Šaltas Billo Gateso dušas: iš „Tesla Semi“ ir elektrinių lėktuvų „greičiausiai niekada nieko nebus“

Paskutiniai Billo Gateso komentarai leidžia aiškiai suprasti, kad milijardierius ir filantropas abejoja elektrinių sunkvežimių bei elektra varomų komercinių lėktuvų ateitimi. Bet ar tikrai jis teisus?
Elektrinis vilkikas „Tesla Semi“
Elektrinis vilkikas „Tesla Semi“ / „Scanpix“ nuotr.

Pastaraisiais metais Bilas Gatesas daug dėmesio skiria pasaulinėms problemoms ir aktyviai naudoja savo sukauptą turtą joms išspręsti. Bilas su žmona yra vieni daugiausiai labdarai paaukojančių žmonių pasaulyje, be to, filantropas nuolat investuoja į naujas energetikos kompanijas bei siekia išvystyti naujos kartos branduolinę energetiką.

Būtinybė elektrifikuoti transportą

Naujausiame įraše Bilas pabrėžia būtinybę kuo greičiau elektrifikuoti transportą, nes tai padėtų spręsti klimato kaitos problemas. Visgi jo pareiškimai yra kiek prieštaringi. Bilas tiki, kad keleivinės transporto priemonės bus elektrifikuotos, ir tas jau vyksta:

„Padidėjusi konkurencija rinkoje reiškia, kad klientai turi daugiau pasirinkimų nei bet kada anksčiau. Pradedant kompaktiškais sedanais ir baigiant aptakiais sportiniais automobiliais. Greitai netgi galėsime įsigyti visiškai elektrinį pikapą iš tokių senbuvių, kaip GM ir „Ford“ bei naujų gamintojų, kaip „Rivian“ ir „Bollinger“.“

Įdomu, bet „Microsoft“ įkūrėjas, anksčiau vairavęs „Model X“, kažkodėl savo įraše pamiršo paminėti „Tesla“ kompaniją ir jos kuriamą „Cybertruck“ pikapą.

Nieko tokio. Daugiau klausimų kelia tai, kad, nors Bilas ragina elektrifikuoti transporto sektorių, bet tuo pačiu labai stipriai abejoja elektrinių sunkvežimių, tokių, kaip „Tesla Semi“ ateitimi, ir mano, kad iš jų „greičiausiai niekada nieko nebus“:

„Problema yra ta, kad baterijos yra didelės ir sunkios. Kuo didesnį svorį norite pajudinti, tuo daugiau tokiai transporto priemonei reikia baterijų. Bet kuo daugiau baterijų pridedate, tuo didesnį svori turite – ir tuo daugiau energijos reikia.

Net ir pasiekus baterijų proveržį, elektrinės transporto priemonės greičiausiai niekada nebus praktiškas sprendimas tokiems dalykams, kaip 18 ratų krovininiam transportui ir keleiviniams lėktuvams. Elektra gerai veikia tada, kai reikia įveikti trumpus atstumus, tačiau mums reikia kitokio sprendimo, kai kalba pasisuka apie sunkiasvores transporto priemones ir tolimųjų reisų lėktuvus.“

Nors Billas Gatesas ir neįvardijo konkrečių kompanijų elektrinių pikapų, bet gana aišku, jog turima galvoje šiuo metu vystomas „Tesla Semi“ ir „Freightliner eCascadia“ elektrinių pikapų programas.

Toks Billo Gateso pareiškimas yra įdomus ir tuo, kad Elonas Muskas prieš keletą dienų pareiškė, kad baterijų technologijos per pastarąjį dešimtmetį pažengė stipriai į priekį ir jei prieš 10–15 metų apie 400Wh/kg energijos tankį buvo tik svajojama, tai šiuo metu jau keli baterijų gamintojai dirba prie tokio tipo baterijų. Ir, pasak Elono, kai bus masiškai pradėtos gaminti tokio energijos tankio baterijos, tada ir aviacijos elektrifikacija taps reali bei perspektyvi.

Kas pakeistų elektrą?

O ką gi Billas Gatesas siūlo vietoje baterijų naudoti sunkiasvorių transporto priemonių sektoriuje? Jis mano, kad perspektyvesnis sprendimas būtų biodegalai.

Vertinant objektyviai, variantas yra galimas. Tik su esmine sąlyga – jei tų biodegalų gamybai nebus naudojama žemės ūkio produkcija, kaip kviečiai, rapsai ir pan. Važinėti per laukus su dyzeliną vartojančia technika tam, kad užauginęs javus juos paverstum biodegalais – nei logiška, nei ekologiška. Ir jei taip bus, tada čia ne ekologiškas sprendimas, o dar žalingesnis, palyginus su naujus standartus atitinkančiais vidaus degimo variklį turinčiais sunkvežimiais.

Deja, bet šiuo metu tvari biodegalų gamyba iš atliekų, kaip biometano, ar skystų degalų gamyba iš dumblių, yra brangi ir transporto pramonė mieliau žvelgia į pigesnį ir geriau išvystytą baterijų sektorių.

Kita alternatyva – vandeniliu varomi sunkvežimiai. Ir čia intensyviai dirba kita Amerikos kompanija, „Nikola Motor“. Tiesa, čia būtina įveikti daugybę iššūkių – kad ir tų pačių papildymo stotelių trūkumą – tad ji nuo 2021-ųjų pradžios taip pat pirmiau pradės gaminti baterijomis varomą „Nikola Tree“ sunkvežimį, o nuo 2023-iųjų metų turėtume išvysti ir vandeniliu varomą sunkvežimį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis