Ginčai persikeldavo ir į teismus
Dabar galiojančios aktualios Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo redakcijos 13 straipsnis nurodo, kad: „Motorinių transporto priemonių, traktorių, savaeigių mašinų vairuotojams draudžiama naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, jeigu jomis naudojamasi rankomis, išskyrus atvejus, kai stovinčios motorinės transporto priemonės variklis išjungtas“.
Paanalizavimus siūlomą įstatymo pakeitimo projektą, kuris skelbiamas čia pastebima, kad 13 straipsnį siūloma keisti jį išdėstant taip: „Transporto priemonės vairavimo metu vairuotojas turi vengti bet kokių su transporto priemonės vairavimu ir jos įrangos valdymu nesusijusių, saugiai vairuoti trukdančių veiksmų. Transporto priemonei judant vairuotojui draudžiama naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, jeigu jomis naudojamasi rankomis“.
Siūlomame įstatymo pakeitime nebelieka eilutės apie būtinybę išjungti transporto priemonės variklį. Būtent variklio išjungimo klausimas ne kartą buvo svarstytas ir teismuose pažeidėjams nesutikus su nuobauda ir motyvuojant tuo, kad automobilyje veikianti automatinė „Start/Stop“ sistema pati išjungia variklį.
Ir nors apeliantai tvirtino, kad yra teisūs, teismas ne sykį yra išaiškinęs, kad net ir automatiškai išjungus variklį, pavyzdžiui, stovint spūstyje ar prie šviesoforo, vairuotojas vis tiek dalyvauja eisme ir neturi teisės į rankas paimti telefoną.
Tikisi daugiau aiškumo ir mažiau interpretacijų
Šį siūlomą pakeitimą pakomentuoti sutikęs Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys sako, kad tai įneštų daugiau aiškumo. Išjungto variklio sampratos nebelikus būtų vadovaujamasi faktu, ar tuo metu automobilis juda. Tačiau Vytautas Grašys primena, kad sustojimas prie šviesoforo kai automobilis fiziškai nejuda tikrai nereikš, kad tuo metu galima čiupti už telefono.
„Manau, kad siūloma formuluotė yra aiškesnė už tą, kuri naudojama dabar. Iš esmės, jei stovima prie šviesoforo, judėjimas, eismas vyksta bet kokiu atveju. Dėl išjungto variklio buvo ir precedentų teismuose nagrinėjant tokias bylas.
Manome, kad dabar formulavimas bus gerokai aiškesnis, kuris turėtų dar labiau apibrėžti tą dalyvių supratimą, kad judant, dalyvaujant eisme bet kokiu atveju negalima naudotis telefonu. Nesvarbu, variklis išjungtas ar ne. O sustojus pasinaudoti mobiliuoju telefonu tose vietose, kur sustoti galima saugiai, nebebūtų prievolės variklį išjungti“, – sakė LKPT viršininkas Vytautas Grašys.
Keičiasi automobiliai, keičiasi ir įstatymai
15min dėl komentaro apie siūlomus šio įstatymo pakeitimus kreipėsi į Vidaus reikalų ministeriją. Jos komunikacijos skyriaus atstovai pasiūlė šiuo klausimu kreiptis į Susisiekimo ministeriją. Pastaroji nukreipė atgal į Vidaus reikalų ministeriją, tad platesnių šio siūlomo pakeitimo motyvų iš pačių projekto iniciatorių išgirsti taip ir nepavyko.
Siūlomą pakeitimo projektą lydinčiame aiškinamajame rašte motyvai formuluojami taip:
„Siūloma patikslinti SEAKĮ 13 straipsnio 13 dalies nuostatas, susijusias su draudimu naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos keliuose daugėja elektromobilių, kurių elektros varikliai veikia itin tyliai, taip pat automobilių, kuriuose įrengta automatinė Start / Stop sistema, todėl praktikoje vis dažniau bus susiduriama su probleminėmis situacijomis, kai bus neaišku, ar motorinės transporto priemonės variklis buvo įjungtas arba išjungtas. Be to, praktikoje yra ne taip svarbu, ar variklis įjungtas ar išjungtas, o svarbiau yra tai, kad vairuotojas, prieš naudodamasis mobiliojo ryšio priemonėmis, pasirūpintų, kad transporto priemonė nepradėtų judėti.
Atsižvelgus į tai, SEAKĮ 13 straipsnio 13 dalyje siūloma nustatyti, kad transporto priemonei judant vairuotojui draudžiama naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, jeigu jomis naudojamasi rankomis. Tokia formuluotė iš esmės atitiks Kelių eismo konvencijos, pasirašytos 1968 m. lapkričio 8 d. Vienoje (su vėliausiais pakeitimais), 8 straipsnio 6 dalies nuostatas“.
Už naudojimą mobiliojo ryšio priemonėmis šiuo metu pažeidėjams gresia bauda nuo 60 iki 90 eurų, o už pakartotinį pažeidimą gali būti taikomas net ir teisės vairuoti atėmimas laikotarpiui nuo 1 iki 3 mėnesių. Tokiu atveju pažeidėjui dar tektų išklausyti ir papildomus vienos dienos kursus, skirtus prasižengusiems vairuotojams.