Tam pritaria ir automobilių gamintojai, diegdami nuolatinio greičio palaikymo sistemas ir į mažesnius modelius, pavyzdžiui „Citroën C3“ ar „Volkswagen Golf“.
Mažiau chaoso – mažiau pavojų
Artūras Pakėnas, „Amplius.lt“ vairavimo mokyklos vadovas, pastebi, kad būtent dėl transporto priemonių greičio skirtumų kelionės tampa sudėtingesnės, reikalauja daugiau vairuotojų dėmesio bei dažniau manevruoti. Vieniems judant lėčiau, kitiems greičiau vairuotojai dažniau keičia eismo juostas, stabdo, greitėja ir lenkia. Saugaus eismo ekspertas teigia, kad šie veiksmai sukelia chaosą keliuose, dėl to nepavyksta išvengti ir eismo įvykių.
„Kai skiriasi pasirinktas greitis, vairuotojams reikia įvertinti daugiau kintamųjų, todėl kai kuriose situacijose nepavyksta išvengti klaidų. Jei visi važiuotų vienodu numatytu greičiu, pavyzdžiui, maksimaliai leistinu, toks pasirinkimas turėtų reikšmingos teigiamos įtakos avaringumui keliuose, be to, padėtų spręsti ir spūsčių problemą. Chaosą keliuose sukelia nuolatinis vairuotojų rikiavimasis ir noras važiuoti greičiau, o esant vienodam greičiui rikiavimosi poreikis išnyktų ir srautas judėtų tolygiau“, – aiškina A.Pakėnas.
Saugaus eismo ekspertas pabrėžia, kad pasirinktas vienodas pastovus greitis yra svarbus ne tik miestų gatvėse, tačiau ir užmiestyje. Specialistas teigia, kad dažniausia užmiesčio keliuose įvykstančių eismo įvykių priežastis – išvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą lenkiant. Anot jo, tokios nelaimės nutinka dėl neįvertintų aplinkybių, skubėjimo bei perteklinio manevravimo.
„Prieš lenkimo manevrą privalu įvertinti daug veiksnių, todėl vairuotojas jaučia dar didesnę įtampą. Važiuojant vienodu pastoviu greičiu išnyksta poreikis lenkti, o tai reiškia, kad mažėja ir nelaimingų įvykių tikimybė. Svarbiausia, tokiu atveju kelionės trukmė išlieka optimali, eismo dalyviai – saugesni ir daugiau komforto“, – pastebėjimais dalijasi saugaus eismo ekspertas.
Daugiau komforto ir mažiau sąnaudų
A.Pakėnas teigia, kad pasirinktas vienodas pastovus greitis turi įtakos ne tik saugumui ir komfortui, tačiau kartu ir degalų sąnaudoms. Ekonomiško vairavimo mokymus vedantis specialistas atkreipia dėmesį, kad norint sumažinti degalų sąnaudas svarbu vadovautis trimis taisyklėmis, o pastovus greitis – viena jų.
„Degalų sąnaudoms įtakos turi tiek variklio darbinis tūris, tiek ir vairavimo stilius. Remdamiesi ekonomiško vairavimo principais, vairuotojai turėtų kuo daugiau riedėti iš inercijos, šiek tiek anksčiau, maždaug ties 2 tūkst. aps./min., perjungti pavaras ir palaikyti vienodą pastovų greitį. Kai išlaikomas vienodas varikliui tenkantis krūvis įprastomis eismo sąlygomis, degalų sąnaudos yra mažesnės“, – sako A.Pakėnas.
Šiems aspektams vis daugiau dėmesio skiria ir automobilių gamintojai, kurie naujus modelius aprūpina ne tik įprastomis, bet ir adaptyviomis greičio palaikymo sistemomis. Saugaus eismo ekspertas pastebi, kad šios sistemos iš tiesų gali padėti normalizuoti situaciją keliuose ir visiems judėtų tolygiau, tačiau įspėja, kad naudojantis bet kuria sistema nevalia pamiršti pagrindinio savo darbo.
„Greičio palaikymo sistemos, ypač leidžiantis į ilgesnes keliones, gali suteikti daugiau komforto ir padėti ilgiau nepavargti, tačiau labai svarbu, kad jomis besinaudojantys vairuotojai neprarastų budrumo. Eismo sąlygos, greičio ribojimai ir kiti veiksniai nuolat kinta, todėl svarbu prisiminti, kad šios sistemos yra skirtos padėti vairuotojams, o ne perimti jų darbą“, – pabrėžia saugaus eismo ekspertas.
Pagalba važiuoti taupiau ir saugiau
Savo ruožtu gamintojai rūpinasi, jog naudodamas pastovaus greičio palaikymo sistemą sėdintis prie vairo išlaikytų budrumą, o apie pasikeitusius greičio ribojimus būtų ne tik pranešta, bet ir pasiūlyta pakeisti važiavimo greitį vos vieno mygtuko paspaudimu. Štai, pavyzdžiui, prancūziškų automobilių gamintojas „Citroën“ netgi mažiausią šeimos narį C3 aprūpino kruizo kontrole su kelio ženklų atpažinimo ir greičio rekomendavimo funkcija.
Pasikeitus maksimaliam leistinam greičiui sistema automatiškai vairuotojui pateikia rekomendacijų pakeisti kruizo kontrolės nustatymus pagal tuo metu galiojančius ribojimus. Negana to, keliaujančių saugumui užtikrinti gamintojas siūlo pasinaudoti ir greičio ribojimo sistema, kuri užtikrins, kad vairuotojas neviršys, pavyzdžiui, 90 km/val. maksimalaus leistino greičio.
Tokiomis sistemomis savo automobilius aprūpina tiek prabangesnių automobilių gamintojai kaip „Porsche“ ar BMW, tiek siūlantys vidutinės klasės modelius („Volkswagen“ ar jau minėtas „Citroën“). Tiesa, dėl didesnio saugumo gamintojai kruizo kontrolę papildo ir adaptyvia atstumo palaikymo sistema. Štai „C5 Aircross“ modelio vairuotojai, įjungę kruizo kontrolę, gali pasirinkti, kad automobilis judėtų tokiu pat greičiu, kaip priekyje važiuojantis.
Išlaikyti tolygų eismo judėjimą adaptyvi greičio palaikymo sistema gali padėti ir mieste. Mat tiek jau į minėtą „C5 Aircross“, tiek naują „Golf“ modelį kartu su kruizo kontrole diegiama sustojimo funkcija, kuri leidžia automobiliui sumažinti greitį iki nulio ir vėl pajudėti pagal priekyje važiuojančią transporto priemonę.
Negana to, naudodamiesi priekinio stiklo viršuje sumontuotais jutikliais vairuotojai gali nustatyti norimą saugų atstumą nuo priekyje važiuojančio automobilio. Sistemoms palaikant vienodą pastovų greitį ir atstumą, vairuotojui suteikiama galimybė geriau įvertinti eismo sąlygas ir į ekstremalias situacijas sureaguoti laiku.