Per dieną – 60 tūkst. mašinų
Vilniaus miesto savivaldybė dar vasarį pranešė, kad skelbia Liepkalnio ir Žirnių gatvių bei Minsko plento sankryžos rangos konkursą. Tai transporto arterija, kurią kasdien kerta daugiau kaip 60 tūkst. transporto priemonių, ir ji bus rekonstruota į dviejų lygių sankryžą. Keturių eismo juostų ir daugiau kaip 800 metrų ilgio Žirnių g. ir Minsko pl. dalis atsidurs tunelyje, o virš jų, esamame lygyje, bus įrengta šviesoforais reguliuojama Liepkalnio gatvės sankryža. Tai bus daugiau kaip 23 m ilgio ir 78 m pločio viadukas.
Savivaldybės pranešime cituotas meras Remigijus Šimašius teigė, kad plečiant esamas gatves ir tiesiant naujas gerinamas susisiekimas, kad vilniečiai patirtų kuo mažiau rūpesčių.
Tai transporto arterija, kurią kasdien kerta daugiau kaip 60 tūkst. transporto priemonių, ir ji bus rekonstruota į dviejų lygių sankryžą.
„Per porą metų rekonstravus Liepkalnio, Žirnių gatvių ir Minsko plento sankryžą bus užtikrintas sklandesnis ir saugesnis susisiekimas, sumažės transporto grūstys sankryžoje ir tai pajus apie 20 tūkst. vilniečių, kasdien važiuojančių iš Naujininkų, Rasų seniūnijų“, – sakė Vilniaus miesto meras.
Daugiau kaip 2,2 km ilgio vienoje judriausių sankryžų bus atnaujinti pėsčiųjų ir dviračių takai, įrengtas gatvių apšvietimas, viešojo transporto stotelės, atraminės sienutės, vandentiekio, lietaus nuotekų, telekomunikacijų, šviesoforų valdymo tinklai.
Susisiekimo ministerija skyrė 5 mln. eurų
Tad po rekonstrukcijos bus užtikrintas sklandesnis ir saugesnis transporto, pėsčiųjų ir dviratininkų susisiekimas Žirnių gatvės ir Minsko plento kryptimis. Prieš rinkimus išplatintame pranešime tikinta, kad rekonstruojamos sankryžos statybos darbai prasidės jau šią vasarą. Planuojama projekto vertė – apie 30 mln. eurų. Daugiau nei 8 mln. eurų projekto įgyvendinimui skirs Vilniaus miesto savivaldybė, likusius 22 mln. – Vyriausybė. Projektą įgyvendinti planuojama per šiuos ir 2020 metus.
Praeitą savaitę Susisiekimo ministerija išplatino informaciją apie projektus, kuriems skiriamas finansavimas iš biudžeto. Sąraše yra ir dviejų lygių Žirnių, Liepkalnio gatvių ir Minsko plento sankryža Vilniuje. Jos rekonstravimui, projekto vykdymo priežiūrai ir darbų atlikimui planuojama skirti 5 mln. eurų.
Suma, jeigu lyginsime, kiek pinigų iš viso reikės, neatrodo didelė. O ir kitų problemų su šita sankryža, kaip paaiškėjo, esama.
Stebisi NVSC pozicija
Pirmadienio rytą po rinkimų 15min studijoje R.Šimašius, klausiamas, kaip sekasi su šia sankryža, patvirtino, kad rangos konkursas jau yra paskelbtas, tad, jei viskas vyks sklandžiai, darbai prasidės šiemet truks (bent dalis, kai teks riboti eismą) apie pusantrų metų, visos statybos – apie dvejus metus.
Jeigu ta pozicija nesikeis, tai gali užkirsti kelią daugeliui projektų ir Vilniuje, ir kituose miestuose, – sakė R.Šimašius.
Tačiau meras neslėpė, kad yra ir sunkumų derinant projektą su kitomis institucijomis: „Turime keistų diskusijų, kaip turi atrodyti ši sankryža. Man keistai atrodo Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) ir pačios Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) pozicija dėl higienos normų. Jeigu ta pozicija nesikeis, tai gali užkirsti kelią daugeliui projektų ir Vilniuje, ir kituose miestuose. Jų pozicija, paprastai tariant, tokia, kad jeigu situacija buvo labai bloga, o mes ją padarome gera, net labai gera, bet nepasiekiame jų užsikeltų tam tikrų normų, tai iš viso nieko neleidžiama daryti.“
Kalbama apie triukšmą ir taršą. Anot mero, ekologinė situacija labai pagerės po rekonstrukcijos, vis dėlto kai kur triukšmas išliks.
Problema – dėl triukšmo
Nacionalinis visuomenės sveikatos centro Vilniaus departamento atstovė Justina Butenienė atsiuntė NVSC Vilniaus departamento specialistų komentarą dėl šios situacijos.
„NVSC Vilniaus departamentas techninio projekto „Liepkalnio g., Žirnių g. ir Minsko pl. sankryžos, Vilniaus m., rekonstravimo projektas“ sprendinius tikrino du kartus. Abu kartus NVSC Vilniaus departamentas, patikrinęs projekto sprendinių atitikimą visuomenės sveikatos saugos teisės aktų reikalavimams, pateikė neigiamas išvadas nurodydamas trūkumus, kurie susiję su reglamentuojamų triukšmo lygių neužtikrinimu artimiausiose gyvenamosiose ir visuomeninėse aplinkose“, – teigiama komentare.
Triukšmo ribiniai dydžiai yra nustatyti higienos normoje „Triukšmo ribiniai dydžiai gyvenamuosiuose ir visuomeninės paskirties pastatuose bei jų aplinkoje“. O dažniausia problema projektiniuose kelių infrastruktūros sprendiniuose, NVSC Vilniaus departamento specialistų teigimu, yra ta, kad neįvertinamas būsimų automobilių srautų keliamas triukšmas arba nenumatomos priemonės triukšmo lygiams užtikrinti artimiausioje gyvenamojoje ir visuomeninėje aplinkoje.
Abu kartus NVSC Vilniaus departamentas pateikė neigiamas išvadas nurodydamas trūkumus, kurie susiję su triukšmo lygių neužtikrinimu.
Ar projektas atitinka nustatytus reikalavimus, NVSC tikrina vadovaudamasi statybos techninio reglamento nuostatomis. „Statybos projektų tikrinimo tikslas – užtikrinti, kad nebūtų pažeisti visuomenės sveikatos saugos reikalavimai“, – teigia NVSC atstovai.
Nauji langai ir sienutės
Vilniaus savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento vyresnysis patarėjas Arūnas Visockas patvirtina, kad rangos konkursas paskelbtas, tačiau NVSC nederina projekto, taip esą pristabdydama miestui itin svarbaus projekto įgyvendinimą.
„Reikalaujama, kad savivaldybė užtikrintų, jog projekto rekonstrukcijos ribose triukšmas netrikdys aplink gyvenančių vilniečių, t.y. užtikrinti triukšmo normą. Atsižvelgiant į Nacionalinio visuomenės sveikatos centro reikalavimus savivaldybė planuoja maksimaliai apželdinti teritoriją, pakeisti gyvenamųjų namų langus su didesne garso izoliacija, įrengti triukšmą mažinantį asfaltą ir akustines sienutes“, – aiškino A.Visockas.
Projekto rangos darbų konkurso pirkimo dokumentuose pateiktame techniniame projekte nurodoma: „Žirnių g., Minsko pl. ir Liepkalnio g. yra Vilniaus miesto pietinėje dalyje ir atlieka miestui svarbią susisiekimo funkciją, tuo pačiu yra ir pietinis miesto aplinkkelis. Žirnių g. ir Minsko pl. praeina pietinis IXb lengvojo transporto koridorius. Minsko plentas yra valstybinis magistralinis kelias A3 Vilnius–Minskas, Liepkalnio gatvės pietinė dalis – magistralinis kelias A15.“
Didžiausias srautas šioje sankryžoje yra Žirnių gatve ir Minsko plentu. „Siekiant ekonomiškomis priemonėmis padidinti sankryžos pralaidumą, reikia izoliuoti didžiausią srautą nuo likusios sankryžos“, – teigiama pirkimo dokumentuose.
Savivaldybė planuoja maksimaliai apželdinti teritoriją, pakeisti gyvenamųjų namų langus, įrengti triukšmą mažinantį asfaltą ir akustines sienutes, – sakė A.Visockas.
Apie užterštumą taip pat užsimenama: „Gatvių statybų metu aplinkos oro užterštumas gali šiek tiek padidėti, nes į aplinką bus išmetami naudojamos technikos teršalai. Oro teršimas dirbančių statybinių mašinų išmetamosiomis dujomis NO2, KD10 (kietosios dalelės, kuriu skersmuo >10 μg/m3), CO2 bei dulkėmis gali padidėti sausu metu, važiuojant mašinoms privažiavimo keliu į statybos vietą. Manoma, kad šių išmetamų teršalų kiekis neviršys didžiausios leistinos koncentracijos bei žymios įtakos aplinkos orui bei kaimyninėms teritorijoms neturės.
Paviršiniams ir požeminiams vandens telkiniams gatvės statyba neigiamos įtakos neturės.“