Prabangių automobilių apsaugos sistemos: gelbsti tik nuo vagių ar ir nuo grobikų?

Jeigu automobilio signalizaciją vis dar asocijuojate su nuo prisilietimo monotoniškai pradedančia klykti sirena, kurios pagrindinė nauda yra trukdymas miegoti kaimynams, tuomet žinias vertėtų atnaujinti. Šiuolaikinės automobilių apsaugos sistemos, kaip ir pačios transporto priemonės, tobulėja kiekvieną dieną. Automobilių vagys, beje, taip pat.
Ievos Strazdauskaitės automobilis
Ievos Strazdauskaitės automobilis / 15min skaitytojo Eimanto nuotr.

Po plungiškės Ievos Strazdauskaitės pagrobimo ir nužudymo, siekiant pasisavinti jos vairuotą apynaujį „Audi A7“, visuomenėje užvirė diskusija, ar automobilis buvo rastas pakankamai greitai.

Iš tiesų, paieškos užtruko kelias valandas: pranešimas apie dingusią plungiškę gautas kovo 5 d. 21 val., o automobilis nuošaliame miške netoli Žeimių rastas kovo 6 d. 1.30 val. Akivaizdu, kad rasti pagrobtą „Audi A7“ policijai padėjo automobilyje sumontuota išmani apsaugos sistema, kurios pagrobėjai neužblokavo.

Dvi apsaugos sistemų rūšys

Šiandienes automobilių apsaugos sistemas galima būtų suskirstyti į dvi dalis: rėkiančios ir sekančios. Pirmojo tipo signalizacijos buvo ypač populiarios prieš 10–15 metų, kada klykti vos prilietus pradėdavęs automobilis atbaidydavo dalį vagių. Šiandien jų populiarumas yra sumažėjęs, tačiau naktimis daugiabučių kiemuose dar galima išgirsti monotonišką vuyju vuyju vuyju vuyju...

Tokios signalizacijos nuo vagių apsaugo tik minimaliai. Jeigu jiems prireikia ką nors išlupti iš automobilio vidaus, šis procesas paprastai trunka minutę kitą, per kurią garsą išgirdę kaimynai gali ir nespėti sureaguoti. Variklio užvedimo jos taip pat neblokuoja, nebent automobilyje papildomai įdiegti „slapukai“, imobilizatorius ar panaši įranga, neleidžianti užvesti variklio net ir turint raktelį. Tačiau ir tokia įranga nesustabdo vagystės, o tik pailgina jos procesą.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Miesto viešosios tvarkos pareigūnai ragina miestiečius netoleruoti per naktis kaukiančių signalizacijų ir kreiptis į tvarkos sergėtojus tel.nr. 1648
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Vagystės sustabdyti negali net ir pati moderniausia automobilio apsaugos sistema, tačiau ji gali padėti nugvelbtą transporto priemonę rasti kiek įmanoma greičiau. Tokios sistemos, montuojamos į prabangius automobilius, paprastai kainuoja kelis šimtus ar net tūkstantį eurų, o kai kurios turi ir abonementinį mokestį. Jų veikimo principas – galimybė nuolatos sekti automobilio buvimo vietą ir pagal tai orientuotis, kur link jis juda ir kaip geriausia užtverti kelią vagims.

GPS sekimas efektyvus ne 100 proc.

Populiariausia į automobilius montuojama automobilinė apsaugos sistema su sekimo ir stebėjimo galimybe – „Sherlog“. Ji turi kelis skirtingus saugumo lygius, tačiau net ir bazinėje „Sherlog“ įrangoje yra GPS sekimo prietaisas, kuris aktyvuojamas tik pagal savininko nurodymą.

Tobulesnėse „Sherlog Comfort“ apsaugos sistemose automobilio savininkas turi atskirą pakabuką, kuris privalo būti salone norint užvesti variklį. Jeigu pakabuko automobilyje nėra, o šis kokiais nors būdais vis tik buvo užvestas, yra tempiamas ar kitais būdais pajudėjo, „Sherlog“ sistema automatiškai išsiųs radijo signalą į operatyvinį apsaugos sistemos valdymo centrą, kur esantys specialistai nedelsdami pradeda paieškas ir apie vagystę informuoja policiją.

Pagal „Sherlog“ atstovų pateikiamą statistiką, Europoje savininkams sugrąžinama 96–98 proc. pavogtų automobilių, kuriuose buvo sumontuota ši apsaugos sistema.

Analogišku principu veikiančių sistemų yra ir daugiau: daug jų gali būti sujungtos su savininko mobiliuoju telefonu ir gali siųsti pranešimus apie bet kokį situacijos pasikeitimą, blokuoti variklį, jeigu sistema aptinka ryšio slopinimą, ir t.t.

Ši sistema leidžia bet kuriuo metu telefone matyti automobilio informaciją ir buvimo vietą. Suveikus signalizacijai sistema taip pat automatiškai siunčia šeimininkui pranešimą į jo mobilųjį įrenginį.

Su aktyvia automobilio signalizacija nesusijusi, tačiau prabangių automobilių savininkų naudojama sistema – detalių žymėjimas. Ant transporto priemonės langų, žibintų ir kitų gerai matomų bei brangiai pakeičiamų detalių saugos kompanijos uždeda specialius įspaudus, kurių pašalinti neįmanoma. Informacija apie žymėtas dalis perduodama policijai, tad po vagystės viso automobilio ar atskirų jo detalių realizavimas tampa itin sudėtingu, nes žymėjimas yra matomas ir jo visiškai pašalinti neįmanoma.

Automobilių gamyklinės sistemos – tinkamos

Kai kurie automobilių gamintojai analogiškas sistemas montuoja jau standartinėje įrangoje – pavyzdžiui, visi Lietuvoje parduodami „Porsche“ automobiliai turi apsaugos sistemą, kurią sudaro signalizacija su imobilizatoriumi, ir papildomą automobilio sekimo sistemą „Porsche Vehicle Tracking System“ (PVTS).

„Ši sistema leidžia bet kuriuo metu telefone matyti automobilio informaciją ir buvimo vietą. Suveikus signalizacijai sistema taip pat automatiškai siunčia šeimininkui pranešimą į jo mobilųjį įrenginį. Beje, šalia automobilio saugumo PVTS atlieka ir dar vieną itin svarbią funkciją – avarijos atveju, jeigu išsiskleidžia saugos oro pagalvės, sistema į bendrosios pagalbos dispečerinę išsiunčia signalą apie įvykusį įvykį, automobilio buvimo vietą ir informaciją, kurios saugos oro pagalvės išsiskleidė“, – apie prabangių vokiškų automobilių saugumo sistemas pasakojo oficialaus „Porsche“ atstovo Lietuvoje „Prime Auto“ direktorė Rasa Klimavičiūtė.

Nors GPS sekimo įrangą standartinėje įrangoje „Porsche“ automobiliai turi bene vieninteliai, avarijos metu bendrosios pagalbos centrui išsiunčiamas signalas jau nebėra išskirtinė savybė. Kai kurie automobiliai analogišką „eCall“ vadinamą sistemą turi jau dabar, o nuo 2018-ųjų balandžio ji bus privaloma visiems Europoje parduodamiems naujiems automobiliams. Ji bus aktyvuojama automatiškai, jeigu automobilyje išsiskleidė oro pagalvės, arba rankiniu būdu paspaudus mygtuką.

„Porsche Cayenne GTS“
„Porsche Cayenne GTS“

Pasak „Porsche“ atstovės, tokia apsaugos sistema daugeliui draudimo įmonių yra pakankama ir papildomos signalizacijos montuoti nėra prašoma.

„Labai reti išimtiniai atvejai – kelių šimtų tūkstančių eurų vertę perkopiantys automobiliai, kurių savininkams dalies draudimo kompanijų atstovai gali kelti papildomų sąlygų“, – pridūrė R.Klimavičiūtė.

BMW automobiliuose standartinė GPS sekimo sistema nėra montuojama, tačiau gamyklinė garsinė signalizacija su papildomomis funkcijomis, kaip variklio užvedimo blokavimas (užfiksavus įsibrovimą), užsakoma daugelio BMW pirkėjų.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./BMW ženkliukai
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./BMW ženkliukai

„Priklausomai nuo draudimo bendrovės ir konkretaus modelio, ši apsaugos sistema dažniausiai yra laikoma pakankama Kasko draudimui. Žinoma, klientai gali pasirinkti įdiegti ir papildomas sistemas iš specializuotų saugumo kompanijų, tačiau dėl jų kiekvienas pirkėjas sprendžia individualiai. Tokiu atveju klientams paprastai rekomenduojame rinktis autonomiškai veikiančius sprendimus, kad nebūtų pažeistos automobilio elektroninės sistemos ir joms galiotų gamintojo garantija“, – sakė BMW prekės ženklo vadovas Lietuvoje Aurimas Tamašauskas.

Analogiškos funkcijos prieinamos ir naujuose „Audi“ automobiliuose. Šio gamintojo importuotojo „Moller auto“ rinkodaros vadybininkas Kristapas Mennikas teigė, kad „Audi“ montuoja įvairią saugumo įrangą, tačiau GPS sistemą galima įdiegti tik pas kitus signalizacijų montuotojus.

Efektyviausia – individuali sistema

Draudimo bendrovės su automobilių vagystėmis susiduria dažnai. Pastaruoju metu populiarėja specifinių detalių, kaip žibintų ar multimedijos sistemos vagystės, tačiau ir pačios transporto priemonės kartais vis dar nukniaukiamos. „ERGO Insurance“ bendrovės Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas Rimvydas Pocius teigė, kad automobilių vagysčių skaičius mažėja, tačiau bendra nuostolių vertė auga: nusikalstama rečiau, tačiau su prabangesniais daiktais.

Didžiausios rizikos dėl vagysčių automobiliams taikomi ir tokie reikalavimai, kaip paieškos sistemos, kurios turi monitoringą ir reagavimą dėl pavojaus

O kad ir kokią tobulą apsaugos sistemą automobilis turėtų, geriausiai jį saugo Kasko draudimas, kurio reikalavimai kai kurioms transporto priemonėms yra itin aukšti. Tačiau ne visi reikalavimai nustatomi pagal automobilio vertę.

„Gali automobilis kainuoti ir 30 tūkst. eurų, tačiau sergėjimo sistemoms keliami aukšti reikalavimai, pavyzdžiui, paieškos sistemos įdiegimas. Šiuo atveju vien imobilizatoriaus bei nuotoliniu būdu valdomo centrinio užrakto saugumui užtikrinti nepakanka. Didžiausios rizikos dėl vagysčių automobiliams taikomi ir tokie reikalavimai, kaip paieškos sistemos, kurios turi monitoringą ir reagavimą dėl pavojaus“, – sakė R.Pocius.

Didžiausios rizikos zonoje yra automobiliai, kurie populiariausi Lietuvoje: BMW, „Toyota“, „Audi“, „Volkswagen“ ir kt., tačiau vagystės rizika nemažai priklauso ne tik nuo jų „populiarumo“ tarp vagių, apsaugos sistemų, bet net ir vietos, kur yra laikomas. Atokios neapšviestos ir nesaugomos aikštelės, anot „ERGO Insurance“ specialisto, vagystės riziką gerokai padidina.

„Dažniausiai automobiliai vagiami naktį ir vagystės nėra spontaniškos. Itin retos išimtys, kai transporto priemonės dingsta trumpam paliktos prie prekybos centrų. Be to, ir atvejų, kai vairuotojas išsodinamas iš automobilio, nefiksuojame, tačiau dar prieš keletą metų tokių situacijų pasitaikydavo“, – komentavo R.Pocius.

Šimtaprocentinė apsauga nuo automobilio vagystės neegzistuoja, tačiau, pasak draudimo eksperto, efektyviausia yra transporto priemonėje individualiai, o ne gamykloje, sumontuota apsaugos sistema. Jis pabrėžė ir laiko svarbą: vos pastebėjus vagystę, reikia nedelsiant apie ją pranešti policijai, o pačiam nuostolius detaliai apžiūrėti ir draudimo bendrovei skambinti galima ir vėliau.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis