Specialistai pažymi, jog elektromobilių savininkams suteikiamos mokestinės lengvatos bei atitinkama infrastruktūros plėtra yra bene efektyviausios priemonės, skatinančios jų įsigijimą. Kaip pažymi Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Rokas Knyva, elektromobiliai yra transporto ateitis, ir daugelis Europos Sąjungos šalių sistemingai skatina tokio tipo transporto priemonių populiarinimą.
„Automobilių pramonė vis intensyviau diegia elektros pavaras savo naujuose modeliuose. Visgi šiandien šiam procesui dar būtina ir valstybių parama. Daugelyje ES šalių jau egzistuoja vienokio ar kitokio pobūdžio lengvatos alternatyvia energija varomų transporto priemonių savininkams. Tai duoda apčiuopiamų rezultatų. O Lietuva šioje srityje vis dar menkai pažengusi į priekį“, – konstatuoja jis.
Skirtingos ES šalys alternatyvia energija varomų transporto priemonių savininkams taiko įvairias lengvatų sistemas ir kitas skatinimo priemones.
Austrijoje, kur naujiems automobiliams taikomas 20 proc. PVM tarifas ir vienkartinis registracijos mokestis, priklausantis nuo degalų sunaudojimo, elektromobiliams taikomos specialios mokesčių nuolaidos. Austrai kasmet moka ir degalų suvartojimo mokestį, kuris priklauso nuo sunaudotų degalų apimties. Tačiau elektromobiliai, sveriantys mažiau nei 2000 kg, yra atleidžiami nuo šio mokesčio.
Šios priemonės prisidėjo prie itin spartaus elektromobilių populiarėjimo šalyje. 2016 metais Austrijoje iš viso parduoti 5068 elektromobiliai, arba beveik 82 proc. daugiau nei užpernai.
Edukacinė veikla, nuosekliai vystoma infrastruktūra ir mokestinės lengvatos yra pagrindiniai veiksniai, darantys įtaką elektromobilių populiarumui.
Dar daugiau lengvatų savo piliečiams, perkantiems elektrinius automobilius, suteikia Švedija. Įprastai naujiems automobiliams čia taikomas 25 proc. PVM tarifas. Priklausomai nuo to, kiek transporto priemonė išmeta į aplinką CO2, vairuotojai kasmet turi mokėti kelių mokestį. Visgi Švedijos vyriausybė priėmė sprendimą elektromobilių savininkus nuo jo visiškai atleisti. Maža to, perkant tokio tipo transporto priemonę galima tikėtis iki 4600 Eur. siekiančios išmokos.
Švedijoje pernai parduotas 13 221 elektromobilis, t.y. 2,8 karto daugiau, palyginti su 2014 metais, kai registruota 4 661 vnt. elektromobilių.
Itin iškalbingas Danijos pavyzdys. Šioje Skandinavijos šalyje perkant naują automobilį taikomas vienkartinis registracijos mokestis, priklausantis nuo transporto priemonės kainos ir galintis pasiekti iki 180 proc. nuo jos dydžio. O elektromobiliai, sveriantys mažiau nei 2000 kg, iki 2016 metų buvo nuo jo atleisti. Jų savininkams nereikia mokėti ir kasmetinio taršos mokesčio. Tačiau nuo 2016 m. sausio Danijoje pradėtas taikyti 20 proc. registracijos mokestis. Kas atsitiko pakeitus lengvatų tvarką?
2016 m. sausį Danijoje registruoti tik 68 nauji elektromobiliai, palyginti su 1588 vnt. pardavimais 2015 m. gruodžio mėn. Per visus 2016 metus Danijoje parduoti 2063 elektromobiliai, kritimas – 61,1 proc.
R.Knyva atkreipia dėmesį, kad tai tik keli pavyzdžiai, į kuriuos derėtų atsižvelgti, formuojant Lietuvos ateities transporto politiką. Elektromobiliai, dėl jų gamybos kaštų, vis dar gerokai brangesni už iškastinį kurą naudojančias transporto priemones, todėl, be akivaizdžių finansinių skatinimo priemonių, jų populiarumo tikėtis neverta.
„Šio klausimo sprendinių nepriskirčiau prie raketų mokslo. Statistika rodo, kad edukacinė veikla, nuosekliai vystoma infrastruktūra ir mokestinės lengvatos yra pagrindiniai veiksniai, darantys įtaką elektromobilių populiarumui. Lietuvoje tiesiog reikia apsispręsti, kuria transporto vystymo kryptimi judėsime“, – pabrėžia jis.
2016 metais Lietuvoje iš viso registruoti 64 nauji elektromobiliai. Per tą patį laikotarpį 2015-aisiais nupirktos 37 tokio tipo transporto priemonės. Rinkos augimas siekė 73 proc., tačiau toks pokytis susijęs tik su labai mažais palyginamaisiais skaičiais.
„Elektromobiliai Lietuvoje populiarėja pastebimai mažesniais tempais nei daugelyje ES šalių. Akivaizdu, kad be atitinkamų skatinimo priemonių ir artimiausioje ateityje juos skaičiuosime dešimtimis. Jei mūsų šalis nori neatsilikti nuo pagreitį įgaunančių tendencijų globalioje transporto aplinkoje, valstybei teks greitu laiku imtis rimtesnių pokyčių“, – įsitikinęs R. Knyva.
|
PVM |
Apmokestinimo schema |
Subsidija |
|
Vienkartinė |
Metinė |
Vienkartinė |
||
Austrija |
20% |
Registracijos mokestis priklauso nuo degalų sunaudojimo. EV taikomi išskaitymai. |
Apyvartos mokestis priklauso nuo variklio galios. EV yra atleisti. (Įmonės automobilio) pajamų mokestis priklauso nuo transporto priemonės kainos. |
|
Danija |
25% |
Registracijos mokestis priklauso nuo transporto priemonės kainos. EV, sveriantys mažiau nei 2000 kg, yra atleisti. |
Metinis apyvartos mokestis priklauso nuo degalų suvartojimo. BEV, sveriantys mažiau nei 2000 kg, yra atleisti. (Įmonės automobilio) pajamų mokestis priklauso nuo transporto priemonės kainos. |
|
Prancūzija |
19,6% |
Registracijos mokestis priklauso nuo variklio galios. EV yra atleisti. |
(Įmonės automobilio) pajamų mokestis priklauso nuo anglies dioksido išmetamųjų dujų kiekio. BEV ir kai kurie PHEV yra atleisti. |
Iki 7000 eurų skiriama EV. |
Vokietija |
19% |
|
Apyvartos mokestis priklauso nuo variklio litražo ir išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. EV yra atleisti dešimčiai metų. (Įmonės automobilio) apyvartos mokestis priklauso nuo transporto priemonės kainos. EV taikomi išskaitymai. |
|
Nyderlandai |
21% |
Mokestis priklauso nuo transporto priemonės anglies dioksido išmetamųjų dujų kiekio. BEV ir dauguma PHEV yra atleisti. |
Apyvartos mokestis priklauso nuo transporto priemonės svorio, degalų tipo ir išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. BEV ir dauguma PHEV yra atleisti. (Įmonės automobilio) pajamų mokestis automobiliams, išmetantiems į orą daugiau nei 50 g/km anglies dioksido dujų. BEV ir kai kurie PHEV yra atleisti. |
|
Švedija |
25% |
|
Kelio mokestis priklauso nuo išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. EV yra atleisti. (Įmonės automobilio) pajamų mokestis iš dalies priklauso nuo transporto priemonės kainos. EV yra atleisti 40%. |
Iki 4600 eurų skiriama EV, priklausomai nuo kainų skirtumo. |
Jungtinė Karalystė |
20% |
Pirmųjų metų akcizo prievolė priklauso nuo transporto priemonės anglies dioksido išmetamųjų dujų kiekio ir kainos. BEV ir kai kurie PHEV yra atleisti. |
Akcizo mokestis nuo antrųjų metų priklauso nuo išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. BEV ir kai kurie PHEV yra atleisti. (Įmonės automobilio) pajamų mokestis priklauso nuo išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio ir transporto priemonės kainos. BEV yra atleisti. |
Iki 5900 skiriama BEV ir kai kuriems PHEV. |
Norvegija |
25% |
Registracijos mokestis priklauso nuo transporto priemonės svorio, variklio galios, azoto oksido ir anglies dioksido išmetamųjų dujų kiekio. BEV yra atleisti. |
Apyvartos mokestis apie 35 eurų. |
|
Kinija |
17% |
Įsigijimo mokestis (10%). Akcizo mokestis priklauso nuo transporto priemonės variklio litražo ir kainos. |
Transporto priemonių ir laivų mokestis priklauso nuo variklio litražo ir kainos. EV yra atleisti. |
Iki 7200 eurų skiriama EV. |
Japonija |
5% |
Įsigijimo mokestis priklauso nuo variklio litražo ir transporto priemonės kainos. EV yra atleisti. |
Tonažo mokestis priklauso nuo transporto priemonės svorio. EV yra atleisti. Automobilio mokestis priklauso nuo variklio litražo. EV yra atleisti 50%. |
Iki 6500 eurų skiriama EV, priklausomai nuo kainos. |
Jungtinės Amerikos Valstijos |
7,3% (8,4%) |
Registracijos mokestis apie 33 eurus. Papildomas mokestis kiekvienai transporto priemonei, degalus naudojančiai neefektyviai. |
|
Skiriama iki 5500 eurų, priklausomai nuo baterijos talpos. Iki 1800 eurų skiriama BEV ir 1100 eurų – PHEV (Kalifornijos valstijoje). |
* EV – elektromobilis;
** BEV –bateriją naudojantis elektromobilis;
*** PHEV – įkraunamas hibridinis elektromobilis
Nacionalinės transporto priemonių apmokestinimo schemos: aprašymai (2014 metų duomenys) | |
---|---|
Austrija |
PVM Austrijoje yra 20%. Taip pat yra taikomas vienkartinis įsigijimo mokestis, priklausomas nuo transporto priemonės degalų sunaudojimo parametrų. Nuolaidos taikomos NoVA transporto priemonėms, ypač toms, kurių išmetamųjų dujų kiekis yra mažesnis nei 120 g CO2/km ir hibridiniams automobiliams. Dėl šios priežasties, Renault Clio tapo labiausiai neapmokestinamu netgi neturėdamas elektrinio variklio. Taip pat Austrijoje yra taikomas mėnesinis apyvartos mokestis, priklausantis nuo variklio galios (elektriniams varikliams taikoma išimtis). Asmeniniam įmonės automobilio naudojimui taikomas 1,5% mokestis, skaičiuojamas nuo transporto priemonės bruto vertės ir pridedamas prie vairuotojo asmeninio mėnesinio atlygio iki 600 eurų. |
Danija |
Danijoje PVM mokestis sudaro 25%. Taip pat yra taikomas aukštas vienkartinis registracijos mokestis, priklausantis nuo transporto priemonės kainos, ir gana žemas metinis apyvartos mokestis, priklausantis nuo degalų suvartojimo parametrų. Registracijos mokestis Renault Clio viršija bazinę transporto priemonės kainą, o didelės vertės transporto priemonėms netgi viršija jų įsigijimo kainą. Elektriniai varikliai, sveriantys mažiau nei 2000 kg, yra atleisti nuo registracijos ir apyvartos mokesčių. Asmeniniam įmonės automobilio naudojimui yra taikomas mokestis, priklausantis nuo bazinės transporto priemonės kainos. |
Prancūzija |
Greta PVM Prancūzijoje yra taikomas ir vienkartinis registracijos mokestis, kurio dydis skiriasi įvairiuose šalies regionuose, tačiau priklauso nuo transporto priemonės variklio galios. Paryžiuje ši suma Renault Clio automobiliui yra lygi 200 eurų. Hibridiniai ir elektriniai varikliai nuo šio mokesčio yra atleidžiami. Taip pat Prancūzijoje yra taikoma vienkartinių bausmių sistema keleiviniams automobiliams, viršijantiems 135 g CO2/km (2013 m). Transporto priemonės, į orą išmetančios mažiau nei 110 g CO2/km, gali gauti subsidiją tarp 200 ir 7000 eurų, tačiau sudarančią ne daugiau nei 30% transporto priemonės įsigijimo sumos, įskaitant PVM. Taip pat mokestis, priklausantis nuo išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio, taikomas ir asmeniniam įmonės automobilio naudojimui. Transporto priemonės, išmetančios į orą mažiau nei 50 g CO2/km, nėra apmokestinamos. BEV ir PHEV yra atleisti nuo pajamų mokesčio. |
Vokietija |
Netaikomas registracijos mokestis. Metinis apyvartos mokestis priklauso nuo variklio litražo ir išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. Elektriniai automobiliai nuo šio mokesčio atleidžiami dešimčiai metų. Tačiau metinis apyvartos mokestis yra gana žemas (Renault Clio automobiliui jis tesiekia 20 eurų). Asmeniniam įmonės automobilio naudojimui yra taikomas 1% mokestis nuo transporto priemonės kainos, kuris yra pridedamas prie mėnesinio bazinio pajamų mokesčio. |
Nyderlandai |
Nyderlanduose, greta 21% dydžio PVM, taikomas vienkartinis registracijos mokestis, priklausantis nuo išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. Nuo 2013 m. liepos automobiliai, išmetantys į orą mažiau nei 95 g CO2/km (benzinas) arba 88 g CO2/km (dyzelinas), yra atleisti nuo registracijos mokesčio. Taip pat taikomas metinis apyvartos mokestis, priklausantis nuo transporto priemonės svorio. Automobiliai, į aplinką išmetantys mažiau nei 110 g CO2/km (benzinas) arba 95 g CO2/km (dyzelinas), yra atleisti ir nuo kelių mokesčio. Visų taikomų mokesčių suma Renault Clio automobiliui sudaro apie 30% visos jo įsigijimo vertės, tačiau gana stipriai didėja transporto priemonėms, labiau teršiančioms aplinką. Elektriniai ir hibridiniai varikliai yra atleisti nuo registracijos ir metinio apyvartos mokesčio. Asmeniniam įmonės automobilio naudojimui taikomas pajamų mokestis yra padidinamas automobiliams, viršijantiems 500 km per metus ir išmetantiems į orą daugiau nei 50 g CO2/km pagal 25% 2013 m. transporto priemonių kataloge nurodytą vertę. Nuo 2014-ųjų metų automobilių, išmetančių į orą mažiau nei 50 g CO2/km, savininkams yra sumažintas pajamų mokestis. |
Švedija |
PVM Švedijoje siekia 25%. Čia netaikomas registracijos mokestis, bet metinis kelių mokestis priklauso nuo išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. Taip pat Švedijoje tiesioginės subsidijos skiriamos visoms transporto priemonėms, išmetančioms į orą ne daugiau nei 50 g CO2/km. Tai sudaro 35% kainos skirtumo nuo „visiškai žalio automobilio“ ir jo tradicinio atitikmens ir neviršija 4600 eurų. Asmeniniam įmonės automobilio naudojimui yra taikomas asmeninis pajamų mokestis, iš dalies priklausantis nuo transporto priemonės kainos. Elektrinėms ir hibridinėms transporto priemonėms yra taikoma tik 40% visų mokesčių. |
Jungtinė Karalystė |
JK metiniu akcizu apmokestina visus automobilius. Akcizo dydis priklauso nuo išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. Atleidimo nuo mokesčių slenkstis pirmaisiais metais yra 130 g CO2/km ir 100 g CO2/km visais likusiais metais. Renault Clio automobiliui akcizas yra lygus arba beveik lygus nuliui. Taip pat elektriniai ir hibridiniai automobiliai, teršiantys aplinką mažiau nei 75 g CO2/km, įgyja teisę gauti 5900 eurų siekiančią paramą. JK taip pat yra nustačiusi skirtingus mokesčių dydžius privačioms reikmėms naudojamiems įmonių automobiliams, priklausomai nuo išmetamųjų anglies dioksido dujų kiekio. O elektrinės transporto priemonės yra visiškai nuo jų atleistos. |
Norvegija |
Transporto priemonėms taikomi mokesčiai Norvegijoje yra ypač dideli. Vienkartinis registracijos mokestis priklauso nuo transporto priemonės svorio, variklio galios, azoto oksido ir anglies dioksido išmetamųjų dujų kiekio. Tačiau metinis apyvartos mokestis, palyginti, yra gana mažas (apie 350 eurų). Visų taikomų mokesčių suma paprastai sudaro 40–50% automobilio įsigijimo vertės. Elektrinius variklius turinčios transporto priemonės yra atleistos nuo registracijos ir PVM mokesčių, tačiau hibridiniams automobiliams taikoma tik 15% mokesčių lengvata. |
Kinija |
Kinijoje taikomas 10% įsigijimo mokestis visoms transporto priemonėms. Taip pat prie jo pridedamas vienkartinis akcizo mokestis, priklausantis nuo variklio litražo, ir metinis „Transporto priemonių ir laivų“ mokestis. Energiją taupančios transporto priemonės, viršijančios III suvartojimo standartų klasę, gauna 50% mokesčių lengvatą. Naujosios energijos transporto priemonės (NEV): BEV, PHEV ir FCEV yra visiškai atleistos. Kinija skiria du tipus tiesioginių subsidijų keleivinio transporto įsigijimui. Pirmoji, apie 360 eurų dydžio, skiriama transporto priemonėms su ne didesniu nei 1,600 kub. cm variklio litražu ir neviršijančioms III kuro sunaudojimo klasės standartų. Antroji, nuo 4200 iki 7200 eurų dydžio, yra skiriama NEV automobiliams, įtraukiant turinčius elektrinius bei hibridinius variklius. Pavyzdžiui, Renault Zoe automobilis turi potencialą gauti apie 360 eurus siekiančią energijos taupymo subsidiją ir 6000 eurų NEV. |
Japonija |
Greta 5% siekiančio PVM Japonijoje taikomas vienkartinis automobilio įsigijimo mokestis, priklausantis nuo transporto priemonės kainos pagal variklio litražą. Taip pat skiriami dveji metiniai mokesčiai: 1) Tonažo, kuris yra grindžiamas transporto priemonės svoriu, ir 2) Automobilio, kuris priklauso nuo variklio litražo. Išimtys taikomos automobiliams, taupantiems energiją ir ją naudojantiems efektyviai bei neteršiantiems aplinkos. Pavyzdžiui, elektrinius ar hibridinius variklius turinčios transporto priemonės yra visiškai atleidžiamos nuo įsigijimo ir tonažo mokesčių, ir 50% nuo automobilio mokesčio. Taip pat asmenys, įsigiję elektrinę ar hibridinę transporto priemonę, turi teisę gauti vienkartinę subsidiją, padengiančią kaštų skirtumą tarp ekologiško ir neekologiško automobilio ir galinčią siekti 6500 eurų. |
Jungtinės Amerikos Valstijos |
JAV skirtingose valstijose ir netgi kai kuriuose skirtinguose miestuose taikomi įvairūs mokesčiai. Vidutinis PVM dydis vyrauja tarp 0 ir 9,4%. Kalifornijoje vidutinis pardavimo mokestis siekia 8,4%. Tačiau be gana mažo registracijos mokesčio ir baudos, taikomos už naudojimąsi neefektyviai kurą naudojančiomis transporto priemonėmis, joks apmokestinimas JAV nėra taikomas. Subsidijos federaliniu lygiu yra skiriamos elektrinių variklių savininkams ir siekia 5500 eurų, priklausomai nuo baterijos talpos. Taip pat Kalifornija suteikia vienkartines paramas elektrinių variklių (1800 Eur.) ir hibridinių variklių (1100 Eur.) savininkams. |