„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Renkame Lietuvos Šimtmečio automobilį: išbandėme „Volga“ GAZ 21, vadintą rykliu

Šie metai išskirtiniai ir Lietuvos valstybei, ir konkurso „Lietuvos metų automobilis 2019“ organizatoriams. Šiemet renkamas ir Lietuvos Šimtmečio automobilis. Pretendentų sąrašą (po kelis iš kiekvieno dešimtmečio) atrinko kolekcininkų ir muziejininkų komisija. O jūs jau dabar galite balsuoti apklausoje ir atiduoti balsą už savo favoritą.

Rubrikoje „Gazas“ supažindiname su kai kuriais istoriniais eksponatais, Lietuvoje važinėjusiais ne vieną dešimtmetį. Šį automobilį galima pamatyti ir daugybėje sovietmečio kino filmų. Tai – „Volga“ GAZ 21, pakeitusi prieš tai Sovietų Sąjungoje karaliavusią „Pobeda“.

Iš viso buvo pagaminta daugiau nei 650 tūkst. GAZ 21. Trys modelio kartos, kurių dizainas šiek tiek skyrėsi. Liaudyje jos buvo vadinamos „žvaigžde“ (1956–1958 m.), „rykliu“ (1959-–1962 m.) ir „banginio ūsais“ (1962–1970 m.).

Vytauto Pilkausko nuotr./Antros kartos GAZ 21 „Volga“, vadinta ryklio ūsais
Vytauto Pilkausko nuotr./Antros kartos GAZ 21 „Volga“, vadinta ryklio ūsais

TAIP PAT SKAITYKITE: Renkame Lietuvos Šimtmečio automobilį: „GAZ M-21 Volga“

Trečioji karta nebeturėjo esminio „Volgos“ simbolio – elnio, „iššokančio“ nuo variklio dangčio. Jo buvo atsisakyta dėl pėsčiųjų saugumo. Pirmoji karta ant grotelių turėjo didelę žvaigždę. O antroji – specifines groteles, kurios ir priminė ryklio šypseną.

Bandomasis važiavimas Druskininkuose

„Gazo“ komandai į pagalbą atėjo žurnalo „Auto Bild“ vyr. redaktorius Vitoldas Milius – istorinių ir šiuolaikinių automobilių žinovas. Jis atvairavo antrosios kartos GAZ 21 – įspūdingą raudonos spalvos modelį odiniu salonu. Tokios grožybės sovietmečiu būdavo skiriamos tik eksportui.

Automobilis – tikrai įspūdingas. Sovietai jį „sukūrė“ sumiksuodami tris amerikietiškus modelius – „Chevrolet Bel Air“, „Plymouth Savoy“ ir „Ford Mainline“. Automobilio prošvaisa – 23 cm! Tai – daugiau nei bet kurio SUV, dabar važinėjančio Lietuvos keliais.

Kėbulas siūbuoja ant lingių, kurios važiavimą greitkeliu paverstų kankyne, tačiau prastuose SSRS keliuose puikiai tiko.

VIDEO: Renkame Lietuvos Šimtmečio automobilį: pažintis su „Volga“ GAZ 21

Todėl „Volga“ atrodo tikrai aukšta, su ja galima be baimės ir į mišką pasukti. Nors varantysis tiltas tik galinis, tokia konstrukcija leido kolūkių pirmininkams žemdirbių ariamuose laukuose jaustis padėties šeimininkais.

V.Miliaus žodžiais tariant, lyginant su šių laikų automobiliais, GAZ 21 neturi stabdžių. Vairas – irgi be stiprintuvo, taigi, norint jį pasukti, reikia padirbėti.

Automobilis neatrodo stabilus, paspaudus greičiau. Kita vertus, važiuojant per asfalto sujungimus, jų nesijaučia – pakaba be galo minkšta.

VOLGA GAZ 21

  • Variklis: benzinas, 2,4 l, 71 AG.
  • Eksportinis variantas turėjo 81 AG variklį. Maksimalus techninis greitis – 130 km/val.
  • Svoris: 1450 iki 1875 kg.
  • Gamybos metai: 1956 – 1970 m.

Visa tai būtų tik gėlytės, tačiau mechaninė 3 pavarų dėžė (rankena prie vairo) taptų tikru iššūkiu bet kuriam XXI a. vairuotojui. Nes nepratusiam prie tokios technikos tikrai nesunku netyčia įjungti atbulinę pavarą.

Vytauto Pilkausko nuotr./GAZ 21 „Volga“ ir Vitoldas Milius.
Vytauto Pilkausko nuotr./GAZ 21 „Volga“ ir Vitoldas Milius.

„Volgos“ sėdynės – tikros sofos. Ir priekinė, ir galinė. Ant jų galima tiesiog atsigulti ir nusnausti grožio miego. Beje, to meto modeliuose nebuvo jokių saugos diržų, nors, gamintojų teigimu, maksimalus tokios „Volgos“: greitis siekia 130 km/val. Tiesa, Vitoldas abejoja, ar, riedėdama ne nuo kalno, ši „Volga“ tiek įsibėgėtų.

Tiesa, buvo gaminama ir speciali modifikacija GAZ 23, skirta spec. tarnyboms, pvz., KGB. Ji turėjo galingesnį V8 5,5 l variklį (iš „Čaika“), todėl galėjo įsibėgėti iki 170 km/val. Variklis išvystydavo 160 AG.

Apklausoje atiduokite savo balsą už tą automobilį, kuris, jūsų manymu, labiausiai vertas Šimtmečio automobilio vardo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“