Ekspertai savo kailiu yra patyrę, ką reiškia, nors ir kokybiškos, bet esamoms oro sąlygoms netinkamos, padangos, ir, tikina, neretai užtenka vos akimirksnio, kad tektų gailėtis, jog automobilio apavas į žieminį dar nepakeistas.
Būtent dėl permainingų oro sąlygų ir vis žemėjančios temperatūros numatyta, jog ir „Lietuvos metų automobilio 2023“ konkurse dalyvaujantiems modeliams vasarinės padangos būtų pakeistos į visiems visiškai vienodas „Continental“ naujausios kartos žiemines padangos. To reikia ne tik dėl to, kad dar iki Lietuvoje prasidedančio žieminių padangų sezono laukia gausybė bandymų, nors pastarieji, tikina konkurso komisijos nariai, irgi svarbu.
Neretai kokybiškas žiemines „Continental“ padangas turintys automobiliai yra bandomi lauke tvyrant vos 3-4 laipsniams šilumos, esant drėgnai dangai. Vasarinės padangos, kurių gumos mišinys dar veikia tinkamai tada, kai oro temperatūra yra ne mažesnė nei 7 laipsniai šilumos, tokiomis sąlygomis galėtų lemti, kad, pavyzdžiui, saugumo bandymų rezultatai būtų gerokai prastesni nei numato gamintojas ar netgi klaidingi. Tad kad bandymų rezultatai būtų reprezentatyvūs, visiems konkurso automobiliams dar spalio viduryje sumontuojamos tinkamos žieminės padangos.
Be to, sako komisijos nariai, itin aktualu tai, kad visų automobilių padangos būtų vienodos. Šiuo atveju pasirinktos vienos rūšies automobilinių technologijų gamybos lyderio „Continental“ žieminės padangos užtikrina, kad testuose automobiliai bus bandomi kaip įmanoma vienodesnėmis sąlygomis.
Ragina įvertinti situaciją
„Metų automobilio 2023“ komisijos narys, automobilių žurnalistas, Justas Lengvinas pasakoja, kad žiemines padangas reikėtų automobiliui sumontuoti ne tada, kada liepia Kelių eismo taisyklės (KET), o tada, kai pajuntamas poreikis.
„Pavyzdžiui, mėnesio gale planuojame važiuoti prie jūros. Pagal KET dar būtų galima važiuoti vasarinėmis, bet per žinias nugirdau, kad laukia šalnos. Esant tokioms sąlygoms važiuoti vasarinėmis padangomis būtų tiesiog neprotinga. Net jeigu plikledžio dar nebus, spaudžiant šalčiui vasarinių padangų guma smarkiai sukietėja ir praranda savybes – ilgėja stabdymo kelias, gali dingti sukibimas posūkiuose ir panašiai“, – pavojus vardina pašnekovas.
Anot jo, svarbu suprasti, kad nors važiuojant tiesiu keliu gali atrodyti, kad ir vasarinės, ir žieminės padangos važiuoja vienodai – nėra jokio skirtumo, tai, ar pasirinktos padangos tinka, išaiškėja kritinėse situacijose.
„Tikėtis, kad kritinė situacija nutiks kažkam kitam, bet ne man, yra mažų mažiausiai neprotinga. Mano siūlymas – nors KET dar ir nereikalauja, oro temperatūrai artėjant nulio link, geriau važiuoti žieminėmis padangomis“, – sako „Lietuvos metų automobilio 2023“ komisijos narys.
Tai, ką patyrė, prisimins ilgai
„Lietuvos metų automobilio 2023“ konkurso komisijos gretas šiemet papildžiusi žurnalistė Eglė Girdenytė pasakoja, jog pačiai teko savo kailiu pajusti, ką reiškia netinkamas padangų pasirinkimas. Mergina mini sostinėje, Teodoro Narbuto gatvėje, buvusią nereguliuojamą pėsčiųjų perėją. Pasak jos, neretai ten tekdavo išvysti medikus ir specialiąsias tarnybas, tad pravažiuodama eismo įvykio vietą ji vis svarstydavo, kas nutiko.
„O tada į tokią situaciją pakliuvau pati. Spalis jau buvo perkopęs į antrą pusę, rytais temperatūra pakildavo vos iki 3–4 laipsnių. Kaip tyčia tuomet visą naktį lijo, o ryte tvyrojo ypač tirštas rūkas. Į darbą važiavau kiek vėliau, todėl gatvės jau buvo aptuštėjusios. Šis faktas kažkodėl suteikė kažkokios ramybės, kad štai ramiai nuvažiuosiu į darbą, nors asfaltas vis dar buvo drėgnas“, – pasakoja automobilių žinovė.
Žurnalistė akcentavo, kad privažiavusi pėsčiųjų perėją sumažino greitį – taip dar mokantis vairuoti įskiepijo instruktorius. Pamačiusi, kad ši tuščia, vėl pradėjo greitėti. Ir būtent tą akimirką it zuikis tiesiai iš viešojo transporto stotelės į gatvę liuoktelėjo vaikas.
„Tą akimirką širdis nukrito į kulnus, staigiai spaudžiau stabdį, ėmė veikti ABS sistema, jaučiau kaip mašina slysta, ir mačiau, kaip vaikas išsigandęs sustojo ir spoksojo į slystantį automobilį. Automobilis, laimei, sustojo. Sustojo net antra juosta važiavę kiti vairuotojai. Akivaizdu, išgąsčio buvo visiems“, – prisimena E. Girdenytė.
Pasak jos, nors ant automobilio sumontuotos padangos buvo kokybiškos ir naudotos tik vieną sezoną, tąkart žurnalistė įsitikino, kad vien tik to neužtenka.
„Žinojau, jog esant žemesnei lauko temperatūrai vasarinių padangų efektyvumas mažėja, tačiau kažkodėl delsiau. Galvoje lyg užstrigę buvo, kad dar ne lapkritis, dar nėra kur skubėti. Vis dėlto, po šio įvykio tos pačios dienos vakare pasikeičiau automobilio ratlankius į tuos, ant kurių buvo sumontuotos žieminės padangos, išvažiavusi iš garažo namų link kelis kartus pabandžiau staigiau pastabdyti. Nors ir tuomet asfaltas vis dar buvo drėgnas, nes tą pačią dieną lijo ir po pietų, automobilis taip nebeslydo“, – pabrėžia „Lietuvos metų automobilio 2023“ komisijos narė.
Nepasiruošia ne kelininkai
Anot E. Girdenytės, nereikia tikėtis, jog su tokia pat situacija neteks susidurti. Žurnalistė primena, kad ne kartą yra buvę, kai pirmasis sniegas iškrenta gerokai anksčiau. Pavyzdžiui, vienais metais prisnigo jau spalio 21 dieną.
Tuomet pasipylė eismo įvykiai pačiose nekalčiausiose vietose, buvo užpildyta šimtai eismo įvykio deklaracijų, o žurnalistė 8 kilometrus iki darbo vietos važiavo net pusantros valandos.
„Ir nepasiruošę buvo ne kelininkai, o vairuotojai, kurių dauguma važiavo automobiliais su vasarinėmis padangomis“, – konstatuoja žinovė.
Jai antrina J. Lengvinas pridurdamas, kad kalbant apie žiemines padangas, svarbu ne tik jas sumontuoti ant automobilio tada, kai oro temperatūra krenta žemiau 7 laipsnių šilumos: būtina pasirinkti tinkamą žieminį apavą.
„Štai prieš kelis metus man įsiūlė rinktis labiau Šiaurės šalims skirtas itin minkšto mišinio žiemines padangas. Rezultatas toks, kad keikiausi kiekvieną kartą per lietų važiuodamas į posūkį. Padangos tiesiog nelaikė mašinos ir slysdavo kiekviena pasitaikiusia proga. Tiesa, važiuojant sniegu jos elgėsi nepriekaištingai, bet reikėtų paklausti savęs, kiek dažnai Lietuvoje tenka važinėti ant sniego“, – svarsto žurnalistas.
Pasak jo, dabar rinkdamasis padangas jis didžiausią dėmesį skiria važiavimo per lietų įvertinimui.
„Neužtenka ateiti į parduotuvę ir pirštu besti į pirmas pasitaikiusias žiemines padangas – svarbu įvertinti kiek ir kur važinėjate, koks jūsų automobilis ir panašiai“ – kalba žurnalistas, primindamas, kad minimali žieminių padangų protektoriaus riba – 3 mm, o vasarinės padangos padėtos į šalį turės būti jau lapkričio 10-ąją.
Laukia gausybė bandymų
Konkursas „Lietuvos Metų automobilis 2023“ startuoja jau spalio 26-ąją, sostinėje, greta Vilniaus universiteto centrinių rūmų: čia bus pristatyti visi automobiliai, kurie šiemet pretenduoja į geriausiojo vardą.
Per mėnesį dešimties automobilių žurnalistų komisija išnarstys kiekvieną konkurse dalyvaujantį automobilį, patikrins vairuotojui svarbiausius aspektus. Visi automobiliai bus bandomi Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome, laukia ir tradicinė bandymų stovykla Druskininkuose, Lietuvos sporto centro komplekse „Druskininkai“.
Kuris automobilis pelnys pergalę, paaiškės lapkričio 25-ąją.