15 tonų sveriančiu ir Didžiosios Britanijos kareivių naudotu šarvuočiu FV432 dabar galima pasivažinėti ir šalia Lietuvos sostinės. Kelyje Vilnius–Kaunas įsikūrusi trasa, kurioje galima ne tik pasėdėti šarvuotyje, bet ir jį pačiam pavairuoti ar pervažiuoti automobilį, kuris yra „paruoštas“ tokiai mirčiai: traiškančių šarvuočio vikšrų jis laukia jau be ratų ir variklio.
Britiškas šarvuotis pagamintas 1963 m., į jį gali tilpti iki 12 žmonių. Jo dyzelinis 240 AG „Rolls-Royce“ gamintas variklis toli gražu nėra ekonomijos įsikūnijimas – jis vartoja apie 1 litrą degalų vienam kilometrui.
Tokio paties modelio, tik jau gerokai modifikuotus šarvuočius dar ir dabar naudoja Didžiosios Britanijos, Indijos ir kitų šalių ginkluotosios pajėgos. Jie buvo naudojami taikos palaikymo misijoms Irake ir Afganistane.
Šarvuočio savininkas Nerijus Stankus juokavo, kad Lietuvos krašto apsaugos ministerija dar neprašė šarvuočio paskolinti pratyboms, tačiau jis esą pasiruošęs bet kada jį perduoti kariuomenei. Jis neslėpė, kad susidomėjimas šarvuočiu padidėjo pastaraisiais metais, vykstant kariniams konfliktams Ukrainoje.
„Keliolika minučių pavažinėjus šarvuočiu bei pripratus prie jo gabaritų, galima jau drąsiai važiuoti link traiškomo automobilio. O važiuojant per automobilį, svarbiausia laikytis instruktoriaus nurodymų“, – pasakoja vienas iš tankodromo iniciatorių, Nerijus Stankus.
Jis pusiau juokaudamas, pusiau rimtai sakė, kad traiškyti šarvuočiu galima bet ką. Pavyzdžiui, vienas klientas nori pervažiuoti skalbimo mašiną, o automobilį galima atsigabenti ir savo. Tik reikia nuo jo nuimti ratus, variklį, priekinį ir galinį stiklus bei išpilti visus skysčius.
Šarvuotį vairuoti nėra sudėtinga – tą išbandė ir šių eilučių autorius. Vieninteliai valdymo prietaisai – dvi vairalazdės ir pedalas. Spaudi pedalą – greitėji, į save trauki kairiąją vairalazdę – suki kairėn, dešiniąją – dešinėn. Stabdymas? Atleidus akceleratorių, šarvuotis gana greitai lėtėja.
Pavarų pasirinkimas taip pat nedidelis – 1 (į priekį), N (neutrali) ir R (atbulinė). Atbuliniam važiavimui netgi skirtas veidrodėlis, tačiau geriau pasikliauti instruktorių pasiūlymais, o ne labai mažą plotą atvaizduojančiu veidrodžiu. Kiek sudėtingiau įsivaizduoti šarvuočio gabaritus ir inerciją – vis dėlto jis sveria 10 kartų daugiau nei lengvasis automobilis.