Katalizatorių tema tapo itin aktuali paskutinėmis žiemos dienomis, kai, išsigandę nuo kovo 1 d. griežtėjančių patikrų automobilių techninės apžiūros stotyse, vairuotojai rikiavosi į milžiniškas eiles, norėdami gauti TA apžiūros sertifikatą dar iki pavasario. Kaip minėta, dvigubai daugiau automobilių atvyko į TA stotis vasario 27-ąją, nei paprastai atvyksta eilinę žiemos dieną. Kaip pasakojo „Tuvlita“ Vilniaus skyriaus generalinis direktorius Povilas Imbrasas, katalizatorių deficitas automobiliuose gali būti viena rimčiausių priežasčių tokiai apgulčiai.
Katalizatoriaus viduje – auksas, platina ir eilė kitų brangenybių
Katalizatoriaus veikimo principas yra ir paprastas, ir sudėtingas. Paprastas, nes išmetimo dujos jo koridoriais tiesiog teka ir „grynėja“. Sudėtingas, nes tas „gryninimas“ vyksta dėl sudėtingų cheminių procesų, naudojant labai brangius metalus ir kitas chemines medžiagas. Tarkime, auksą, platiną, paladį ar radį. Taip pat, keramiką.
Kaip rašoma katalizatorius superkančių įmonių reklamose, už vieną kilogramą katalizatorių „vidurių“ mokama iki 500 Lt. Tai priklauso ir nuo katalizatoriau tipo (jų sudėtis gali kardinaliai skirtis), ir nuo viduje esančių metalų kiekio. Už priduodą į supirktuvę šios dalies turinį galima gauti net iki 1000 litų.
„Katalizator“ įmonės, kurios veikla, kaip sufleruoja pavadinimas, yra šių dalių supirkimas, tinklapyje nurodoma, kad brangiausi perkami – vokiškų automobilių katalizatoriai. Kiek pigiau – japoniški. Pabrėžiama, kad iki 1998 m. pagamintuose automobiliuose esantys katalizatoriai savo sandara smarkiai skiriasi nuo naujesniuose „randamų“ dalių. Juose mažiau brangiųjų metalų, todėl jų kaina – mažesnė.
Kur dingsta tas katalizatorius?
Suprantama, kad dažnas į Lietuvą iš vakarų atvežtas automobilis į gatves išrieda be katalizatoriaus. Pasitaiko, kad jį išima automobilio pardavėjas, taip į kišenę įsidedantis papildomą tūkstantuką. Būna, kad ir naujasis automobilio šeimininkas jį nusprendžia pašalinti dėl elementarios priežasties – jis užsikemša.
sxc.hu nuotr./„SAAB 9-5“ automobilio išmetimo sistema |
Užsikimšusio katalizatoriaus problema dažnai tampa priežastimi, kodėl vakaruose juo 300 tūkst. kilometrų nuvažiavęs šeimininkas nusprendžia parduoti automobilį. Minėtos detalės pakeitimas – labai brangus malonus. Bet apie tai kiek vėliau. Toks iš vakarų atvykęs automobilis dažnai ne tik „išskrodžiamas“ pašalinant katalizatorių, bet ir prifarširuojamas rezonatorių bei elektroninių „apgavikų“.
Pasitaiko, kad katalizatoriai „dingsta“ visiškai kitų automobilio kaprizų remonto metu. Nors, vadovaujantis nekaltumo prezumpcija arba tiesiog patarle „nenuteistas ne vagis“, teigti, kad tokių atvejų pasitaiko daug nei galime įsivaizduoti, tačiau GAZAS.LT redakciją vien praėjusiais metais pasiekė tuzinas laiškų, kuriuose automobilių šeimininkai skundžiasi netekę katalizatoriaus automobilio remonto metu. Štai vienas emigrantas iš Didžiosios Britanijos skundėsi, kad autoservise Kaune ši brangiai superkama dalis buvo pašalinta be jo žinios.
Problemos atsisveikinus su katalizatoriumi
Ne viskas auksas, kas auksu žiba. Pašalinus automobilyje esantį katalizatorių, gali kilti didelių nepatogumų. Tarkime, kardinaliai pasikeis išmetimo sistemos skleidžiamas garsas ir jausitės kaip „Formulės-1“ automobilyje. Meistrai jus patikins, kad vietoje katalizatoriaus įstačius rezonatorių arba tiesiog įstačius atgal katalizatoriaus korpusą be „vidurių“, jūsų automobilio skleidžiamas garsas nepasikeis. Netikėkite tuo – jis tikrai pasikeis.
Kita problema, dažno automobilio išmetimo sistemoje sumontuoti davikliai, kurie tikrina išmetamųjų dujų sudėtį ir pagal tai reguliuoja variklio darbo parametrus. Vienuose automobiliuose šis, vadinamas, „lambda“ zondas įmontuotas variklio skyriuje, prieš katalizatorių. Tokiu atveju po aukso ir platinos klodų pašalinimo automobilio darbas nepasikeičia. Tačiau yra daug automobilių, kurie turi ir dar vieną daviklį, iškart už katalizatoriaus. Kas tada?
sxc.hu nuotr./Automobilio „lambda“ zondas |
Tokiu atveju daviklis į automobilio „smegenis“ siųs informaciją, kuri gali pakeisti algoritmus ir variklį priversti dirbti neefektyviai. Gali padidėti kuro sąnaudos. Dažname katalizatorių „transplantavimo“ centre tokia problema sprendžiama sumontuojant elektroninį „apgaviką“, kuris į kompiuterį siunčia tokius duomenis, kokie paprastai būdavo gaunami dar katalizatoriui veikiant.
„Kosminė“ naujo katalizatoriaus kaina
Kiek kainuoja naujas katalizatorius pasiteiravome įgalioto „Nissan“ aptarnavimo centro „Fakto Auto“ atsarginių dalių vadybininko Igno Kazlausko. Nurodėme tris skirtingų amžių automobilius ir sulaukėme atsakymų, kiek kainuotų naujų šių automobilių katalizatoriai.
Pradėsime nuo pigiausio. 2000-ųjų gamybos „Nissan Primera“ benzinu varomam automobiliui ši dalis kainuoja 2086 Lt. Penkiais metais jaunesnio mažalitražio dyzelinu varomo „Micra“ automobilio katalizatorius kainuoja beveik trims šimtais litų brangiau – 2308 Lt.
Tuo tarpu 2010-ųjų gamybos galingo V6 3,5 litro varikliu aprūpinto „Nissan Murano“ visureigio katalizatoriaus kainos iš tiesų vertos skristi į kosmosą. Mat šiame automobilyje inžinieriai numatė, o gamykla sumontavo net tris katalizatorius. Norint juos pakeisti, reikės pakloti 3444 Lt už pirmą, tuos pačius 3444 Lt už antrą ir 2716 Lt už naują. Vadinasi, pakeisti visus katalizatorius atsieis net 9604 litus. Ir tai – be mokesčio už šių dalių pakeitimą.