. Tačiau britų jis nesužavėjo. Vėliau nesužavėjo ir prancūzų.

„Porsche 597“ turėjo akivaizdžių trūkumų. Minėjome, kad tai – keturvietis visureigis, bet gale sunkiai tilpo pora suaugusių vyrų. Be to, gale sumontuotas variklis neleido 597 įgyti didesnio bagažo skyriaus. 597 pasižymėjo ir kiek keistu svorio pasiskirstymu. Važiuojant lėčiau tai nekėlė problemų, tačiau pasiekus maksimalų greitį priekiniai ratai nebuvo deramai prispaudžiami prie kelio ir automobilį buvo sunku vairuoti.

1956 metais „Porsche“ pademonstravo savo visureigį Vokietijoje viešėjusiam Brazilijos prezidentui Juscelino Kubitschek de Oliveira. Jis irgi nebuvo per daug sužavėtas, nes prieš tai išbandė pranašesnį DKW „Munga“. Tais pačiais metais vėl pradėti bandymai Vokietijos kariuomenėje. „Porsche“ Vakarų Vokietijos pajėgoms pagamino 50 šių visureigių. Bandymuose išryškėjo visai eilė rimtų trūkumų: variklis veikė nepakenčiamai garsiai (netgi lyginant su kita karine technika), degino tepalus, sankabos trosas buvo per silpnas, o ir ašių lūžių pasitaikė. „Porsche 597“ tiesiog nebuvo geras visureigis.

Beje, jis galiausiai gavo duris. Pirmuosius 597 kėbulus gamino „Porsche“, tačiau vėliau jie buvo gaminami Karmann gamykloje. Jie buvo sutvirtinti ir gavo tikras dureles. Dar šiek tiek „Porsche 597“ visureigių buvo pagaminta civilinei rinkai. „Porsche“ skelbias, kad iš viso pasaulį išvydo 71 597 visureigis, apie 50 jų išliko – dabar tai yra vieni iš rečiausių „Porsche“ automobilių. 1959 metais „Porsche“ vis dar svajojo vystyti 597 projektą, tačiau galiausiai tokių minčių buvo atsisakyta.

Tuo tarpu Vokietijos kariuomenė tuos „Porsche“ visureigius naudojo – negi išmesi veikiantį daiktą. Paskutinis buvo parduotas 1972-ųjų rudenį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“