„Kai mamai padėjau rinktis automobilį, elektromobiliai tuo ir žavėjo, kad juos galima statyti nemokamai. Tai atrodė didžiulis privalumas. Todėl kai praėjusią savaitę mama gavo baudą – negalėjau patikėti“, – stebėjosi klaipėdietis Vytautas.
Turėjo susimokėti 9 eurus
Prieš pusmetį Vytauto mama įsigijo „Nissan Leaf“. Moteris ir jos sūnus nesukdami galvos statydavo automobilį apmokestintose zonose Klaipėdos senamiestyje.
„Kartą mama net sutiko kontrolierių. Abu dar draugiškai pasijuokė, kad va – automobilis net neturi duslintuvo. O dabar privažiavo kažkoks dyzelinu prasmirdęs, orą teršiantis kontrolierių automobilis ir skyrė ekologiškam elektromobiliui baudą“, – ironizavo pašnekovas.
Kvite nurodytas raginimas susimokėti 9 eurus – tiek kainuotų palikti pastatytą automobilį uostamiesčio raudonojoje zonoje visą dieną.
Pradėję domėtis, kodėl skirta bauda, klaipėdiečiai išgirdo, jog nemokamai statyti elektromobilį galima tik gavus leidimą iš įmonės „Klaipėdos keleivinis transportas“. Elektromobilis turi būti įtrauktas į sistemą.
Tokie biurokratiniai niuansai Vytautui pasirodė visiškai nereikalingi. „Automobilio valstybiniai numeriai yra pažymėti „EV“ raidėmis, t.y. nurodyta, kad automobilis varomas elektra. „Regitra“ jau kurį laiką išduoda tokius numerius, kartu yra vedama ir elektromobilių apskaita. Kontrolierius mato tas raides, kokių jam dar įrodymų reikia?“ – retoriškai klausė klaipėdietis.
Formalumus jie su mama sutvarkė – dabar nebijodami gali statyti automobilį apmokestintose zonose. Tačiau, svarstė jie, kaip būtų su miesto svečiais? Ar jie taip pat turi eiti varstyti valdininkų durų ir gauti leidimą.
Klaipėdoje – 21 elektromobilis
„Klaipėdos keleivinio transporto“ direktoriaus pavaduotojas Andrius Samuilovas paaiškino, jog pagal patvirtintą tvarką net ir nemokamam leidimui reikia rašyti prašymą.
„Tačiau nebūtina važiuoti į vietą, galima tai padaryti elektroniniu būdu. Tai gali padaryti ir kitų miestų gyventojai, planuodami važiuoti į Klaipėdą“, – teigė A.Samuilovas.
Šiuo metu leidimus nemokamai statyti Klaipėdoje yra gavęs 21 elektromobilis, keturi jų turi numerius, prasidedančius raidėmis „EV“.
Praėjusiais metais Klaipėdoje apmokestintose aikštelėse buvo užfiksuoti 25 tūkst. pažeidimų, kai nebuvo susimokėta už automobilių statymą. Kiek buvo nubausta elektromobilių – nežinoma.
Tačiau kituose Lietuvos miestuose jau formuojama kitokia praktika. Štai, pavyzdžiui, Kaune, jei automobilio valstybiniai numeriai prasideda raidėmis EV ir turi keturis skaitmenis, jokio leidimo nereikia.
„Jei elektromobilio numeriai yra paprasti (trys raidės ir trys skaičiai ar vardiniai numeriai) tokiu atveju elektromobilio valdytojui reikia atvykti į viešosios įstaigos „Automobilių stovėjimo aikštelės“ kontorą Puodžių gatvėje, pateikti prašymą ir elektromobilio techninį pasą ir jam bus išduotas leidimas“, – aiškino „Automobilių stovėjimo aikštelių“ vadovas Justas Limanauskas.
Vilniuje elektromobilių savininkai turi kreiptis į savivaldybę, kuri išduoda 4,3 euro kainuojančius lengvatinius leidimus statyti transporto priemones. Leidimą turi gauti ir tie, kurių numeris prasideda „EV“ raidėmis.
Elektromobiliams – mažiau privilegijų
Lietuvoje elektromobilių įkrovimo stoteles įrengianti ir prižiūrinti bendrovė „Elektromobiliai“ pastebi, kad į „autoPilDYK“ įkrovimo stotelių aikšteles, esančias didžiuosiuose miestuose, atvyksta ir svečių iš užsienio. Ypač Latvijos, Estijos ar Norvegijos. Stotelės yra sujungtos su kitų miestų įkrovimo stotelėmis, taip vairuotojai gali keliauti ir būti tikri, kad pristigę energijos galės jos pasipildyti ir kelyje arba kitame mieste. Kartu siekiama, kad skirtinguose miestuose nesusidurtų su skirtingomis taisyklėmis.
Siekiama miestų centruose esančią biurokratinę sistemą pakeisti. „Turime visas galimybes teikti reikalingus duomenis centralizuotai, per „autoPilDYK“ sistemą siųsti duomenis tiesiai savivaldybėms, be jokių atskirų leidimų ar kitos tvarkos. Priešingu atveju vairuotoją įtraukiame į keistą žaidimą, verčiantį domėtis kiekvieno miesto tvarka atskirai, nors turėtume elgtis priešingai – skatinti rinktis transporto priemonę, kuri prisidėtų mažinant užterštumą mieste“, – sakė „autoPilDYK“ stotelių tinklą valdančios bendrovės atstovas Nerijus Rakauskas.
„Leidimų sistema Klaipėdoje – išties komiška. Nemokamas statymas – viena iš nedaugelio elektromobilių privilegijų. Nuo praėjusių metu liepos elektromobiliams išduodami specialūs numeriai. Kontrolieriams tampa dar lengviau atskirti šias transporto priemones“, – sakė N.Rakauskas.
Jis stebėjosi, kad elektromobilių savininkams vis tiek dar reikia įrodinėti, kad jų mašina – varoma elektra ir kreiptis leidimo į „Klaipėdos keleivinį transportą“ bei gaišti savo laiką.
„Manau, kad žmonių interesai liko paskutinėje vietoje. Mažai kas kreipsis ir sieks įrodinėti, kad jų mašina – tikrai elektromobilis. Susimokės už statymą ir nusispjaus. Taip kentės elektromobilių, kaip transporto priemonės patrauklumas. Taip pat yra tekę skaityti ir apie nuogąstavimus, kad tuštėja Klaipėdos senamiestis. Štai priešingas pavyzdys – prie prekybos centrų aikštelės sausakimšos. Ir nieko keisto. Čia ne tik gali apsipirkti, bet rasi ir tas pačias įkrovimo stoteles, ir už automobilio statymą baudos niekas neskirs“, – aiškino N.Rakauskas.