Įsibėgėjus rudeniui, Lietuvos kelių policijos tarnyba įspėja eismo dalyvius – keliuose prasidėjo pavojingas eismui laikas, nes orai keičia važiavimo sąlygas. „Trumpėja šviesusis paros metas, dažnai susidaro rūkas, matomumą blogina krituliai, o prasidėjus šalnoms keliuose gali būti slidu“, – primena Vytautas Grašys, Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas.
Nuo paskutinės spalio mėnesio savaitės policija šalies keliuose vykdys sustiprintą pėsčiųjų, dviračių vairuotojų eismo saugumo užtikrinimo priemonių kontrolę, daugiau dėmesio skirs vairuotojų pareigų pėstiesiems, dviračių vairuotojams vykdymui užtikrinti.
Elektrinių paspirtukų vairuotojams reikia priminti saugaus eismo taisykles
Vis dar tęsiasi elektrinių paspirtukų ir dviračių sezonas. Pasak V.Grašio, paspirtukų vairuotojai dažnai pamiršta, kad yra priskiriami ne pėstiesiems, o dviratininkams, todėl jie privalo laikytis šioms dviratėms transporto priemonėms numatytų Kelių eismo taisyklių.
Nepilnamečių, į mokyklą keliaujančių elektriniais paspirtukais, tėvai turėtų savo atžaloms priminti ne tik Kelių eismo taisykles, tačiau ir paaiškinti, kad šių transporto priemonių vairuotojams iki 18 metų saugos šalmas yra privalomas, o jaunesniems, kaip 14 metų asmenims važiuoti važiuojamąja kelio dalimi yra draudžiama. „Dažnai pastebime, kad elektriniais paspirtukais važiuoja keli asmenys ar dar blogiau – vežami vaikai, taip pat ne retai tenka nustatyti ir neblaivių šios dviratės transporto priemonės vairuotojų“, – sako V.Grašys.
Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininko, elektrinių paspirtukų vairuotojai ir dviratininkai turėtų būti itin atsargūs ir atidūs važiuodami šlapia kelio danga, nedaryti staigių manevrų, kadangi sumažėja sukibimas ir stabilumas kelyje, taip pat pailgėja stabdymo kelias, dėl to kyla potenciali grėsmė eismo saugumui.
„Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi dviračio ar elektrinio paspirtuko vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas, nepriklausomai nuo oro sąlygų“, – primena V.Grašys.
Nepamirškite pasikeisti padangų
Policija atkreipia transporto priemonių vairuotojų dėmesį, kad techniškai tvarkingi stabdžiai, stiklo valytuvai, sureguliuotos žibintų šviesos, tinkamos padangos prisideda prie visų mūsų saugumo kelyje. Nusidėvėjusios padangos gali kelti grėsmę eismo saugumui ir būti viena iš eismo įvykio priežasčių. Kelių eismo taisyklėse nustatyta, kad nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. motorines transporto priemones ir priekabas su vasarinėmis padangomis eksploatuoti draudžiama, o naudojamų padangų protektoriaus rašto gylis turi atitikti nustatytus reikalavimus. Dygliuotas padangas galima naudoti nuo lapkričio 1 d. iki balandžio 10 d., šiais atvejais ant automobilio galo turi būti priklijuotas nustatytas skiriamasis ženklas.
Naudojant padangas, kurios neskirtos važiuoti žiemą, gali būti panaikintas privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas ir skirta piniginė bauda. Įpusėjus lapkričio mėnesiui, policija šalies keliuose skirs papildomo dėmesio transporto priemonių techninei būklei, taip pat ir naudojamų padangų atitikties techniniams reikalavimams tikrinti.
Įvertinkite eismo sąlygas realiu laiku ir automobilio techninę būklę
Rudenį eismo sąlygos per dieną gali pasikeisti net kelis kartus, todėl būtina jas vertinti realiu laiku ir pagal tai pasirinkti atitinkamą dalyvavimo eisme režimą.
„Vairuotojai privalo pasirūpinti papildomomis atsargumo priemonėmis: įvertinti važiavimo bei meteorologines sąlygas, eismo intensyvumą, pasirinkti saugų greitį, kad esant reikalui, galėtų staigiai sustabdyti transporto priemonę, taip pat sumažinti greitį artėjant prie pėsčiųjų perėjos ir įsitikinti, kad pėsčiųjų perėjoje nėra pėsčiųjų, kuriuos turi praleisti“, – pasakoja V.Grašys.
Labai svarbu, kad transporto priemonės žibintai būtų tinkamai sureguliuoti ir atitiktų nustatytus reikalavimus. „Tvarkingi sklaidytuvai ir kokybiškos žibintų lemputės yra vienos iš veiksmingiausių priemonių, leidžiančių užtikrinti saugumą važiuojant blogo matomumo sąlygomis“, – pabrėžia V.Grašys.
Svarbu atkreipti dėmesį į bendrą transporto priemonės paruošimą saugiai dalyvauti eisme: reikia pasirūpinti automobilio langų švara, užtikrinančia gerą matomumą, pasitikrinti, ar tinkamai veikia stiklo valytuvai, ar yra jų plovimo skysčio. Turėkite savo transporto priemonėje sustojimo ženklą, gesintuvą, pirmosios pagalbos rinkinį, taip pat ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, jos prireiks sustojus tamsiuoju paros metu neapšviestame kelyje.
Būkite matomi ir nepamirškite atšvaitų
Tamsiuoju paros metu lyjant ar sningant, vairuotojams pastebėti pėsčiuosius ar dviračius vairuojančius asmenis yra labai sunku. Svarbu, kad šie eismo dalyviai užtikrintų savo matomumą kelyje, segėtų kitiems eismo dalyviams matomus atšvaitus, dėvėtų ryškiaspalvius drabužius su šviesą atspindinčiais elementais, naudotų šviečiančius žibintus (žibintuvėlius). „Liūdna, bet vis dar pasitaiko atvejų, kai pėstieji kelyje nesivadovauja šiomis rekomendacijomis, kelyje yra sunkiai pastebimi ir taip rizikuoja savo sveikata ar net gyvybe“, – apgailestauja V.Grašys.
Policija akcentuoja abipusę vairuotojų ir pėsčiųjų tarpusavio atsakomybę dėl saugaus dalyvavimo eisme ir pabrėžia, kad vairuotojai turi laikytis jiems privalomų reikalavimų pėsčiųjų atžvilgiu, o pėstieji turi vykdyti jiems nustatytas pareigas. Pėstieji, norėdami užtikrinti savo saugumą ir matomumą, turėtų laikytis nustatytų Kelių eismo taisyklių reikalavimų, judėti pėsčiųjų takais, šaligatviais, jei jų nėra – kelkraščiais prieš automobilių judėjimo kryptį, o per gatvę ar kelią eiti tik leistinose vietose, gerai įsitikinę, kad tai daryti yra saugu. Vairuotojams ypatingo atidumo priemonių būtina imtis vietose, kur į kelią gali įžengti pėstieji – gyvenvietėse, prie pėsčiųjų perėjų, gyvenamųjų namų kiemuose ir kitur.
Vargina saulė virš horizonto ir rūkas
Oro sąlygos rudenį gali būti labai permainingos ir staiga pasikeitusi situacija kelia pavojų saugiam vairavimui. Lauryno Bričkaus, „Volvo Trucks Lietuva“ rinkodaros vadovo, teigimu, rudenį dienos metu saulė jau nepakyla aukštai virš horizonto, todėl gali labiau akinti ir varginti vairuotojus: „Be to, šviesus paros laikas trumpėja, dažniau kyla rūkas, rytais padidėja šalnų ir plikledžio atsiradimo tikimybė. Ypač pavojingi tampa viadukai, tiltai ar miškingos vietovės, todėl dėl kintančių sukibimo su keliu sąlygų reikia važiuoti dėmesingiau.“
Rudenį dažnai kyla rūkas, kuris gerokai apriboja kelio matomumą ir kelia papildomų iššūkių vairuotojams. „Važiuojant per rūką svarbiausia sutelkti maksimalų dėmesį į kelią ir važiuoti tinkamu greičiu, atsižvelgiant į esamas eismo sąlygas ir automobilio ar sunkvežimio techninę būklę. Taip pat svarbu užtikrinti gerą matomumą – stiklai turi būti švarūs, valytuvai tvarkingi, langų plovimo skystis ir jo užšalimo temperatūra turi atitikti sezoną. Nepamirškite ir žibintų, kurie turi būti švarūs ir tinkamai sureguliuoti, būtina įjungti galinius ir priekinius rūko žibintus“, – pabrėžia L.Bričkus.
Šios taisyklės galioja ir važiuojant tamsiu paros metu.
Ypač atidūs turėtų būti pėstieji eidami tamsiu paros metu, lyjant lietui ar užslinkus rūkui, kai labai sumažėja matomumas. „Pėstieji neturi pamiršti, kad yra ne vieni kelyje. Jeigu jie nedėvi atšvaitų, vairuotojui sunku laiku pastebėti kelkraščiu einantį žmogų“, – perspėja L.Bričkus.
Ilgėja stabdymo kelias
Mindaugas Paulauskas, „Girteka Transport“ direktorius akcentuoja, kad rudenį eismą apsunkina ne tik lietus, rūkas, bet kartais netgi ir sniegas, taip pat vis ilgiau tenka vairuoti tamsiu paros metu. Būtent tuomet ne tik pablogėja matomumas, bet ir pastebimai pailgėja stabdymo kelias. „Mūsų ekspertų duomenimis, lyjant vilkiko stabdymo kelias išilgėja dvigubai, o sningant – netgi daugiau nei tris kartus. Visgi net ir esant geroms vairavimo sąlygoms, lygiam ir sausam keliui pakrautam vilkikui sustoti reikia mažiausiai dvigubai daugiau laiko nei lengvajam automobiliui. O vilkikui, kuris neveža jokio krovinio – pusantro karto. Apskritai, jei kelias šlapias ar slidus – stabdymo kelias visoms transporto priemonėms tampa net tris ar daugiau kartų ilgesnis nei įprastai“, – atkreipia dėmesį M.Paulauskas.
L.Bričkus taip pat pažymi, kad važiuojant nepalankiomis eismo sąlygomis sunkvežimių stabdymo kelias pailgėja 2–4 kartus lyginant su važiavimu sausa asfalto danga. Taip pat būtina sąlyga, kad transporto priemonės padangų protektorius būtų pakankamai gilus. Jei protektorius nusidėvėjęs iki mažiausios leistinos ribos, stabdymo kelias dėl to gali padidėti dar 1,5–2 kartus.
Vairuotojams rekomenduojama važiuoti adekvačiu eismo sąlygoms greičiu, būti maksimaliai budriems ir laikytis bent 2 kartus didesnio atstumo iki kitų transporto priemonių nei įprastai.
Rudenį galioja taisyklė: neskubėk ir būsi pirmas
Kalbėdamas apie kelio matomumą, M.Paulauskas mano, kad svarbu ne tik įvertinti esamas gamtos sąlygos, bet ir vadovautis taisykle – „neskubėk ir būsi pirmas“: „Kad ir kokią transporto priemonę vairuotume, reikia suprasti, jog eismo dalyvių yra labai daug ir net jei vairuotojas mano, jog yra gerai matomas, tarkime, spės laiku persirikiuoti, taip gali ir nebūti.“
Kelyje niekada ir niekur nereikia skubėti ir visada kritiškai įvertinti matomumo, gamtos ir kitas vairavimo sąlygas. „Taip pat vairavimo sąlygas svarbu vertinti ne tik iš savo asmeninės perspektyvos – reikia atkreipti dėmesį į šalia esančius eismo dalyvius ir mėginti prognozuoti jų elgesį, ypatingai pastebėjus nedrausmingą kelių eismo dalyvį – vairuojantį techniškai netvarkingą transporto priemonę, nesilaikantį kelių eismo taisyklių ir pan.“, – sako M.Paulauskas.
Ne mažiau svarbūs eismo dalyviai yra ir pėstieji. Jiems visada patariama eiti kaire kelio puse, prieš eismą ir segėti atšvaitus. „Galiu pridurti, jog einant keliu, priešais važiuojančius automobilius, rekomenduoju nenaudoti ausinių, kad geriau orientuotumėtės aplinkoje“, – perspėja „Girteka Transport“ direktorius M.Paulauskas.