Dienraštis „Lietuvos rytas“ antradienį rašo, jog auganti paklausa Kinijoje, įtampa dėl Irano branduolinių ambicijų ir Ormūzo sąsiaurio, galiausiai – embargas Irano naftos importui į Europą. Tai – esminės priežastys, kodėl nuo 2012-ųjų pradžios brangsta nafta.
„Sprendimas dėl embargo brangins naftą rinkoje nepaisant to, kad apie šiuos ketinimus jau buvo žinoma prieš kelias savaites“, – sakė banko „Finasta“ Kapitalo rinkų departamento analitikas Tadas Povilauskas.
Iranas tiekia apie 4 procentus viso pasaulio suvartojamos naftos, tačiau Europoje jis užima penktadalį rinkos. Europos Sąjungos valstybės kasdien iš Irano perka 500 tūkst. barelių.
Vienintelė Baltijos šalyse naftos perdirbimo įmonė „Orlen Lietuva“ neperka žaliavos iš Irano: ji perdirba rusišką „Urals“ naftą. Pasak analitiko T.Povilausko, „Urals“ nafta pagal kokybę atitinka žaliavą iš Irano.
Naftos perdirbimo gamyklos atstovai nelinkę komentuoti ateities scenarijaus po embargo, tačiau šįmetį degalų brangimą jie sieja būtent su augančia žaliavos kaina.
„Didelę įtaką turėjo geopolitinė įtampa Irane“, – sakė „Orlen Lietuvos“ atstovas Audrius Stasiulaitis.
Įtampa pasaulio naftos rinkoje dėl Irano tiesiogiai atsispindi ir Lietuvoje degalinių švieslentėse. Nuo metų pradžios benzinas Lietuvoje pabrango 30-40 centų. Populiariausio 95 markės benzino kaina Lietuvoje jau artėja prie 4,80 lito už litrą ribos. Brangsta ir dyzelinas – jo litras šiuo metu kainuoja apie 4,60 lito už litrą.