Klaipėda viena pirmųjų išbando naują technologiją – į grindinį montuojamas išmaniąsias LED juostas, kurios šviečia žalia ir raudona spalva bei veikia sinchroniškai su šviesoforu. Šios juostos skirtos į mobiliuosius įrenginius akis įbedusių pėsčiųjų dėmesiui atkreipti. Pirmosios išmaniosios LED juostos įmontuotos Liepų ir Herkaus Manto gatvių sankryžoje.
Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas teigia, kad įrengti šviečiančias LED juostas buvo nuspręsta šviesoforais valdomose pėsčiųjų perėjose, kur dideli pėsčiųjų srautai.
„Kaip pastebime, daug žmonių, kirsdami važiuojamąją kelio dalį, naudojasi mobiliaisiais telefonais. Tad ši priemonė, tikiu, atkreips pėsčiųjų dėmesį ir padidins jų saugumą. Šitaip patobulintas sankryžos šviesoforų veikimas bus toliau stebimas ir, jeigu pasiteisins, bus diegiamas kitose miesto sankryžose. Manau, tai tikrai inovatyvus Klaipėdos žingsnis," – sako S. Budinas.
Jam antrina ir Klaipėdos šviesoforais besirūpinančios įmonės „Gatvių apšvietimas" generalinis direktorius Dangeras Aleksandrovas: „Eismo reguliavimo naujovių diegimas yra sveikintinas. Šios inovacijos padidina eismo saugumą, todėl, jei tik yra galimybė išsaugoti žmonių sveikatą ar gyvybę, tuo reikia pasinaudoti."
Bandomos ir kitose šalyse
UAB „Biseris" tyrimų ir komercijos direktorius Boleslovas Vengrys teigia, kad juostos veikia tiek kaip papildomas įspėjimas pėstiesiems, tiek kaip būdas apsaugoti išmaniųjų telefonų naudotojus.
„Išmanieji prietaisai tampa neatsiejama mūsų gyvenimo dalimi, tad turime išmokti su jais gyventi. Internete pilna vaizdo įrašų, kuriuose žmonės atsitrenkia į stulpus, įgriūva į fontanus ar yra partrenkiami mašinų, nes visą dėmesį buvo sukoncentravę į telefonus. Horizontalūs šviesoforai – viena iš galimų priemonių atkreipti išsiblaškiusių pėsčiųjų dėmesį", – pasakoja B. Vengrys.
Anot saugaus eismo specialisto, išmaniosios LED juostos paprastai rengiamos tose vietose, kur dideli jaunimo srautai: prie mokyklų, universitetų, kitų jaunimo pamėgtų vietų. Jos ypač naudingos, kai judriose sankryžose sumažėja eismas ir tampa apgaulingai tylu. Tuomet išsiblaškę pėstieji nesidairydami žengia į gatvę ir gali patekti po automobilių ratais.
Anot B. Vengrio, išmaniosios LED juostos jau bandomos Vokietijoje, Danijoje, Olandijoje, Australijoje ir Singapūre. Tarp kitų technologijų, kuriomis bandoma apsaugoti į telefonus susikoncentravusius pėsčiuosius, B. Vengrys įvardija į grindinį prieš pėsčiųjų perėjas montuojamas žybsinčius žibintus bei atskiras šaligatvių juostas žmonėms, besinaudojantiems mobiliaisiais telefonais.
Pėstieji – pažeidžiamiausi eismo dalyviai
Pirminiais Lietuvos kelių policijos duomenimis, 2018 m. net 40 proc. žuvusiųjų eismo įvykiuose sudarė pėstieji. Dauguma pėsčiųjų gyvybes nusinešusių eismo įvykių įvyko tamsiuoju paros metu. Daugiau nei 20 proc. pėsčiųjų žuvo pėsčiųjų perėjose.
„Daug infrastruktūros sprendimų ir sankcijų yra taikoma vairuotojams, bet pėstieji turėtų suvokti, kad eismo įvykio metu jie nukentės labiausiai, todėl būtent jie turi rūpintis savo saugumu. Išmaniosios LED juostos padeda atkreipti dėmesį, tačiau tai nereiškia, kad pėstieji gali vaikščioti atsipalaidavę – jie patys turi saugoti savo gyvybę ir nesinaudoti išmaniaisiais telefonais eidami per gatvę", – primena B. Vengrys.